Announcement

Collapse
No announcement yet.

Högtalare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Högtalare

    Nybliven glad Coupéägare, som dock efter 4 dagar lyckats locka en silvrig bil att parkera sååå nära så att den skrapat i. Skitkul.. :/

    Nåja, till saken. Ljud i coupen! Vet inte om min coupe är ett undantag, men något riktigt välljud verkar inte riktigt infinna sig hur mycket jag än fipplar med bas/diskant inställningar osv. Inte världens bästa stereo som sitter i, men 4x40W ska ju räcka lite grand. Det är främst basen som är totalt platt.

    Vet någon om det är 6.5" i fram, och likadant i bak? Är det lätt att få bort dörrpanelen och byta? Finns det gott om djup i dörrarna för att få in vanliga högtalare?

    Mvh

    Gugge (som f ö precis fått bort det numera turkosa solblekta fiat-emblemet på bakluckan, nu ska bara det fram väck med
    snälla ta bort mitt konto....

  • #2
    Jag har 6,5" fram och bak och det får plats utan modifieringar.
    Fönstret går ner utan att ta i magneten.
    Dörrsidan är lätt att lossa, skruva bort plasten bakom dörröppnaren( en liten skruv) lossa handtaget ( 1 Insex och en skruv) och ta bort det. Skruva ur 4 skruvar undertill och till sist skruva bort 4 insexskruvar som sitter bakom små plastpluggar. Dra lite uppåt för att lossa dörrsidan från listen längst upp.

    Mvh.
    Matte

    Comment


    • #3
      Låter finfint! Tack för infon!

      Vet du om det får plats 6.5" i baksätet med?
      snälla ta bort mitt konto....

      Comment


      • #4
        Det får plats 6,5" där med utan problem.
        Det var ganska mycket luft bakom sidan i baksätet så jag stoppade in lite dämpmattor.
        Lycka till!

        /Matte

        Comment


        • #5
          ska du ha sammnalagt 4 x 6.5" i bilen? Då tycker jag att du ska satsa på slutsteg oxå om du redan inte har en sån!
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Kör med 4 st BRA 6,5" tummare (de främre utan diskanter) inkl. orig. diskanter fram.
            Även kablarna är bytta till riktig sort.
            Stereon är en hyfsat ny Sony CD/RDS med 4x50W.

            Har aldrig åkt i en bil m bättre ljud! ;-)
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              Kör med 4 st BRA 6,5" tummare (de främre utan diskanter) inkl. orig. diskanter fram.
              Även kablarna är bytta till riktig sort.
              Stereon är en hyfsat ny Sony CD/RDS med 4x50W.

              Har aldrig åkt i en bil m bättre ljud! ;-)
              Kör du ingen slutsteg? Jag tycker att man märker klar skillnad med slutsteg vid högre volymer, stereon klarar inte av att pumpa ut all bas och 6.5" brukar kräva lite pulver för att drivas!
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                ahh.. så hela dörröppnarhandtagsplasten ska bort med? Var nere med knapphändiga verktyg nyss (har ju inte garage eller pplats precis intill huset) och pillade lite.. men tyckte det var något som spjärnade mot när jag försökte lyfta hela dörrsidan lite uppåt.
                snälla ta bort mitt konto....

                Comment


                • #9
                  verksads manual...

                  finns på http://www.fiat-coupe.com/
                  Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                  S/y Mascot
                  S/y Rebell
                  20vT
                  Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                  Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                  Comment


                  • #10
                    ville bara hålla med 84jr0...
                    man tycker att man har bra ljud tills man kopplar på ett slutsteg..
                    går inte att jämnföra...annars fungerar ju nån tolva alltid fint i
                    bagaget ...skoja bara...4st bra 6.5tummare med slutsteg ger bra ljud...
                    Fiat Coupe 16vt -95
                    Depå - Projekt tråd - Garaget.org

                    Comment


                    • #11
                      Har du en Coupe, 84jro? ;-)
                      Jag kan ju bara tala för migsjälv, men med det Mosfet-steget på 4x52W som sitter i de nyare Sony och inget fall i kablarna, blir det ett fantastiskt ljud, helt enkelt.
                      Speciellt om man, som quicksilver påpekade, ljuddämpar de bakre sidopanelerna (mkt vägljud där annars).

                      Det Guggenheim (?) klagade på var ju basen, och det är just det som originalkablaget/högtalarna inte klarar av, de är skit i princip.
                      Last edited by per; 10 August 2004, 08:46.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Stämmer bra det.. det saknas djup helt enkelt.

                        Så kablaget är skräp med?

                        Är i valet och kvalet om man ska köpa en lite nyare spelare, och ersätta dörrhögtalarna med 6.5" Infinity högtalare (var på BRL och provlyssnade lite igår)... Eller om det är värt att ha kvar den gamla spelaren, men stoppa in en förstärkare (och fortfarande skaffa 2x6.5" infinity fram) med sub.
                        snälla ta bort mitt konto....

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by per
                          Har du en Coupe, 84jro? ;-)
                          Jag kan ju bara tala för migsjälv, men med det Mosfet-steget på 4x52W som sitter i de nyare Sony och inget fall i kablarna, blir det ett fantastiskt ljud, helt enkelt.
                          Speciellt om man, som quicksilver påpekade, ljuddämpar de bakre sidopanelerna (mkt vägljud där annars).

                          Det Guggenheim (?) klagade på var ju basen, och det är just det som originalkablaget/högtalarna inte klarar av, de är skit i princip.
                          Nope har ingen coupe själv Men vet hur det brukar vara i praktiken på andra bilar! Man kanske får bättre ljudbild i coupen vad vet jag men mina erfarenheter är att man inte kan driva så "stora" högtalare med endast stereon! Jag kanske är för kräsen, vem vet?!
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #14
                            FYI, kika på hur den här killen gjort för att få in sin subbas. Riktigt snyggt måste jag säga!

