Announcement

Collapse
No announcement yet.

Generatorstrul

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Generatorstrul

    Finns det någon vänlig själ som kan berätta för mig hur generator + laddning fungerar i en croma?

    Ibland laddas inte batteriet alls, så jag bytte generator, men det hjälpte inte.

    När jag mäter på utgången från generatorn så har jag enbart batterispänning (~11v nu).

    Vad är den tunna kabeln till generatorn till för?
    /Peter

  • #2
    Den linna kabeln är väl till laddreläet, eller liknande. Har inte den kontakt laddar det inte iaf.
    //Rickard
    http://tipo.sketfull.com

    Comment


    • #3
      aha, nån som har koll på var andra sidan på den kabeln finns? omöjligt att följa den

      sitter laddningsreläet i batteriet?
      /Peter

      Comment


      • #4
        Laddningsregulatorn brukar sitta i generatorn på något så när nya bilar. Dom ger upp ibland, kostade +400 kr på min nästan lika dyra Regatta :-)

        Jag tror att generatorkolen brukar gå innan regulatorn, men i vilket fall är det kanske nåt annat som spökar iom att du hade samma fel efter byte. Batteriet kanske?

        Ett fulladdat batteri har minst 14V.

        Comment


        • #5
          grejen är den att jag har 14 v ibland, sen sjunker det tvärt till 11-12, så jag är ganska så säker på att det inte kommer ström från generatorn av någon anledning

          generatorn jag bytt till nu är iaf hel
          /Peter

          Comment


          • #6
            Du ska mäta med en Strömtång på den grova + kabeln från generatorn !
            Mät Ampere, joxa ej med kablarna.

            att volten varierar med varvtalet betyder inte att det ÄR fel.
            Men att Amperen varierar e ett dåligt tecken,
            Tex hade jag en sliten generator där kolen började få dålig kontakt med slitbanorna av koppar i generatorn vid varvtal över 2500 = ingen laddning då skumt fel som avhjälptes med hjälp av en som kollade med A-mätare på + kabeln från generatorn
            Ny generator(bättre begegnad) blev det
            Fiat for FUN

            Comment


            • #7
              mjo, men att spänningen sjunker till 11 volt tyder ju ändå på att jag itne får ström från generatorn..
              /Peter

              Comment


              • #8
                Re: Generatorstrul

                HEJ! OM DU MÄTER PÅ BATTERIPOLERNA NÄR MOTORN EJ GÅR OCH SEDAN STARTAR SÅ SKALL JU SPÄNNÍNGEN ÖKA OM DEN LADDAR, OM DEN INTE GÖR DETTA KAN DET JU VARA ATT GEN. INTE FUNKAR ELLER ATT BATTERIET ÄR LITE SKUMT OCH KANSKE INTEV TAR ÅT SIG LADDNINGEN , HAR DU ETT ANNAT BATTERI SÅ SKADAR DET JU INTE ATT PROVA, MEN DET KAN JU VARA ETT KABEL FEL . MEN DET KAN VÄL BARA VARA DESSA 3 SAKER ELLER? ÅTERKOM GÄRNA NÄR DU LÖST PROBLEMET , JAG HAR SJÄLV EN CROMA SÅ ATT JAG VET VAD JAG HAR ATT VÄNTA MIG.
                lagge

                Comment


                • #9
                  jag har fortfarande inte hittat något fel, men nu fungerar den.. vi får väl se hur länge det varar =)
                  /Peter

                  Comment

                  Working...
                  X