Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rostprickar? Flygrost?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rostprickar? Flygrost?

    Har fått mässlingen på min kära marea...
    Små rostprickar som lossnar utan spår när man skrapar med nageln...
    Jag har förstått via annan tråd att det kallas för "flygrost"
    , men är det skadligt för lacken? Vart kommer det ifrån?
    Har aldrig sett det tidigare...

    Tacksam för lite lugnande info!
    Mvh Örjan.

    Marea Weekend 20V Babyblå-metallic.

  • #2
    jo visst ja e ute o letar efter medel oxå... visst finns det men bara rekondfirmor som har sånt...

    Saxat från ett annat forum:

    "Rail tixo tror jag det heter om jag minns rätt, tror det var från lahega. Sen finns det även andra medel som funkar, vi använde oss av en liten degklump som man gnider lite försiktigt över lacken med men som sagt, jag tror du måste ha bra kontakter om du ska få köpa dessa medel privat."

    De ska oxå funka med polish men jag har inte prövat nått av metoden en polare ska kolla på verkstan han jobbar på om de har nått, måste behandla bilen innan leverans till kunden... så tips e o kolla me nån som jobbar på rekondfirma lr nån verkstad lr nått...


    Men som du säger PlutoOrjan jag har aldrig sett nått liknande förut varken på min bil lr någon... fråga använder du oxå dubbdäck? Var förvarar du bilen?
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Det funkar ofta med vanlig avfettning också. Flygrosten kommer från dubbdäck och liknande.
      Fiatlös

      ___________________

      Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

      Comment


      • #4
        Originally posted by Putt
        Det funkar ofta med vanlig avfettning också. Flygrosten kommer från dubbdäck och liknande.
        Ja hur säker är du på det? Jag misstänkte nästan det för bara jag och en polare har flygrost och vi kör på dubbdäck resten kör på friktion o de har ingen problem med sånt... sen är det oxå så att dubbdäck bilar e garage förvarade och de andra står ute tänkte kanske att det kan bero på garaget oxå för bilen står instängd och är nästan alltid fuktig så det kanske bildas lite sånna prickar...
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Jag brukar ta bort flygrost med vanlig lackrengöring eller rubbing från t ex Lahega, Hagmans eller Sonax.

          Finns tydligen specialmedel:
          -----------------------------------
          AUTO CLAY
          En speciallera som tillsammans med vatten avlägsnar flygrost, lackstänk, tjära m m från alla typer av vattenbeständiga lackytor.

          Utmärkt på flygrost
          Avlägsnar lackstänk effektivt
          Mycket enkelt att använda
          För alla typer av lackytor
          Spraya vatten eller utspädd tvål på ytan som skall behandlas. Gnugga AUTO CLAY med cirkelrörelser mot ytan tills önskat resultat uppnås.

          Förpackning á 300 g
          -----------------------------------

          http://www.smartab.com/produktguide/polering.htm
          Stilo & GSXR1000 Race

          Comment


          • #6
            Anell

            Var köpa? Hur mycket pengar? *vill ha*
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Re: Anell

              Originally posted by 84jr0
              Var köpa? Hur mycket pengar? *vill ha*
              Ett tips är att kontakta företaget jag länkade till ;-)

              Smartab
              Sågargatan 9
              753 18 UPPSALA
              Tel: 018-153100
              Fax: 018-153101
              info@smartab.com
              Stilo & GSXR1000 Race

              Comment


              • #8
                Dubbdäck...

                ...kör jag inte på tyvärr.
                Det hade vart en logisk förklaring...

                Jag kör på friktionsdäck och har bilen ute hela tiden.
                Inget varmgarage m.a.o.

                Det som är så konstigt är att det finns överallt på bilen...
                Även på bakluckans lackerade plastlister, backspeglarna etc.
                Så det måste ju vara något som kommer "flygandes utifrån".

                Ett klart mysterium vart metallpartiklarna kommer ifrån!
                Det kan ju iallfall inte vara nyttigt för lacken.

                Får pröva med en stortvätt till att böraj med.

                Mvh Örjan.

                Comment


                • #9
                  Anell: Ska ta kontakt me företaget... Tack för tipset!

                  PlutoOrjan: Jag körde oxå på stor handtvätt men blev inte så nöjd med resultatet första gången utan tvätta den en gång till några dagar efter så märkte jag att det blev lite bättre... Sista 2 gånger körde jag på riktigt stark avfettning, den för avsaltning och lösning av asfaltfläckar vilket inte lär bli så skonsamt mot vaxlagret men omöjligt att få bort asfaltfläckar annars...

                  När man blivit av med dessa asfaltfläckar så uppkom flygrost

                  Sen har man sett annat äckel typ små oljebubblor när man trycker på de så spricker de och smetar sig på lacken... krävs många tvättar och spolning för att bli av med dessa...
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment

                  Working...
                  X