Announcement

Collapse
No announcement yet.

Svårstartad uno

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Svårstartad uno

    Hejsan!

    Jag har en uno 75sx -88 som är svårstartad när den är varm tex om jag åker och handlar och kommer ut från affären och ska åka där i från så kan man få hålla på och jävlas i några minuter innan den går igång. Jag tycker även att den drar lite mycket bensin ca 1l/m . Har bytt tändstift, olja + filter, luftfilter, tempsensor, lambdasond, bränslefilter men det har inte hjälpt. Har kollat så att den får gnista när den är så här. Någon som har nått tips?

  • #2
    Termostat?
    Mvh Putte

    Fiat Uno Turbo I.E - Död, R.I.P
    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=184

    Comment


    • #3
      Bilen blir inte onormalt varm den börjar jäklas när det blir normal arbetstemperatur så termostaten fungerar nog som den ska. Idag när jag ställde ifrån mig bilen efter ha kört ca 3mil och parkerade den i ca 30min fick jag inte igång den alls, väntade sen ca 3tim och den startade direkt.

      Comment


      • #4
        Bränslepumpsrelä kanske?

        Comment


        • #5
          Kolla tändspolen,,,
          den kan trilskas å ge taskig spänning när den är varm.
          (kan även vara ånglås i insug/fögasare)
          //Danne
          A tosser is a tosser, no matter what mode of transport they're using

          Comment


          • #6
            Re: Svårstartad uno

            Originally posted by Joker
            Hejsan!

            Jag har en uno 75sx -88 som är svårstartad när den är varm tex om jag åker och handlar och kommer ut från affären och ska åka där i från så kan man få hålla på och jävlas i några minuter innan den går igång. Jag tycker även att den drar lite mycket bensin ca 1l/m . Har bytt tändstift, olja + filter, luftfilter, tempsensor, lambdasond, bränslefilter men det har inte hjälpt. Har kollat så att den får gnista när den är så här. Någon som har nått tips?
            Min gamla Uno? Röd? xxx272?
            Hade en sån som efter ett byte av bränslepåfyllningsrör blev helt omöjlig. Precis som anges ovan. Hittade aldrig ngt fel!
            Det sitter nån kolkanister(?) eller likn med en massa slangar anslutna bakom ryggstödet och det hade verkstan micklat med..i samband med rörbytet.
            Som sagt sålde bilen istf att hitta felet..

            Comment


            • #7
              Jag tror jag har löst problemet genom byte av bränslepump.
              Tack för alla tips.

              MVH
              Johnny

              Comment


              • #8
                Hej,

                gammalt ämne det här, men jag har precis köpt en likadan bil,
                en -88 75SX.
                Felet på den är exakt likadant...startar så fint när den är kall, och även om man stänger av den 1 minut eller så, men om den får stå 15-20-30 minuter så är det kört! Den tänder till, men dörr direkt igen. Får den stå några timmar så startar den liksom på 1 sekund.....Det känns precis som att den inte får soppa.
                Att det skulle vara nåt tändningsproblem håller jag inte för sannolikt, snarare något med bränsletillförseln.

                Undrar om den ursprunglige författaren till denna tråd kom fram till att det var bränslepumpen, eller om det var nåt annat....

                Duktigt irriterande det här, samtidigt som bilen är helsjysst i övrigt, och går bra.

                Nu kom jag på att bensinpåfyllningsröret har rostat av vid påfyllningen och måste bytas....kan det vara så att det inte uppstår rätt tryck i tanken och att bensinåtervinningen därför inte fungerar??
                Tips o teorier tack!

                MVH
                Christian Nilsson

                Comment


                • #9
                  Originally posted by ChristianNilsson
                  Hej,
                  Felet på den är exakt likadant...startar så fint när den är kall, och även om man stänger av den 1 minut eller så, men om den får stå 15-20-30 minuter så är det kört! Den tänder till, men dörr direkt igen. Får den stå några timmar så startar den liksom på 1 sekund.....Det känns precis som att den inte får soppa.
                  Att det skulle vara nåt tändningsproblem håller jag inte för sannolikt, snarare något med bränsletillförseln.


                  Nu kom jag på att bensinpåfyllningsröret har rostat av vid påfyllningen och måste bytas....kan det vara så att det inte uppstår rätt tryck i tanken och att bensinåtervinningen därför inte fungerar??
                  Christian Nilsson
                  Det var liksom där det började för mig..Mitt påfyllningsrör rostade av och 5-10 liter soppa rann ut på garagegolvet på jobbet (i ett storgarage). Sanering och brandkår, det var mitt på sommaren och varmt som...
                  Tog bilen till en aukt Fiat-verkstad . Efter det kom problemet. De micklade ju med återvinningen i samband med rörbytet.
                  Ännu efter så lång tid känns det jobbigt att inte kunna diagnostisera felet!
                  Last edited by Stig; 6 July 2006, 07:45.