                            http://www.fccuk.org/ubbthreads/show...b=5&o=&fpart=1
                            snälla ta bort mitt konto....

                            Comment


                            • #15
                              Bra förklaringar med detta om slutsteg och jämförelse med vanlig stereo... Klipper och klistrar från Zatzys forum som Wipe har skrivit! Hoppas det är OK!

                              Originally posted by Wipe
                              Taget från nårdiks hemsida.

                              6. Varför kostar ett slutsteg på 4 x 30 W 5000:- när man kan få en komplett CD-radio med 4 x 45 W, inbyggd effekt, för bara 1500:-?

                              Det är något magiskt med Watt. Om man bara har så många Watt som möjligt så kommer det att låta bra - en mycket vanlig missuppfattning.

                              Det finns många olika sätt att mäta effekten på, om vi börjar med CD-radion med 4 x 45 Watt. Där anger man en effektsiffra som har mycket lite med verkligheten att göra. Om man mäter CD-radion vid 10% distorsion (orent ljud) och vid 14,4 Volt så kanske den lämnar 4 x25 Watt, men redan vid 1% distorsion tycker en normal lyssnare att det låter dåligt. Uppmätt vid 1% distorsion och 14,4 Volt lämnar CD-radion kanske 4 x 12 W. I verkliga livet när CD-radion sitter monterad i bilen så har man som regel alltid spänningsfall och kanske inte mer än 12 V till CD-radion och då är vi nere på 4 x 7 W. Skulle man mäta effekten vi 0,5% distorsion över hela frekvensomfånget och alla utgångar drivna samtidigt så skulle många bilstereo uppvisa 0 (noll) Watt!

                              Ett seriöst slutsteg är effekten garanterad vid mindre än 0,1% distorsion och det över hela frekvensomfånget och alla kanaler drivna samtidigt. Man anger över huvudtaget inte någon max effekt som man gör på bilstereo. Det vanligaste är att effekten på slutsteg anges vid 14,4 V för då blir effektsiffran ända upp till dubbelt så hög än mätt vid 12 Volt! Om man skulle mäta slutsteg som man mäter effekten på bilstereo blev resultatet sådana fantastiska siffror att alla skulle förstå att det var "osanning", men det förekommer dock. Så se upp!
                              Ett riktigt bra slutsteg håller dessutom vad som lovas med bred marginal. Ett slutsteg av bra kvalitet kan du dessutom lasta ner, koppla in flera högtalare och/eller bryggkoppla. Att plocka ut 2 x 120 riktiga Watt från ett steg som är specat 4 x 30 Watt är inget ovanligt bland slutsteg av högsta klass.

                              Minst lika viktigt som Watt är strömkapaciteten hos ett slutsteg. För att ett slutsteg (det gäller även bilstereo) korrekt skall kunna driva även en besvärlig last krävs att det finns en stabil strömförsörjning. Här skiljer det oerhört mycket mellan olika produkter. Den enda mätmetod som ger en korrekt bild av detta är kubmätning. Den typen av mätning är mycket avslöjande och förekommer tyvärr allt för sällan.

                              Här ett exempel på hur man kan ange effekt på olika sätt. Det är SAMMA slutsteg som effekten anges men på olika sätt. Läs och begrunda!

                              • 800 W PMPO
                              • 600 W
                              • 200 + 200 W Max
                              • 2 x 150 W Max
                              • 2 x 75 W RMS 4 Ω
                              • 2 x 60 W 0,5% THD 14,4 V 4 Ω
                              • 2 x 50 W 0,05% THD 14,4 V 4 Ω
                              • 2 x 33,5 W 0,05% THD 12 V 4 Ω
                              • 2 x 30 W 0,05% THD 12 V 4 Ω 20 - 20000 Hz

                              Visst är det oerhört snurrigt med alla sätt att ange effekten på samma slutsteg. Som om nu detta inte är nog så har tillverkarna olika rymligt samvete för "felmarginal" eller för hur man avrundar siffrorna uppåt eller neråt!

                              Här ett annat exempel på hur samma slutsteg kan kan få olika specifikationer. Enda skillnaden är olika "fabrikat" men olika utseende men exakt samma innehåll.

                              Fabrikat 1:
                              • Uteffekt RMS 2 x 75 W (max 2 x 150) 4 Ω 14,4 V
                              • Uteffekt RMS 2 x 100 W (max 2 x 200) 2 Ω 14,4 V
                              • Uteffekt RMS bryggkopplat 1 x 200 W (max 1 x 400) 4 Ω 14,4 V

                              Fabrikat 2:
                              • Uteffekt RMS 2 x 50 W (max 2 x 100) 4 Ω 13,8 V
                              • Uteffekt RMS 2 x 85 W (max 2 x 150 2 Ω 13,8 V
                              • Uteffekt RMS bryggkopplat 1 x 170 W (max 300) 4 Ω 13,8 V

                              Båda fabrikaten betraktas som seriösa. Ingen överdriver siffrorna (snarare tvärt om). Fabrikat 2 har som policy att alltid ange den effekt som en normal kund med en normal montering får i bilen. Men fabrikat 1 anger den effekt som steget ger vid en optimal montering, och optimal strömförsörjning.

                              Det finns tyvärr tillverkare/fabrikat av slutsteg som använder mycket tvivelaktiga metoder för att ange effekten på. Men kom i håg effekten säger inte ett dugg om hur grejerna låter. Om man jämför med bilar så säger motoreffekten inte ett dugg om bilen i övrigt.
                              Och så själva länken: http://forum.zatzy.com/showthread.ph...hreadid=171819
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment

                              Working...
                              X