Announcement

Collapse
No announcement yet.

vilken motorolja??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vilken motorolja??

    hejsan..
    har sökt igen gamla trådar i jakt på en bra motorolja till 20vt.
    åsikterna går isär lite måste jag säga=/

    sååå.... vilken olja ska jag välja?


    1. Mobil 1 5w-50

    2. Castrols 10/60 tws motorsport

    3. Selenia Racing 10W-60

    4. annan?



    motivera gärna! =)

    tja!

    // Glenn
    " det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö "

    Fiat Coupe 20vt

  • #2
    1. Mobil 1 5w-50 = bra olja som funkar alltid. Tyckte mitt oljetryck var lite upp och ner med den här oljan så jag bytte.

    2. Castrols 10/60 tws motorsport = en av dom bästa oljorna jag haft i nån bil. Stabilt oljetryck och klarar av höga värme temperaturer. Väldigt stabil till en motor som körs hårt.

    3. Selenia Racing 10W-60 = aldrig kört med selenia. En av anledningarna är att den inte är så jäkla lätt att få tag på. Säkert en jäkligt bra olja den med. Men den är rätt dyr har jag för mig.

    4. annan? = agip racing 10/60 Även detta en jäkligt bra olja. Har inte haft den i coupen men i annan bil. Agip sponsrar många stora raceteam. bra olja för motorer som körs hårt.

    5. Biltema = bryr du dig inte alls om din bil köp biltemas helsyntet olja och byta lite oftare funkar säkerligen men inget jag hade velat ha i min ögonsten.


    Kör du normalt med bilen och skippar alla bankörning så funkar vilken olja som helst från ett välkänt märke ifall man skall vara ärlig. 10/40 eller 5/50

    Vill du vara på den säkra sidan att den klarar av massa värme och är beredd att betala lite mer för det så satsa på en 10/60 olja från ovanstående.

    My 5 cents
    före detta coupe trimmare
    pimpig cadilacc deville
    Sv1000s C-Ö

    Comment


    • #3
      tack för det gedigna svaret mojo!

      efter din redovisning tror jag 2.an (Castrols 10/60 tws motorsport) borde funka bäst för mej....

      var får man tag i denna och va kostar det på ett ungefär?( e min första bil och har aldrig köpt motorolja till en bil förr=), hehe)

      får väl passa på att byta olje filter när jag ändå e uppe i varv, vilket direkt leder mej till min andra fråga=)

      vad bör jag tänka på vid bytet? e det nått speciellt filter till coupen? var får jag isåfall tag på detta?

      tacksam för svar!


      // Glenn
      " det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö "

      Fiat Coupe 20vt

      Comment


      • #4
        Filter hittar du på Mekonomen, de har Mahle. De är längre än Fiats egna, så de går att hantera.. Det är ju rätt trångt runt filtret.
        Sen blir det större filterarea oxå.
        Om ett Fiatfilter fortfarande sitter på kan d va idé att skaffa en avdragare så att man kommer åt den. Jag köpte en med 3 klor (tyvärr ingen bild) som funkade bra.
        Mekonomen har Castrololjor med!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Originally posted by GlennE
          tack för det gedigna svaret mojo!

          efter din redovisning tror jag 2.an (Castrols 10/60 tws motorsport) borde funka bäst för mej....

          var får man tag i denna och va kostar det på ett ungefär?( e min första bil och har aldrig köpt motorolja till en bil förr=), hehe)

          får väl passa på att byta olje filter när jag ändå e uppe i varv, vilket direkt leder mej till min andra fråga=)

          vad bör jag tänka på vid bytet? e det nått speciellt filter till coupen? var får jag isåfall tag på detta?

          tacksam för svar!
          Jag skall själv byta olja imorgon.

          Rekommendationen jag fått från 2 tekniker är att 10W-60'n är för tjock för vardagsbruk. Tjockare olja ger högre friktion och i längden mer slitage på rörliga delar.

          Istället rekommenderade de att jag skulle använda en Helsynthetisk 5W-40 Olja av något av de större märkena (Helix, Castrol, Mobil)*.

          När det kommer till oljefilter brukar man rekommendera att inte köra med Fiat's orginal då det är så kort att det blir väldigt svårt att få bort det nästa gång du skall byta.

          En annan sak du bör tänka på är att tydligen går det inte få loss oljefiltret med ett vanligt verktyg utan man måste ha en sorts gripklo (precis som per skrev).

          Jag har ingen egen erfarenhet av detta då jag inte bytt oljefilter själv på den (pinsamt) så någon annan kanske kan fylla i?

          *Självklart finns det fler märken men dessa 3 är var dem jag kom på för stunden.
          Last edited by TobbeC; 21 March 2005, 10:01.
          Porsche Boxster S 2002

          Comment


          • #6
            Såg denna olja på mekonomen

            RedLine

            En extremt fullsyntetisk esterbaserad motorolja. Ger högsta möjliga temperaturstabilitet, betydligt högre än andra mineral- och syntetbaserade oljor. Denna olja ger en fantasktisk renhet runt de övre kolvringarna samt i turboaggregatets lagring. Extreme Street Performance ger bättre tätning, reducerad oljeförbrukning och bättre verkningsgrad. Den utmärkta temperatur- och oxidationsstabiliteten tillsammans med oljans förmåga att smörja het metall, som är helt unik för denna produkt, gör Red Line Extreme StreetPerformance till det självklara valet för alla turbo-, kompressor- och s k "chip-trimmade" motorer. Används till högpresterande motorer samt chip-trimmde motorer som används i dagligt bruk året om. Viskositet: 5W-40.
            Flaska 0.946 lit

