Announcement

Collapse
No announcement yet.

vinterdäcksdimensioner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vinterdäcksdimensioner

    Hallå allesammans!
    Tänkte höra om någon vet ifall fälgarna på vanliga Punton passar på GT:n. Ska köpa vinterdäck, så behöver veta det.
    Vill inte att bromsoken ska slå i fälgen varje varv eller så.
    ET 48 hade Punto så vitt jag vet, men om någon kan bekräfta om dessa skulle passa på en Punto GT 1995 vore bra.
    Annars funderade jag på fälgar från nyare Punto (99-), för de hade ET35 eller dyl.
    Men ändras spårvidden av det?
    Ha det allesammans! /// Fredde
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

  • #2
    Tjena Fredde

    ET på våra bilar bör vara från -38 till -35. Inte mera och inte mindre. Men jag vet att många andvänder även mindre ET för att däcket ska stå ut mera från bilen. I tyskland är det mycket vanligt att man andvänder sig av 8 och 9x14" fälgar med ET ända ner till
    -15 och det funkar mycket bra.

    Så att ner till 14" och inte mer än ET -38 innåt är inga problem.
    13" vet jag inte.
    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

    Comment


    • #3
      Ok, det var bra att höra, för nya Punto (99-) har mindre ET, medans de gamla (våra), enligt killarna på ett par olika ska ha ET 48 på GT:n, som på övriga Punton. Du vet inte om spårvidden ändras av det, så att besiktningskillarna blir sura?
      VAd har du för spårvidd på din bil, Marco?
      Ha det /// Fredde
      Fiat Punto GT - Turbo for fun

      Comment


      • #4
        Jag har aldrig hört at våra bilar ska ha et48?? Det låter väldigt konstigt. Jag kör med et 35. Jag skulle vilja däremot ha däcken ännu mera utåt, typ et 20 eller 15.

        Jag vet inte vad besiktnings männen har att göra med spårvidden? Du får ha vilka fälg storlekar och et inpressningar du vill så länge domm passar och bilen är körsäker.

        Dessutom, har man en fälg som tex 8x14" med ET 15 så blir bilen stabilare skulle jag tro eftersom spårvidden ökas.
        Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

        Comment


        • #5
          offset

          Det är just spårvidden som ändras av ET/offset-ändring, från original.
          Även geometrin i hjulvinklarna ändras och hjulen kan komma att ta i här o var. Dessutom blir hjullagren snedbelastade o tar slut fortare.
          Det tyska modet med offset på neråt -15mm är alltså vansinnigt, inte bara utseendemässigt..
          (Speciellt med de där gocarthjulen de brukar använda till allt)

          Tycker jag då.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment

          Working...
          X