Announcement

Collapse
No announcement yet.

Novitec chip

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Nej det ska det väl inte vara.. Ha riktigt bra oljor bara!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #17
      Fortfarande nöjd, kanske nöjdare....

      Har nu kört upp min andra tank med Chippet, den första låg
      på 1,2 liter/mil, men nu är jag nere på 0,9 liter/mil, helt ok.
      Sista tanken var en hel del motorvägskörning mellan 120-140km/h.

      Var tvungen att vara lite omogen igår, höll full gas på alla 6 växlar
      släppte när mätaren låg på 270, men det fanns lite till att ge. Trodde inte att den skulle vara så pigg hela vägen upp !!

      (Självklart var detta på inhängnat område)

      Skall sätta nytt besinförbrukningsrekord till Stockholm nästa
      vecka, borde väl gå att komma ner i 0,75liter/mil vid laglig körning.

      Tror även att chippet sliter på framdäcken ;-)

      // Anders
      Min TT blev för vanlig, kan vara kul att testa ett fullblod!

      Comment


      • #18
        Re: Fortfarande nöjd, kanske nöjdare....

        Originally posted by wellpapp
        Var tvungen att vara lite omogen igår, höll full gas på alla 6 växlar släppte när mätaren låg på 270, men det fanns lite till att ge. Trodde inte att den skulle vara så pigg hela vägen upp !!
        Hur pass lång tid tog det från 200 till 270? Har bara vågat mig upp i 220 med min än så länge.

        Comment


        • #19
          Min drar oxå mindre bensin! ca 0.5dl kanske.. :-)
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #20
            Hmm, har tydligen missat hela diskussionen med chippning av 20vt. Trodde det bara gav nåt för 16vt...

            Hur som helst, jämnare pulver och mindre soffaförbrukning låter ju jäkligt intressant. Finns det några "exakta" siffror på vad det ger?

            Vart säljs chippena? Stod nåt i första msg'et att det var halva priset på 20v.

            Att döma av bilderna så var det ju en rätt vanlig krets, ingen som har lust att bränna några nya och slussa ut till klubben för försäljning? Antar att man iaf inte har några motorgarantier från novitec...


            Per: Ska serva min bil snart och tänkte passa på att byta vxl-lådsolja. Vad kom du fram till var det bästa? Nåt som mt-motor säljer?
            Coupe 20VT -97

            Comment


            • #21
              Originally posted by Mini
              Hur som helst, jämnare pulver och mindre soffaförbrukning låter ju jäkligt intressant. Finns det några "exakta" siffror på vad det ger?

              Vart säljs chippena? Stod nåt i första msg'et att det var halva priset på 20v.
              Köpte mitt från Novitec: http://shophost.net/shop_n/catalog/p...a2f22e39d97e2e

              Är tyvärr ingen rea på chippet längre, kanske kommer så småningom igen.

              Comment


              • #22
                Mini: jag kör på Castrol TAF-X, det borde MT kunna fixa fram.
                Det har gjorts försök att kopiera chippet, men utan resultat. Vet ej varför, kan vara skyddat på ngt sätt.
                Om man läser hos Novitec ska det ge 29hk, o det verkar stämma för de som har mätt på rullande landsväg. Och bränsleförbrukning.. ja det är ju svårt att säga helt exakt, utan testutrustning.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #23
                  Jahaja, där ser man. Var ju förvisso rätt okej pris när dom hade rea så man får väl vänta tills dess =)

                  Okej, men den oljan är bättre än "orginal"-oljan eller?
                  Coupe 20VT -97

                  Comment


                  • #24
                    Svårt att säga för en oexpert.. Men den är helsyntet, är tillgänglig, uppfyller Fiats krav och den funkar uppenbarligen fint i min låda.
                    Sen var oljan som rann ut rätt skrämmande att se, den hade liksom delat upp sig i 2 skikt osv, såg inte helt färsk ut.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #25
                      Hej Per!

                      Var inne på Autoexperten angående växellådsolja, men där blev jag rekommenderad smx oxo!Stog så i deras (Castrols) rekommendationslista!
                      Hur upptäckte du att det ej var rätt, o e du säker?
                      Tänkte oxo byta olja.Har ni oxo ett relativt "högt" ljud från lådan?
                      svårt att beskriva men ett litet biljud...eller?

                      Mvh Alex.

                      Comment


                      • #26
                        Först o främst stämmer ju inte uppgifterna på baksidan med Fiats krav i instruktionsboken.

                        Då ringde jag Castrol och de bekräftade själva att det är viktigt att följa tillverkarens instruktioner. Alltså har de klantat sig.
                        I deras lista rekommenderar de SMX till ALLA Fiatar. Kan man ju lista ut med nageln att det inte stämmer.
                        API GL-5 måste alltså uppfyllas.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #27
                          är det krångligt att byta växellådsolja i en 16 v turbo? Finns det någon bra guide till det? Har ju inga problem direkt, tänkte bara "bra med service" tankar...

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Dannes7705 View Post
                            är det krångligt att byta växellådsolja i en 16 v turbo? Finns det någon bra guide till det? Har ju inga problem direkt, tänkte bara "bra med service" tankar...
                            Det finns en dräneringsplugg på diffhuset. Baksidan på diffen, typ lägsta punkten.
                            Ta bort oljestickan för växellådan och fyll på via röret. Det tar en stund att fylla, med tanke på rörets dimension, så ha tålamod

                            Byt oljan är mitt tips. Den är billig i jämförelse med en ny låda.
                            Last edited by Freddan72; 12 June 2020, 09:02.
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • #29
                              Ok, jag får prova det Jag stötte på "lite" andra problem först... Båda plaströren det från intercooler till turbo och det från luftfiltret var båda spruckna...Och dessa växer inte på trän..

                              Comment


                              • #30
                                Projekttråd

                                Originally posted by Dannes7705 View Post
                                Ok, jag får prova det Jag stötte på "lite" andra problem först... Båda plaströren det från intercooler till turbo och det från luftfiltret var båda spruckna...Och dessa växer inte på trän..
                                För att få hjälp med sin bil och projekt, så skapa en projekttråd. Då är det enklare för oss andra att se historik och de uppgraderingar du gör på bilen. Även andra som har liknande problem kan läsa om det i din projekttråd och lära sig.
                                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                                Min projekttråd - 19T
                                Min Youtube kanal
                                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                                Comment

                                Working...
                                X