                  Comment


                  • #10
                    Det är ju märkligt det här då.........
                    Har du alltså inte fått klart vad det exakt är som är fel?
                    Jag skall snoka upp ett beg rör hos en skrot tänkte jag, och sen byta det o få det tätt. Den läcker ingenting nu, men när jag tankar så får jag ta en sån där "pip" som följer med en dunk, trycka ner den i hålet (o in i röret) och sen tanka skitlångsamt i den pipen......stoppar jag i bensinpumpsröret i hålet så slår det bara ifrån hela tiden. Röret ser ju otroligt rostigt och skitigt ut i mynningen också, så där ligger nog en del skit i tanken också....

                    Du skrev att "det var där det började för mig"......sålde du bilen sen då eller?
                    Märkte du om det var speciellt jävligt nu när det är stekhet sommar? Det tar ju klart längre tid för bilen att kallna när det är 35 grader ute.....

                    //Christian

                    Comment


                    • #11
                      Hejsan min uno har gått bra sen jag bytte bränslepump.

                      MVH
                      Johnny

                      Comment


                      • #12
                        Hej igen! Jag med Uno -88 75 SX i.e. igen.....

                        Har nu monterat bort tanken, gjort rent den ordentligt, beställt nytt påfyllningsrör inkl monteringsdetaljerna uppe vid skärmen (tydligen skulle det medfölja nytt tanklock också vilket var mycket bra eftersom det gamla inte finns kvar!).

                        Jag misstänker ju att bränslepumpen är mindre bra också, därav att den går illa alt. inte startar alls när den är varm.
                        Häromdagen (innan jag började på att riva ner tanken) så varmkörde jag den ca 1 mil. Lät den stå 20 minuter, och ut o starta. Den här gången så hörde jag när jag slog på tändningen världens gurgel bak i tanken.....när startmotorn går runt så startar den faktiskt, men går illa, hostar till och vill inte alls varva upp när jag gasar. Samtidigt har det bensinfiltret som sitter monterat i motorutrymmet börjat innehålla mer luft än bensin.

                        Eftersom en ny bensinpump kostar 1725:- hos Mekonomen, och kanske runt en 500:- för en på skroten som man inte vet hur bra den är, så köpte jag en på Biltema som passar andra Fiat-modeller, bla Tipo, Brava. Den ser inte exakt likadan ut, lite "smalare", men exakt lika "lång" och har lite annorlunda elanslutningar. Det var inte svårt att få den att passa i armaturen med lite enkla modifikationer.
                        Har nu monterat dit allting, men väntar fortfarande på det nya påfyllningsröret för att kunna hälla på soppa igen och prova.....

                        Fråga; nån som tror sig veta om den här Biltema-pumpen kommer fungera, eller tror någon att det finns nåt som skiljer dessa pumpar så mycket åt så att det absolut INTE fungerar??
                        En pump är ju en pump, och är trycket på den bara ungefär detsamma så borde det väl fungera, så tänker jag ialla fall....

                        Pumpens nr på Biltema är: 52-200

                        Hemmameken
                        Christian

                        Comment


                        • #13
                          Tja igen!
                          Röret kom idag, nu helt i plast ! Mycket fint....
                          Monterade dit allting - och den verkar gå hur bra som helst.
                          Körde en ca 2 mil lång runda, lät den stå i 25 minuter, startar och den är precis som normalt.
                          Kanske skall passa mig för alltför positiva uttalanden såhär bara några timmar efter lagningen, men det verkar alltså som om
                          Biltema-pumpen 52-200 passar även Uno efter lite modifikation....

                          :-) :-) :==)))

                          Christian

                          Comment


                          • #14
                            Skulle det ha varit pumpen... ???
                            I vilket fall som helst är kolkantinen på något sätt inblandad. Verkstaden micklade ju med den..Är ju en miljögrej så dom krånglar säkert. Hustrun har en "annan mindre bil", också med kolfilter och ett sjuhe-s vaakuum i tanken!
                            Måste nog läsa på lite vad som kan strula där.

                            (Den "aukt Fiatverkstaden" finns fö inte längre kvar..)

                            Comment


                            • #15
                              Hej igen!
                              Ja, bilen har gått nu i ca 3 veckor utan problem....så om det egentligen var brist på vacuum i tanken pga avrostat rör som i sin tur gjorde att bensinåtervinningen inte funkade - eller om det var pumpen, det vill jag låta vara osagt.

                              Enda "problemet" nu är att den hostar och är lite svag den första minuten. När den kommer upp lite i värme så går den fint.
                              Undrar just om det har med soppatillförsel att göra, eller om det är tändningsrelaterat. Satte ju nya stift på den, men det är kanske läge att byta rotor + fördelare också.

                              Förresten; är det nån typ av "förgasarhybrid" på Uno 75SX i.e? Jag ser inga insprutare, och under luftfiltret ser det ju inte ut som nån traditionell förgasare heller....hur fungerar det, enkelt uttryckt?

                              Comment

                              Working...
                              X