Announcement

Collapse
No announcement yet.

Novitec chip

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Novitec chip

    Äntligen på plats. Tycker faktiskt att bilen är lugnare vid lite gaspådrag, för att sen ösa på som bara den, riktigt kul !!!
    Det var lätt värt 1482:- inkl leverans. Halva priset på Chip till 20vt
    just nu. 1 veckas leveranstid, helt ok.

    Skall bli intressant och se hur det blir med bensinförbrukningen.

    Nu är det bara resten kvar...........fälgar och annat billigt.

    // Anders
    Min TT blev för vanlig, kan vara kul att testa ett fullblod!

  • #2
    :-)

    haru ändrat på nått mer än chip:et (avgas,open air osv) ?
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Jag har ett sportfilter i en uppborrad luftburk, vilket ger ett riktigt skönt ljud, burken gör ju att motorn inte suger allt för mycket varmluft, hållen sitter endast på yttre kanten.

      // Anders
      Min TT blev för vanlig, kan vara kul att testa ett fullblod!

      Comment


      • #4
        Intressant!
        Ska montera mitt oxå, när jag vet att min växellådsolja (castrol SMX) verkligen funkar i Coupen. (Tror jag blivit lite lurad av min Mekonombutik)
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Monterade mitt Novitec i förrgår, efter att fått i rätt oljor osv...
          JÄVLAR!! Man vågar ju knappt gasa fullt, har varit uppe på 1.5bar som mest, då fegade jag ur..

          Håller med dig Wellpapp, motorn går oerhört mkt mjukare, både gaspådrag och när man släpper. Alla kraft"pucklar" är ju utslätade!!

          Fy fan va grymt. I loooove my car...
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Hej!

            Var det svårt att montera chippet? Var sitter boxen som man ska ta ut?är det något som man ska tänka på?Hör ni spikningar?
            Tycker att det låter som högt laddtryck eller...
            Blir supersugen!!

            Mvh Alex.

            Comment


            • #7
              Jag har också lite av samma frågor, får nämligen snart chippet själv, har inte ens letat reda på boxen ännu så,
              är det svårt att montera chippet (novitec) och är det något annat som behöver göras?

              ställa laddtryck?
              -*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
              Ägare av Fiat Coupé 20V Turbo -97
              -*..letar alltid efter mera hästar....*-
              -*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

              Comment


              • #8
                Jag har också lite av samma frågor, får nämligen snart chippet själv, har inte ens letat reda på boxen ännu så,
                är det svårt att montera chippet (novitec) och är det något annat som behöver göras?

                ställa laddtryck?
                -*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
                Ägare av Fiat Coupé 20V Turbo -97
                -*..letar alltid efter mera hästar....*-
                -*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

                Comment


                • #9
                  Det är JÄTTE lätt att "montera" chippet.

                  Databoxen hittar ni vid passagerarens fötter. Skruva bort det svarta skyddshöljet som skyddar/håller upp databoxen (2 st skruvar). Sen är det bara koppla bort kontakten till boxen i ovankant, och sedan skruva av "locket" på boxen som sitter med en skruv i varje hörn (4 st dööh.

                  Sedan är det bara att byta chippet (och göra allt i bakvändordning

                  Bifogar lite bilder för lättare överblick...
                  Attached Files
                  Föredetta Coupé ägare -
                  http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

                  Comment


                  • #10
                    Och här ser ni hur ni lättast/säkrast tar bort org. chippet:
                    Attached Files
                    Föredetta Coupé ägare -
                    http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

                    Comment


                    • #11
                      på 20VT ser det anorlunda ut dock, kan vara lite pilligare att få loss chipet, eftersom det är så litet, men med två smala skruvmejslar är det ganska enkelt
                      /Peter

                      Comment


                      • #12
                        enkelt....

                        .... om de inte har lödt in chipet, tror att de gjorde det på senare modeller av 20VT:n. Och en skruvmejsel eller liknande för att lyfta chippet är att rekommendera, lyfter du med händerna finns en viss risk att du har 2-4 extra ben i tummer. Been there, done that. Så för er som liksom jag följer devisen "learning by doing", jo det gör ont, så ni behöver inte testa. :-D
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          Hej på er
                          jag kör med novitec chipp och laddar ca 1.15bar som mest (pysventil)
                          Vad har ni ställt era på?
                          Har system och stort filter

                          Comment


                          • #14
                            Har inte ställt nåt alls, kör bara med chippet. Funkar otroligt bra (verkar det som hittills..) så jag tänker inte ändra nåt. Laddar ca 1.5bar som mest, fast jag vet inte om min mätare bottnar på 1.5 för den har aldrig rört sig längre.. :-/
                            Original laddade den ca 1.2 som allra mest (torrt väder på 3:an).

                            Monteringen var lätt, tog ca 10min! Som sagt, koppla av batteriet (såatt alla styrdon osv. nollställs), lossa 4 muttrar ovanför passagerarfötterna, ta loss enheten. Pilla upp plåtflikarna runt höljet, o vips där ser man chippet. Var noga med att inte ta i metallblecken,så att de hålls kliniskt rena.

                            Det behöver kanske inte tilläggas, men det är ju bra om bilen i övrigt är i topptrim innan man gör detta.. (Nytt soppafilter, stift, oljor, osv.) Många har haft problem med soppamängden, pga gammalt igensatt filter t.ex. Blir ju ett jäkla flöde med den nya mappningen. Och smälta kolvar blir ju ingen glad av..
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              om nu allt skulle vara tipptopp är de något jag ändå behöver byta ut för att bilen ska hålla...
                              Fiat Coupe 16vt -95
                              Depå - Projekt tråd - Garaget.org

                              Comment

                              Working...
                              X