Announcement

Collapse
No announcement yet.

Värme i Multipla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Värme i Multipla

    Hej alla Fiatfreaks

    Jag har sett att det finns några Multipla-entusiaster här. Själv har jag funderingar på att göra mig av med min Sharan och importera en Multipla jtd, men undrar om det finns någon värme i den? I något test (vi bilägare?) sa dom att värmen var kass.

    Vad säger ni som redan vet? Kan man köra diesel-Multipla på vintern eller ska man försöka få tag i ett exemplar med extravärmare?

  • #2
    det är väl som dom flesta importerade bilar.. dom har inte nordenpacketet..

    det tar lite längere tid att det blir varmt i bilen....
    Fiat Croma 16v -95 (såld)
    Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
    Ford Mustang cab -71

    Comment


    • #3
      Tror inte på det!

      Tror inte att det finns något som heter "nordenpaketet" egentligen... Iallfall inte vad gäller värmen...
      Det som kan skilja är isåfall stolsvärme etc, med det är tillval även i danmark, tyskland etc.

      På fiat/alfas originalskiva (reservdelsskiva alltså) så finns det bara ett ordernummer/produktnummer på de olika delarna på värmepaketet. Om jag tex beställer ett nytt värmepaket till min svensksålda Marea 01:a så tar verkstaden hem den del som skivan hänvisar till! Dvs samma del som en bil i italien, tyskland skulle få. Har aldrig sett i reservdelshanteringen att man någonsin frågat om "det ska vara en del avsedd för norden eller övriga världen". Finns helt enkelt inga valmöjligheter att beställa sådana. Det blir dom delarna som finns på skivan... dvs samma delar till alla bilar, oavsett vart dom kommer ifrån.

      DOCK så kan utrustningen skilja, dvs stolsvärme, lyktspolning etc.

      Har haft flera importerade alfor/fiatar och har aldrig iallafall märkt någon skillnad på värmen. Varför skulle Fiat tillverka bilar endast avsedda för norden när det i norra italien kan vara -15 grader?!

      \Örjan.

      Comment


      • #4
        det finns ett specielt värmepacket för norden......

        hade en fiat croma -87 som var importerad och det tog ett tag innan man fick upp värmen i den.. specielt om man gämför med -95

        vet inte om alla har så nu....

        vet att 90tals oplar har sämre värmepacket i tyskland
        Last edited by Kn@sen; 25 November 2004, 00:20.
        Fiat Croma 16v -95 (såld)
        Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
        Ford Mustang cab -71

        Comment


        • #5
          Jaha..

          Och hur ska verkstan göra för att beställa hem ett sådant när det bara finns ett ordernummer specificerat??

          Dom kan ju knappast gissa sig till ordernummret/produktnummret på ett värmepaket, utan dom är helt utlämmnade till reservdelslistan/skivan och där finns det bara ett nummer.
          Står ingenting i listorna eller i specar etc. något om "nordenpaket" eller liknande.

          Tror fortfarande inte att det finns något som heter "nordenpaket"
          i någorlunda moderna fiat/alfa. Tror att alla eventuella skillnader är tillfälligheter, som beror på felinställt värmepaket/vred etc.

          Vissa mig gärna några exempel på olika artikelnummer på ett värmepaket eller liknande, avsett då enbart för norden...

          \Örjan.

          Comment


          • #6
            finns nog inget som heter nordenpacket.. det kallas så

            och skillnaden på dom är troligt viss att värme packetet är större..

            dom sa förut på tv om att multiplan inte hade just det störe värmepacketet på den dom testade....

            så fråga inte mig vad som skilljer. men det finns
            Fiat Croma 16v -95 (såld)
            Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
            Ford Mustang cab -71

            Comment


            • #7
              Värme i Multipla

              Ingen som kör Multipla har svarat så då får väl jag göra det. Är inne på andra vintern och märker inget problem alls med värmen.
              När jag tog hem min så fanns det ingen som visste något om Nordenpaket, annat än att man för några år sedan utrustade endel bilar för Norden med bättre gennerator och större batteri.
              Vi är helt otroligt nöjda med bilen som sväljer hela familjen (6pers) och dessutom endel baggage samtidigt, vilket ingen annan "minivan" har klarat som vi ägt. Jag var nere i Tyskland för några veckor sedan och hämtade en 124 spider, Multiplan drog mellan 0,68 och 0,7 full lastad med varor från bordershoppen, helt ok tycker jag.
              Multipla, Tempra 2,0ie, 124 Spider
              "Fantastiska Italienare Aldrig Tråkiga"

              Comment


              • #8
                Grattis till 124:an!
                Sätt upp lite bilder i depån?
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  multipladieselvinter rockar

                  Är inne på 3dje dalavintern med min multipla JTD130-00 nu, och kan efter verkligen rekommendera bilen! Känns fortfarande kul varje gång jag ska åka nånstans!

                  Multiplan har ju en perverst stor kupe, dieseln gör det inte varmt snabbare, men det är inte värre än i t.ex Toyota Yaris Verso. Är det under -15 gör de stora rutorna att kallraset kyler ut kupen fort, så då brukar jag få köra fläkten på max.
                  Resten av fläktsytemet är bra dimensionerat för bilen, så imma (o kyla på sommaren) är inga problem.
                  Jag tycker det räcker bra med vanlig kupevärmare.

                  Vevhusventilationen kan frysa om det är riktigt, riktigt kallt. På Fiats husbilar monterar dom en speciell värmare för detta, men sen jag monterade Mv har jag klarat mig.

                  Kolla urtampninglager/koppling och bakhjulslager oxå. brukar ryka på en del runt 10-15k mil
                  Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                  Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                  Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                  http://fiatpanda.wordpress.com/

                  Comment

                  Working...
                  X