Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coupé 20V Turbo trimmning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Coupé 20V Turbo trimmning

    Har just skaffat mig en -97:ans coupé från Tyskland, och är väldigt nöjd, nästan! Vill nämligen ha mera effekt ur den. Och mitt bilintresse har inte riktigt tagit fart fören det senaste halvåret, så jag är ganska nybörjare med allt vad trimmning heter. Ett par saker vet jag dock efter ha förstört min Saab 9000 turbo (..egentligen så var de ju bara abs bromsarna som gick sönder på den, men i.a.f.)

    Jag hoppas ni kan svar på mina frågor och ge ut internet-länkar till de saker ni hänvisar till!

    1. Vad är orginal turbotryck på en Fiat Coupe 20V Turbo 220hk?

    2. Dumpventil, vad rekommenderas?

    3. Passande turbotrycksmätare till en Fiat coupe, var hittar man såna?

    4. Hur får man 300 hp ur sin Fiat coupe?
    -chip+luftfilter+höjdturbotryck, räcker det om det är ordentliga greijor man köper för att nå 300hp?


    Mina planer på Fiaten kommer i denna ordning

    1. Dumpventil
    2. Turbotrycksmätare
    3. Höjt turbotryck med ~0.1- 0.2 bar (eller vad rekommenderar ni, ska man höja turbotrycket nå utan att ha chippat?)
    4. Chip... luftfilter... avgassystem?



    Väldigt nöjd Fiat Coupé ägare, Först i Vasa, Finland med att äga en

    Finns överhuvudtaget inte många i Finland, och folk har varit väldigt fördomsfulla mot Fiat här, tills jag kom och visade dom hur en riktig Fiat ser ut


    Jag hoppas ni kan hjälpa mig med mina frågor, så lär jag säkert sprida ut Fiat budskapet bättre ju mer jag kan imponera med den!

    Jag skall ta lite bilder av den sen när det blivit bättre väder, bara regnar här nu så. Simma lungt!
    Last edited by KillerRabbit; 20 June 2004, 16:55.
    -*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
    Ägare av Fiat Coupé 20V Turbo -97
    -*..letar alltid efter mera hästar....*-
    -*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

  • #2
    Vet iaf en till Coupe-finne!

    1. orig. tryck är: 1:an,2:an = 0.8bar, 1.2bar overboost (ca 0.5sek.)
    3:an, 4:an, 5:an = 1bar, 1.5bar overboost.
    Detta är cirka-siffror, det skiljer sig lite på olika bilar, väder, osv.

    2. Orig. dump funkar bra om den är hel, annars kan man köpa Bailey´s DV6 (tror jag) eller Mitsubishis Evo6 dump (800kr). Återcirkulerande är iaf bäst för motor/prestanda, o vill man ha ett "Psscht!" kan man montera KN-filter, då hörs det. En öppen dump är bara bäst om man till varje pris ska ha så högt pssht som möjligt.

    3. http://www.vehicle-wiring-products.c...es/gauges.html

    4. Hur får man ner 300hk i marken? ;-)

    Det bästa trimsättet (tycker jag då!) är att köpa Novitecs chip (som har rätt blandningsförhållande inprogrammerat från början) och paralellkoppla en PRV(ställbar övertrycksventil) till EBV:n (orig. monterade elektriska övertrycksventilen) eftersom den (PRV:n) kan kapa overboost-topparna (upp t 1.9bar!!) som Nopvitecet har.

    Men första man ska göra är väl enl. de flesta att byta avgassystem, alla vätskor/oljor, sportluftfilter (eller såga upp orig. boxen), och köpa en sänkningssats.

    Gör en search på forumet, det har pratats om detta förut. Och ännu mer på www.fccuk.org
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Funkar det med öppen dump då? Tyckte jag läste någonstans på forumet att man måste göra något speciellt för att ha en öppen dump, annars så var det något som går fel eller nåt?
      -*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
      Ägare av Fiat Coupé 20V Turbo -97
      -*..letar alltid efter mera hästar....*-
      -*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

      Comment


      • #4
        på en 20vt ska man inte ha öppen dump, 16vt funkar det bra på...

        Comment


        • #5
          Ska du köra med öppen dump får du skaffa en piggyback. SMT6, ett enklare programmerbart sprut... Sedan en MAP-sensor och då samtidigt ta bort din luftmassemätare ! Då går det. men det enklaste är att bara köra med std dump , men byt din luftbox mot ett öppet filter eller ett insatssportluftfilter och modifiera luftboxen. Vill du höra pys så kommer du att höra den ORDENTLIGt ändå...

          Föra att nå 300hk i din fiat har du inget val , utan du måste skaffa en större turbo . Ev. kan man bygga om nuvarande men det brukar va lika billigt att köpa en ny på nätet. Bara att hålla utkik ! I samband med det måste du bygga nytt avgassystem samt ge bilen lite bättre intercooler + en hel del soppa. en SMT6 löser iofs. det problemet en sådan kan man köpa för ca.4000 spänn. kräver lite justeringar dock. och det är inte så lätt om man aldrig hållt på med det innan ... vägarna till 300 strecket är många. Bara att ta en utav dem ! Mvh Togge !

          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=9

          där kan du se vad som är gjort för att uppnå 284hk.. längre kommer man inte med originalturbon och då är allt runt omkring väl tilltaget. kolla på mojo´s bil.. han har ca 320hk+
          ¤TOGGEX¤

          Comment

          Working...
          X