Announcement

Collapse
No announcement yet.

COUPE INFO

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    1.0-1.1! Låter helt normalt.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #17
      Biltema grejer

      Gasdämpare till huven.

      Originaldämpare är dyra rackare, billigare finns att köpa hos Biltema.
      Nr: 68-217 229kr
      68-206 229 kr (lite hårdare än 68-217)

      Källa: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?threadid=8357

      Bakre bromsskivor

      240mm för Marea, Tipo och Coupé.
      Nr: 642600 199 kr
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #19
        Termostat koll

        Går motorn lite för kallt på landsväg? Känns det som att det tar lång tid att få värme i kupén? Kanske dags för ett termostatbyte

        Temperaturen bör ligga på ca 84-86C vid normal körning. I stan med köbildning kan tempen sticka upp över 90C, men då ska fläktarna gå igång och tempen ska sjunka.

        Tips
        Det finns ett enkelt sätt att kolla om termostaten är kass. Oftast fastnar den i öppet läge. Starta den kalla motorn. Håll handen på röret som går från termostaten och in i kylaren. Om det blir varmt väldigt fort är termostaten i öppet läge och då kass. Termostaten ska vara i stängt läge vid kall motor.

        Om du ska byta termostaten så byt även givaren som sitter i termostaten. AA säljer ett komplett paket (termostat + givare) till ett förmånligt pris. Ring eller maila dom för pris.
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #20
          Växellådsolja 20VT

          Det här med att välja rätt växellådsolja kan vara en riktig djungel och ett felval kan innebära onödigt slitage, missljud, samt att differentialen inte fungerar optimalt. Tänkte därför reda ut ett och annat här..

          Viskositeten hos växellådsolja:

          Värt att nämna är att viskositeten mellan en motorolja och transmissionsolja inte kan inte jämföras. Transmissionsoljor till manuella växellådor har betydligt högre SAE-siffror än motoroljorna för att undvika förväxling. En transmissionsolja med viskositeten 75W är exempelvis lika lättflytande vid 100 grader C som en motorolja med viskositeten 10W.
          Skillnaden mellan t.ex. en 80W90 och en 75W 140-olja är enbart viskositeten vid +40- resp +100 grader celsius.
          Den förstnämnda oljan är mer tjockflytande när den är kall och samtidigt mer lättflytande när den är varm, jämfört med den sistnämnda.

          API GL-värde:

          Oljans förmåga att skydda mot höga tryck anges av API GL-klassningen: Högre GL-tal = högre skydd för kuggarna, men samtidigt nästan alltid mer aggressiv mot vissa mjuka metaller (t.ex. kopparlegeringar och lättmetallegeringar som kan finnas i t.ex. synkringar).

          Dvs. en högre API-GL-klassning är bättre ur mekanisk nötningsskyddssynvinkel men samtidigt sämre ur kemisk aggressivitetssynvinkel. Därför är det VIKTIGT att Välja rätt API-GL-klassning efter vad som anges i din handbok! Numera kan man läsa att oljorna innehåller tillsatser för att förhindra att de fräter på t.ex. gulmetall men för att vara på den säkra sidan lite inte på detta!

          Följande Specifikationer är rekommenderat till 20VT enligt Fiat:

          5vxl: SAE 75W-90 GL-5 Helsyntet
          6xl: SAE 75W-80 GL-5 Helsyntet

          Obs! Det säkraste är naturligtvis att köra på originaloljan som Fiat rekommenderar, vilken är Selenia/Tutela Car ZC75 Synth vilken kan köpas t.ex. här:
          http://shop4parts.co.uk/?name=store&...roducts=Search

          Vill man ändå experimentera med andra oljor finns det en hel drös på marknaden att välja på.
          OBS! Vissa oljor innehåller en LS-tillsats (limited slip) och ska inte användas i coupens växellåda.
          LS är en friktionshöjande substans i oljan som vissa differentialer behöver ha för att fungera optimalt. Coupens viscodrive är en så kallad LSD (limited slip differential) men ska alltså inte ha en sådan typ av tillsats i oljan.

          Alternativ till originaloljan:

          Fuchs Titan Race SYN 5 75W-90 (rekommenderat alternativ på fccuk)
          Redline 75W-90 GL-5
          CASTROL TAF-X 75W-90
          Motul gear300 75w-90
          Agip Rotra SX/S 75W-90
          Mobil1 gearlube 75w-90
          Shell Transaxle 75w-90
          För riktigt hård körning rekommenderas Joe Gibbs 75w 110 GL5 av vissa på fccuk. Även Castrol mfl. har oljor av denna viskositet.
          Last edited by Ankan; 30 January 2012, 10:25.

          Comment


          • #21
            LS-olja skall Coupen inte ha då viscodriven sitter utanför växellådan.
            Sen är Castrol SAF-X klassningen GL3 varför den inte skall användas till Coupe.

            Edit: Menade SMX-S, som var GL3.

