Announcement

Collapse
No announcement yet.

Handbromstrubbel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Handbromstrubbel

    Nu är det snart dags för besiktning för min old faithful. Då vore det ju riktigt trevligt om handbromsen behagade fylla sin uppgift. Jag har nyss bytt skivor och belägg och hoppades då på att handbromsen skulle bli bra i samband med det, men icke. Antar att jag får gå till botten med det här men det vore bra om någon kunde förklara för mig hur handbromsen funkar (eller ska funka) när man har skivor bak?
    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

  • #2
    Oftast är det armen vilken vajern sitter fast i som kärvar.Den armen trycker ut kolven i oket..
    I värsta fall får man renovera oken. Förutsatt att vajern är dragen och spänd korrekt..
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      Ja att den armen ska röra sig förstår jag, men jag har inte riktigt greppat hur det hänger ihop. Varför måste man skruva in kolven efter byte av belägg tex?
      Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
      Fiat Marea Weekend 1,6 -97

      Comment


      • #4
        Den är självjusterande.. I takt med att beläggen slits, skruvas kolven ut. Hade du inte skruvat in kolven hade ju inte dom nya beläggen gått i.

        Problemet med handbromsen är oftast att packboxen vid utgående axel pajar, med rost och glapp som följd.
        Detta är extremt vanligt på Girling ok...
        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
        X1/9
        www.kallebacksmotor.se

        Comment


        • #5
          Exakt, jag var ju tvungen att skruva in kolvarna för att få i de nya beläggen. Men jag fattar inte hur de ska kunna skruva ut sig igen, det sitter ju en liten pick på beläggen?

          Jag har hursomhelst legat under bilen ikväll och även hunnit titta lite på handbromsen. När jag vred på den lille armen på oket så bromsade det, om än ganska långt in. Jag fick tom en antydan till bromseffekt när jag justerade på den långa plastmuttern vid handbromsspaken. Ska kolla imorron om det finns mera att justera på eller så får jag väl hitta på något annat.

          Tack för hjälpen så länge, Jens!
          Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
          Fiat Marea Weekend 1,6 -97

          Comment


          • #6
            *nyfiken* Finns det inte en skruv att justera själva armen på bromsoket för att ställa in handbromsen med? Någon förklarade det att man skulle dra åt den och sedan släppa ett kvarts varv när man byter belägg (eller om det var när man byter vajer)?
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Det där lät intressant, novisen! Skruvade lite till idag men det fanns inte så mycket att ta på. Imorron är det dags för besiktning men jag tror inte att SBP blir nöjda tyvärr...
              Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
              Fiat Marea Weekend 1,6 -97

              Comment


              • #8
                Det var det, jag fick nedslag på handbroms och ena lyset som är fucked up så det inte går att justera höjden på.

                Jag hör intresseklubbens pennor vina!
                Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                Comment


                • #9
                  Ett tillägg till intresseklubben, min handbrom var oxå kass.
                  Jag bytte bromsoken, sbp blev glada.
                  Det är väl tyvärr så när man inte bromsar så mycket med handbromsen så blir den kass... Måste bromsas och användas.
                  //Rickard
                  http://tipo.sketfull.com

                  Comment


                  • #10
                    Jaha, då var det dags för ombesiktning. Jag har gjort en ny grej för vajern att glida på så att det går att justera mera. Men det hjälper inte, handbromsen tar dåligt även om jag drar så mycket det går.

                    Skruven som Novisen talar om får jag väl leta efter. Jag vill inte byta ok iaf, skulle väl kosta mer än hela bilen antagligen (smålänning). Finns det något man kan göra fel när man byter belägg? Tex skruva in kolvarna för mycket?
                    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                    Comment


                    • #11
                      Ja, du skulle kunna skruva in kolven för långt.
                      Det ska vara så du precis får på oket över beläggen, inget glapp där.
                      Det sliter in sig sen när du kör.

                      Mina ok var dåliga och kärvade.
                      //Rickard
                      http://tipo.sketfull.com

                      Comment


                      • #12
                        Fixat! Problemet var att armarna kärvade och inte gick tillbaka riktigt, så lite smörja på de och en fjäder som hjälper till på tillbakavägen så blev det bra. Tack för all hjälp!
                        Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                        Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                        Comment


                        • #13
                          Handbromsen är ungefär det enda som fungerar som den skall på min fiat. Hehe!
                          .:: mattias
                          .:: http://www.hellstedt.com/fiat

                          Comment


                          • #14
                            Du har det väl lite lättare med trummor bak. Bättre tycker jag men när jag väl fattade hur det funkade blev det bra till slut.
                            Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                            Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                            Comment

                            Working...
                            X