Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan det stämma, 250hp?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan det stämma, 250hp?

    Läst rätt många annonser om 16vt att de är trimmade till 250hp med chip, open air filter och avgas... jag tycker det låter orimmligt!

    Chip ger 25hp då är vi uppe i 215hp i en 16vt så luftfilter + avgas kan knappast ge 35hp till? Har jag helt fel nu? Rätta mig i så fall!

    Exempel på annons:
    http://www2.blocket.se/view/3214078.htm?l=0&c=1&city=0
    http://www2.blocket.se/view/3213495.htm?l=0&c=1&city=0
    http://www2.blocket.se/view/3198360.htm?l=0&c=1&city=0


    Är det möjligt?

    MVH
    Almir
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    Det lär väl vara Evo-chipet de är chippade med? Det chippet sägs ge ca 40hk.... en idé bara
    Föredetta Coupé ägare -
    http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

    Comment


    • #3
      Originally posted by Hilding
      Det lär väl vara Evo-chipet de är chippade med? Det chippet sägs ge ca 40hk.... en idé bara
      Sägs o sägs finns det bevis på det?

      Säg att den ger då 40hp så hamnar en 16vt på 230, fortfarande har jag svårt att tro att luftfiltret + avgas ger 20hp till!
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        skulle inte tro att du får 20hk på den motorn genom det ingreppet...
        Snarare hjälper det till att få ut allt av chippet... men inga extra hästaputtar...

        Här är lite text från ett engelskt forum... kanske en hint om läget...


        I have a unichip mapped on top of a Digitec chip, which is just another aftermarket chip like the Novitec, Evo chip etc. The reason I did this was due to the limitations of the standard ECU maps for fuelling, and fuel cut.

        The Evo chip will have more aggressive fuel maps, and probably some changes to fuel cuts (if they exist on the 16VT), but the benefit for mapping on top of it will be that the ECU will be mapped directly to your modifications, rather than a general purpose map that has to be less selective. Whether that will yield you any performance benefits in practice I can't say for certain, as it depends on the tuner, but in principle you may be able to improve your vehicles performance. The key benefit you get in mapping over the Evo chip is that the fuelling is more extensive, so you are less likely to get to the end of the chips fuelling maps.

        I heard a story of a Unichip dealer in the South West (wont mention who it is) who couldn't get more than 12bhp extra on an Integrale with a standard ECU but ancillary modifications, so it is very subjective depending on the tuners ability as much as anything else. BTW I also heard the same car that got only +12BHP at the place in the South West got over +30BHP at Owen Developments...

        John
        ¤TOGGEX¤

        Comment


        • #5
          Köpte min numerade krockade coupe hos fordonsauktioner i gbg...
          där satt ett evochip i som sas ge bilen 250hk totalt. inget annat bytt i bilen motormässigt. Men eftersom jag aldrig kört en 16vt innan så har jag inget att jämföra med. Men eftersom jag tänker genomföra en affär till med han på en 97 20vt så berättade han att den skulle gå som min trimmade 16vt fast med bättre vrid...
          Har dock plockat chippet om någon skulle vara intresserad av att köpa det senare =)

          Längtar efter min Bil!!
          Attached Files
          Vart tog min nacken vägen!?

          Comment


          • #6
            250hk är väl ingen omöjlighet...

            Jag vet inte riktigt vad som skiljer mellan motorn i en Integrale EvoII och en Coupé 16VT. Rimligtvis borde de kunna ge ungefär lika mycket då vissa påstår att det är samma motor. Integralen lämnar i vilket fall 215hk original och i min bil sitter ett chip som skall ge omkring 35hk extra vilket jag inte har någon anledning att betvivla. Jag har kört bilen med originalchip och med trimchippet (från Sauro Team) och kan säga att det är en markant skillnad. Turbon laddar mycket tidigare och bilen känns kraftigare över hela registret. Detta trim gör faktiskt bilen smidigare vid stadskörning! Dessutom laddar turbon mer vid overboost. Den originalmonterade laddtrycksmätaren går upp till 1,1bar på 3:an och 4:an med originalchip, med trimchip 1,3bar. (Mätaren är bara graderad till 1,2 bar så nålen smiter utanför skalan en liten bit...)
            Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II -94 Blu Lord