            Joe Gibbs-oljan rekommenderas som sagt till trimmade Coupeer, speciellt 6-växlade med dess känsligare lager på sexan. Har den själv i en sen 5-petad låda och den verkar funka fint där med, vad jag märkt hittills.
            Last edited by per; 30 January 2012, 14:40.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #22
              Originally posted by Ankan
              hur har du tagit reda på det?
              Sorry den hette SMX-S och det stod på flaskan att den är GL3. Castrol rekommenderar just denna oljan till Coupe (+ alla Fiatmodeller rakt av, vilket bara det är lite misstänkt.. ) men de har helt enkelt missat lite detaljer/struntat i dem.

              SAF-X är en hypoidolja för vinkelväxlar, tror inte den är idealisk för växellådor..?

              De har dock bytt namn nu så gamla TAF-X verkar numera heta Syntrans Transaxle 75W-90:
              http://www.castrol.com/castrol/gener...tentId=7070959

              Och motsvarande för 6-växlade Coupe:
              Syntrans V FE 75W-80:
              http://www.castrol.com/castrol/gener...tentId=7070962

              Den felaktiga oljan som hette SMX-S heter nu Syntrans Multivehicle.
              Last edited by per; 29 January 2012, 18:39.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #23
                sorry måste sett fel när jag skrev dit den!
                Hur som helst.. inlägget är uppdaterat nu

                Comment


                • #24
                  Reservdelar

                  http://www.shop4parts.co.uk/

                  Kopplingskit för 2.0 20v Turbo £250.26

                  Länkarm £36.56

                  Oljefilter £5.76
                  Last edited by Freddan72; 17 February 2012, 08:50.
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #25
                    Wheel Horsepower to Crankshaft Horsepower Guestimator

                    Detta enkla program hjälper dig räkna fram vevaxeleffekt efter att du varit och bänkat bilen. Jag har kört med denna sen flera år tillbaka och även jämfört med resultat från FC Performance och det stämmer bra.

                    http://www.mk5cortinaestate.co.uk/calculator4.php
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • #26
                      Nice!
                      Tycker iofs den verkar räkna lite lågt, även jämfört med vad FC Performance räknar med. Bara 44hk förluster på 300drivhjulshästar skulle betyda bl.a en grymt slick växellåda..! Snarare verkar Coupeer överlag ligga runt 50-60hk i de regionerna?
                      Friktionen i lådan tror jag stiger exponentiellt med effekten, inte linjärt. Så klenare bilar har mindre procent förluster.

                      Men som det står på sidan, "att tas med en nypa salt" - eller - "It is impossible to calculate these values accuratly, this information should be used as a rough guide only."
                      Last edited by per; 6 August 2013, 17:24.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #27
                        Hej

                        Jag vill sprida information om säljare av begagnade delar på fccuk och ebay, som jag haft nöje att köpa av.
                        OBS! Frakten från England kan variera, men är rätt dyrt. Dock så är delarna oftast billiga och framförallt tillgängliga.

                        Fccuk:
                        Nigel - arbetar bara vissa dagar på ett företag som heter Motormech. "I have no problem arranging a combined shipment to Sweden, if there is somebody over there that it willing to split the shipment and forward it to the individual buyers."
                        ShaunV - arbetar på www.performanceautosandricambi.com (länk fungerar inte längre)
                        Russ1976 - skickade tom tillbaka pengar när han själv upptäckte att frakten blev billigare än han först trodde.
                        Marco20ValveT - välkänd på fccuk.

                        EBay
                        george4264_2007 - har mycket delar till salu. Bilskrot eller annan firma?
                        mattcus_123
                        the-tuning-shop-team - Bra flyt som det ska vara.
                        jenser10_0 - inte väldigt kommunikativ men rättvis tysk
                        alfaparts24-de - jag gav ett bud på -30% för hasplåt som accepterades.

                        Med vänlig hälsning
                        Goran
                        Last edited by Goc924; 7 August 2013, 00:17.
                        Sportbilshistoria:
                        12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                        08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                        06-10 Porsche 924 N/A -83
                        01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                        97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                        Comment


                        • #28
                          Lägg in på http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?4045-L%C4NKAR
                          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                          S/y Mascot
                          S/y Rebell
                          20vT
                          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                          Comment


                          • #29
                            Jag tycker inte att där finns någon bra befintlig överskrift för denna infon.
                            Inget som hindrar att man skapar en nu dock.
                            Jag har inte rättigheter att lägga upp den själv...
                            Fast du kanske menade att Per skulle lägga upp infon på sidan?

                            Med vänlig hälsning,
                            Goran
                            Sportbilshistoria:
                            12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                            08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                            06-10 Porsche 924 N/A -83
                            01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                            97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                            Comment


                            • #30
                              Ja ser att den är closed numer
                              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                              S/y Mascot
                              S/y Rebell
                              20vT
                              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                              Comment

                              Working...
                              X