Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tjuvluft i PuntoGT?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    ja, och ECUn styr EBVn, right?

    men om man istället styr laddtrycket genom att justera "bastrycket" på wastegaten genom att spänna/släppa på fjädern, så sker WG öppningar/stängningar mjukare än de skulle om man körde med EBV/ECU-styrning, då dessa fungerar "digitalt".

    kan hända att jag tänker helt snett, men är du med på vad jag menar?

    känns iofs inte som det spelar någon roll, att styra tryck med WG är bara jobbigt, får typ montera loss motorn om man ska justera.
    jag föredrar nog en "boost controller" i vilken form som helst framför det. :F

    Comment


    • #32
      Ja man kan bara justera nedre gränsen, hur LITE turbon laddar, med wastegaten. Om man inte låser den i stängt läge förstås! Då skenar laddet..
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #33
        Originally posted by obyn
        ja, och ECUn styr EBVn, right?

        men om man istället styr laddtrycket genom att justera "bastrycket" på wastegaten genom att spänna/släppa på fjädern, så sker WG öppningar/stängningar mjukare än de skulle om man körde med EBV/ECU-styrning, då dessa fungerar "digitalt".

        kan hända att jag tänker helt snett, men är du med på vad jag menar?

        känns iofs inte som det spelar någon roll, att styra tryck med WG är bara jobbigt, får typ montera loss motorn om man ska justera.
        jag föredrar nog en "boost controller" i vilken form som helst framför det. :F
        I det här fallet så ÄR ECU:n boostcontroller. DVS att ECU:n pulserar EBV ventilen så att den pyser ut lite av styrtrycket till wastegaten. Mjukheten har inget att göra med digitalt/analogt eftersom det är en spole som styrs med pulsbreddsmodulering. Allt går att ställa som man vill ha det med lite ny mjukvara i ECU:n. En extern boostkontroller gör ju precis samma sak.
        Alfa-Romeo 156 2.5 V6 -03
        Alfa-Romeo 166 2.5 V6 -00
        Alfa-Romeo Sprint QV -88

        Comment


        • #34
          Originally posted by finnland
          Allt går att ställa som man vill ha det med lite ny mjukvara i ECU:n. En extern boostkontroller gör ju precis samma sak.
          Med tillägget att extern boostcontrol inte har den input som ECU:n har, knacksensorer, insugstemp, motortemp osv.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment

          Working...
          X