Announcement

Collapse
No announcement yet.

hackig Tipo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hackig Tipo

    Efter en rejäl roadtrip har min kära gamla Tipo börjat spotta och hacka på mellanvarv. Det uppträder mest när man försöker hålla konstant fart med lite gas, och försvinner om man drar på. Vad jag ska göra är byta bränslefilter och kolla till tändstift och lite sånt. Vet inte om det kommer hjälpa, men jag ska nog göra det ändå. Jag misstänker att det är något med bränsle- eller tändsystemet eller kanske någon givare till insprut eller dylikt, men jag är mottaglig för tips.
    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

  • #2
    Vilken motor e det ?

    (Det kan bero på MYCKET) spricka i vakuumslang tex
    Byt alla du hittar

    Tjockväggig (Så att den ej krymper ihop vid undertryck)
    Silikonslang på Mekonomen passar på de flesta ställen ! billigt !

    Tappar den kraft men går hyfsat jämt (Tryckgivare insugsröret)
    Montera av denna o känn om det luktar bensin om pipen
    På 1.6 DGT motorn

    Bensin äter dessa givarna
    vätskefälla rekommenderas mellan insugsrör o denna givare !
    Fiat for FUN

    Comment


    • #3
      Tack så mycket Håkan, för att ryckte upp min tråd.

      Jag har en tvåliters Tipo. Men det gör nog inte så stor skillnad. Det är ju ungefär samma givare på de olika motorerna.

      Byta vakuumslangar har jag inte tänkt på, det var en bra idé.

      Tryckgivaren för insuget var ju sönder när jag köpte bilen. Då drog den två liter/milen och rök svart. Men visst skulle det kunna vara den igen, ryckigheten när man inte accar är ungefär densamma.

      Jag har även införskaffat bränslefilter och STP:s grymmaste rengöring för hela bränslesystemet.

      Helgen är räddad!
      Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
      Fiat Marea Weekend 1,6 -97

      Comment


      • #4
        På 2 litaren sitter det väl en klaff i insuget , tror jag
        Eller e det samma konstr som i 1.6 DGT

        Luftmassemätare ?? klaff med potentiometer som kan glappa

        Har du provmätt gas potentiometern
        Av med kontakten, Ohm mätare med visare e bäst men digital funkar bra (99 pix på biltema )

        Mät mellan 2 av de 3 piggarna typ mitten o ytterst eller miten o nederst

        putta till armen til spjället jämnt så den vrids
        Inga ryck eller glapp i visningen får tillåtas

        Slitbanan kan bli som gamla volympottar på radioapparater o skorra vilket "lurar2insprutningssystemet o det skuttar till lite !
        Oftast vid samma gasläge !

        Men detta visste du kanske redan !

        Samma testprocedur gäller lufmassemätaren
        (Hade det felet själv... alltid vid 90 KmH o 5an = samma läge med gasen o bara vid jämn fart !)
        Fiat for FUN

        Comment


        • #5
          Du har koll, håkan! Är du möjligen elektriker? Jag har ingen Luftmassemätare utan istället en klaff med gasspjällägesgivare. Eftersom bilen hade liknande problem när jag köpte den så har jag faktiskt varit och mätt lite här och var och har även en extra gasspjällspot som jag ska prova. Låter som en möjlig felkälla.
          Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
          Fiat Marea Weekend 1,6 -97

          Comment


          • #6
            Nej ingen elektriker ;-O
            Men visst, jag jobbar med styr o reglerteknik ;-)

            Mesta erfarenhet med bilar har man fått "meka" sig till !
            Citat från Aftonbladet Bodil i Trafikmagasinet !

            Både gott o ont, men mest ont för plånboken !

            "En bil som du aldrig skulle köpa?
            - Jag skulle inte köpa Fiat 127 en gång till. Jag har aldrig varit med om en bil som gått sönder så ofta. Det jag kan om bilar lärde jag mig av den."

            Fin reklam för märket VA !
            Last edited by Håkan; 15 January 2004, 13:55.
            Fiat for FUN

            Comment


            • #7
              Jäkla Bodil!
              Att inte ha vett att uppskatta en hederlig 127:a. Tacka vet jag salig Ernst Günter som i ett gammalt program avslöjade att han hade en 127:a som fyllde alla hans behov. Han tyckte också att turbo lät ungefär som (jag skriver det baklänges eftersom det är ett fult ord) kuk.

              Min bil verkar nu ha reparerat sig själv, men den ska ändå få det nya bränslefiltret och rengöringskuren.
              Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
              Fiat Marea Weekend 1,6 -97

              Comment


              • #8
                Originally posted by Johannes
                Jäkla Bodil!
                Att inte ha vett att uppskatta en hederlig 127:a. Tacka vet jag salig Ernst Günter som i ett gammalt program avslöjade att han hade en 127:a som fyllde alla hans behov. Han tyckte också att turbo lät ungefär som (jag skriver det baklänges eftersom det är ett fult ord) kuk.

                Min bil verkar nu ha reparerat sig själv, men den ska ändå få det nya bränslefiltret och rengöringskuren.
                RE: ELFEL från någon givare !, mysko,,,,,
                Fiat for FUN

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Johannes
                  Tacka vet jag salig Ernst Günter som i ett gammalt program avslöjade att han hade en 127:a som fyllde alla hans behov.
                  Jag såg också det reportaget! Var det inte Garage på TV3 med Christer Gerlach? Vilken syn det var när den store mannen klämde in sig bakom ratten på 127:an. =) F.ö. var Kakmonstret Günters bästa rollgestaltning!
                  ///// Brava 1.6 SX 1999
                  http://rogrrr.konvaljen.nu

                  Comment


                  • #10
                    Jag satsar på Håkan Matsons program (hette det Matsons bil?). Men jag kan ha fel. Hur som helst var det TV-historia!
                    Last edited by Johannes; 19 January 2004, 20:18.
                    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                    Comment

                    Working...
                    X