Announcement

Collapse
No announcement yet.

Svårstartad uno

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Samma som i tipo:n...

    Hepp!

    Frågan ang insprutningstyp har varit på tapeten tidigare, då i frågan angående en Tipo DGT.
    Jag kopierar in mitt svar från denna tråd nedan, då det
    är samma funktion på Uno:n.

    <<<<<<<<<<<<<<<<<<
    Inget konstigt...
    Han menar nog att bilen har ett enklare insputningssystem....

    Alla tipo sålda i sverige 1989 har ett insprutningssystem som heter Bosch K-Jettronic och är ett SPI (single Point Injection) system.

    Det är INTE ett MPI som sagts i ovan...
    Iallafall inte 1989 utan möjligt att det kom runt 1992 och då i samband med 2 litersmotorn.

    Det innebär, enkelt uttryckt, att förgasaren är ersatt av en ensam insprutingsventil, dvs motsatsen till Multi Point Injection där insp.ventilerna sitter "en för varje cylinder".

    Nackdelen med SPI är att dom två cylindrarna "längst ut till höger och vänster" kan få något för mager blanding, men detta är inget som märks vid normal drift.

    Fördelen är att det är enkelt, smidigt och lättskött.
    En bil med SPI brukar också dra mer bensin jämfört med samma motor som är försett med MPI.

    Finns ingen anledning till att inte köpa en Tipo pga. SPI då många andra bilar använder detta system, därbland Uno.

    En "snik-variant" av insprutning helt enkelt....

    Mvh Örjan.

    Comment


    • #17
      Fast det är inte ett K-Jetronic, såna satt i gamla Saabar och VW, och var en sorts halvmekanisk multipointsystem.

      Vore intressant att veta slutkonklusionen på problemet här; farsan har haft samma problem i flera år.
      Rosthål i tank/fyllnadsrör alltså?
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #18
        Ingen K-jetronic..

        Min Uno, en -88 75SX hade inte K-jetronic utan det som kallas "elektronst styrdförgasare" med en Digiplex styrutrustning.
        Så nog var det ett helektroniskt system alltid, om än lite enklare än mer komplicerade MPI.
        0,52 på landväg (ingen väglusfart heller..) är väl OK för en 75hk motor???

        Comment


        • #19
          ingen k-jet...

          Fel av mig, det är ingen K-jetronic, men det är ett "riktigt" insprutningssystem... Det heter iallfall Bosch Mono-Jetronic och är överlägset de gamla "elektroniskt styrda förgasarna"...


          Mvh Örjan.

          Comment


          • #20
            Det är det säkert. Det måste det vara så snåla som de motorerna är! Och starka och slitstarka. Uno 75SX är den överlägset bästa Unon i mina ögon. (Turbon är visserligen roligare men det är oxå allt...)
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment

            Working...
            X