            Artikelnr: 41-20170 Pris: 175:-

            Kanske vore nått att satsa på, lite dyr iofs.
            Coupé 16VT +

            Comment


            • #7
              Originally posted by Pizze
              Såg denna olja på mekonomen

              RedLine

              En extremt fullsyntetisk esterbaserad motorolja. Ger högsta möjliga temperaturstabilitet, betydligt högre än andra mineral- och syntetbaserade oljor. Denna olja ger en fantasktisk renhet runt de övre kolvringarna samt i turboaggregatets lagring. Extreme Street Performance ger bättre tätning, reducerad oljeförbrukning och bättre verkningsgrad. Den utmärkta temperatur- och oxidationsstabiliteten tillsammans med oljans förmåga att smörja het metall, som är helt unik för denna produkt, gör Red Line Extreme StreetPerformance till det självklara valet för alla turbo-, kompressor- och s k "chip-trimmade" motorer. Används till högpresterande motorer samt chip-trimmde motorer som används i dagligt bruk året om. Viskositet: 5W-40.
              Flaska 0.946 lit

              Artikelnr: 41-20170 Pris: 175:-

              Kanske vore nått att satsa på, lite dyr iofs.
              Inget speciellt, men säkert helt ok.

              Syntetiska estrar tillsätter man för att få packningar att svälla så att de tätar bättre. Inget att skryta med, men inget fel heller.
              Porsche Boxster S 2002

              Comment


              • #8
                Re: vilken motorolja??

                kör me mobil1 0w-40 - smörjer väl på en gång. bra för turbon å kammen men vet inte hur bra om du vill rejsa...
                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                S/y Mascot
                S/y Rebell
                20vT
                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Orlando
                  Inget speciellt, men säkert helt ok.

                  Syntetiska estrar tillsätter man för att få packningar att svälla så att de tätar bättre. Inget att skryta med, men inget fel heller.
                  Nej nej det var inte så ja menade!

                  Hur funkar 76 10W-40 tror ni, har fått ett jävligt bra pris på den oljan av en mek här hemma 50:- litern
                  Last edited by Pizze; 21 March 2005, 11:30.
                  Coupé 16VT +

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Pizze
                    Såg denna olja på mekonomen

                    RedLine

                    En extremt fullsyntetisk esterbaserad motorolja. Ger högsta möjliga temperaturstabilitet, betydligt högre än andra mineral- och syntetbaserade oljor. Denna olja ger en fantasktisk renhet runt de övre kolvringarna samt i turboaggregatets lagring. Extreme Street Performance ger bättre tätning, reducerad oljeförbrukning och bättre verkningsgrad. Den utmärkta temperatur- och oxidationsstabiliteten tillsammans med oljans förmåga att smörja het metall, som är helt unik för denna produkt, gör Red Line Extreme StreetPerformance till det självklara valet för alla turbo-, kompressor- och s k "chip-trimmade" motorer. Används till högpresterande motorer samt chip-trimmde motorer som används i dagligt bruk året om. Viskositet: 5W-40.
                    Flaska 0.946 lit




                    Artikelnr: 41-20170 Pris: 175:-

                    Kanske vore nått att satsa på, lite dyr iofs.

                    Jag tog itne upp denna oljan eftersom den faktiskt inte är så "känd" som alla andra oljorna i vardagskretsar.

                    Men redline är en väldigt bra olja som är populär bland hottade bilar. Speciellt asiatiska fabrikat. Olja är lite som att välja färg på bilen. Vissa tycker om gult andra tycker om rött men alla vet att svart är snyggast. Skämtåsido. Välj en olja som du har lätt att få tag på och som inte är den billigaste så klarar du dig bra.
                    före detta coupe trimmare
                    pimpig cadilacc deville
                    Sv1000s C-Ö

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Pizze
                      Nej nej det var inte så ja menade!

                      Hur funkar 76 10W-40 tror ni, har fått ett jävligt bra pris på den oljan av en mek här hemma 50:- litern
                      76? Heter oljan så? Hel/halv synth? mineral?
                      Porsche Boxster S 2002

                      Comment


                      • #12
                        japp den heter så fast man säger det på engelska. Hmm vet i faan om det är hel/halv syntet eller mineral... kollar upp det tills i morgon.
                        Coupé 16VT +

                        Comment


                        • #13
                          Ingen som kör/körde på Quaker State olja?

                          Hur bra är de? Vet att Fiat använder denna olja vid service...
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #14
                            Jo, kör på Quaker 4X4 i punton. Fast det är "bara" semi synt, och dessutom 10W30. Vet inte hur bra det är... fast jag har inget problem med oljetryck ändå, faktiskt.
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by 84jr0
                              Ingen som kör/körde på Quaker State olja?

                              Hur bra är de? Vet att Fiat använder denna olja vid service...
                              Den håller precis lika hög kvalité som de märken jag tidigare nämt.

                              Populär bland hojåkare och jänkåkare då det från början var ett amerikanskt bolag.

                              Bolaget ägs idag utav Shellkoncernen.
                              Porsche Boxster S 2002

                              Comment

                              Working...
                              X