            Comment


            • #7
              Hmm.. Jag sticker ut hakan med några funderingar (och duckar för de ruttna tomaterna som kommer flygande)

              40hk är ganska mycket från bara ett chip, åtminstone om det handlar om toppeffekt. Det måste innebära en rejäl höjning av både luft och bränsletillförsel när motorn går på eller nära maxvarv. Detta får åtminstone mig att fundera över rimligheten i en sådan effekthöjning, eftersom det säkert finns en hel del flaskalsar som förhindrar detta. Även i en turbomotor.

              En del "chippare" (tex superchips) anger den maximala effektökningen, vilket inte nödvändigtvis inträffar vid motorns maxeffekt, utan tidigare. Alltså, mycket möjligt att chippet ger 40hk extra, men det behöver inte innebära att den helt plötsligt har fått 230hk...

              Ifs inget ont med det, 40hk vid 3000rpm har de flesta betydligt större glädje av än 40hk strax innan rödmarkeringen.

              Comment


              • #8
                så som jag uppfattar det så kan man inte få till det med ovan angivna modifikation som jag skrev... det är iof inte konstigt att säljaren lägger på några kusar lr "avrundar" när de säljer bilen...

                Någon som bänkat motorn med chip som kan bevisa lite...
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Visst kan du på en turbobil få mer än dina 25 extra kus. Coupen, i likhet med alla moderna turbobilar, har en laddtrycksstyrning som är reglerad av ECUn. Standard laddtryck på 16vt är ca 1 bar. Evochippet släpper upp laddtrycket till ca 1.5 bar och innehåller en bränslemapp som sträcker sig ända dit upp. Detta ger ca 240 - 245 kus. Kombinerat med friare filter och 3" avgas så har du strax över 250 kus.

                  Detta gäller turbobilar med laddtrycksstyrning från ECUn. Atmosfäriska bilar vinner knappt nåt på chippning. Möjligen att du med en lite tidigare tändning kan ta en bränslebesparing i utbyte mot sämre knacktålighet vid dålig bränslekvalitet.

                  Comment


                  • #10
                    Indian!!!

                    Tjena killen.. Du sa att du plockat chippet.. Skulle vara väldigt intresserad av att köpa det! Maila mig gärna... Köpte förresten också min Coupe på fordonsauktioner.......

                    Mvh Mats(Gul 16vt -95)

                    mwilensjo@hotmail.com
                    Gul 16v Turbo Coupe

                    Comment


                    • #11
                      300+ hk!

                      http://www.bilannonser.se/showCar.aspx?id=198600

                      Comment


                      • #12
                        helmer....

                        som den 16vt ägare som jag är...vad är det som du har gjort
                        bil för att få 300hk...de måste vara en hel del eller?

                        står ju i annonsen bara att den är chippad...
                        Fiat Coupe 16vt -95
                        Depå - Projekt tråd - Garaget.org

                        Comment


                        • #13


                          Det är inte min bil, ville bara visa exempel på hur vissa människor går till överdrift när det gäller hästkrafterna. Lustigt med den där annonsen förresten, just den bilen låg på Blocket förut men hade då "bara" 290hk.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by helmer
                            300+ hk!

                            http://www.bilannonser.se/showCar.aspx?id=198600
                            Haha, va trött man blir på dessa människor! Blåljuger de helt eller har de bara ingen koll?
                            Föredetta Coupé ägare -
                            http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

                            Comment


                            • #15
                              alla kan inte vara lika begåvade...
                              Fiat Coupe 16vt -95
                              Depå - Projekt tråd - Garaget.org

                              Comment

                              Working...
                              X