Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vatten läckage ..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vatten läckage ..

    Hej.

    Min fiat punto 55 läcker kylar vatten, jag kan inte se att det läcker någonstans men vattnet försvinner på något sätt ?

    Jag befarar att det kan vara topplocks packningen som gått, är det någon som vet hur jag kan säkerställa att det är den som läcker samt om det är svårt att byta den själv ..?

  • #2
    Hur ser oljan ut?

    Comment


    • #3
      Funkar fläktarna? Kan få problem annars om du stänger av motorn utan dem så här års.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Oljan ser ok ut .. vad menar du med "funkar fläktarna" ?

        Comment


        • #5
          motorn går helt ok, det ända som jag märkt är att den har lite dålig tomgång precis när jag startar den .. angående kylar fläkten så funkar den men jag tycker att den går igång väldigt sällan och kort tid .. har bara haft bilen en månad så jag har inte riktigt koll på allt ..

          Comment


          • #6
            Jo, var kylarfläktarna jag tänkte på, de skall gå igång sällan och kort tid. Slår på strax över halv-markering i min punto. Tror att termostaten skall öppna strax under ½, min behöver bytas så inte helt säker på det dock.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Jag har tyvärr ingen mätare i min punto, en röd lampa tänds när den är för varm .. tacksamt

              Comment


              • #8
                Ojdå, visste inte det. Men färre mätare => mindre att bli nervös över :-D

                Hoppas att det bara är en slang som spruckit lite, och inte topp-packningen. Lycka till.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Brukar det inte bildas en vit gegga, som sätter sig på insida av oljepåfyllningslocket, om kylvatten kommer in i motorn?

                  Du borde trycksätta systemet och se vart vattnet tar vägen.
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #10
                    Så om det är topplocks packningen så borde jag få in vatten i motorn eller ?? och med andra ord få vit gegga eller missfärgad olja.. ?

                    Comment


                    • #11
                      Hittar på lite nu... Läcker topplockspackningen får du kanske in det i oljekanalerna, vilket ger vit sörja (majonäsliknande) under locket till påfyllningen av motorolja. Eller också kan det läcka in i cylindrarna, blir väl ingen sörja i oljan då, men du kommer att trycka ut avgaser i kylarvätskan. I vilket fall som så skall det gå åt enb hel del kylarvätska, men jag har ingen aning om hur mycket en hel del är, antar kanske 1liter på 10 mil? Någon annan får verifiera, inte så säker på hr det hänger ihop.

                      Lyfter du av toppen skall den väl planas också. Går det åt vatten, eller stannar nivån på min? och om du fyller på så åker den ner dit igen men inte längre?
                      Last edited by novisen; 27 June 2005, 14:20.
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #12
                        Topplockspackningen

                        Tyvärr så har topplockspackningen med stor sannolikhet gått sönder för dig.
                        Detta är något av ett standardfel på alla puntos...
                        Åk till verkstad och be dem mäta hc-halten i kylarvätskan.
                        /M

                        Har tyvärr inga prisuppgifter på vad det kan kosta
                        Last edited by Mikke; 29 June 2005, 09:08.
                        Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24v -98
                        Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q4 -08
                        Piaggio Ciao 0.05 0v -94

                        Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v - 05 SÅLD
                        Fiat Punto 80 ELX -02 SÅLD
                        Fiat Uno 75 SX -89 SÅLD
                        Fiat 124 Sport Coupe -75 SÅLD
                        Fiat 126 Berlina -76 SÅLD
                        Lancia Dedra Integrale -92 SÅLD
                        Lancia A112 Abarth -84 SÅLD

                        Comment


                        • #13
                          ok .. jag följer Mikkes råd, skall försöka ta mig till en verkstad och be dem mäta lite, återkommer med resultat senare.

                          Är det nån som kan säga ett riktpris på vad ett byte av en topplockspackning + planing kan komma att kosta mig .. ibland känns det ju som om man blir rejält lurad men lik förbannat bara står och nickar å ler.

                          Comment


                          • #14
                            Du sa att den går lite dåligt just när du startat den. Det beror på att varje gång du stänger av motorn, pressas kylarvätska in i åtminstone en av cylindrarna, genom den otäta topplockspackningen. När du startar nästa gång tar det en stund innan fukten/vattnet försvinner och tändstiftet börjar tända igen.

                            Med andra ord - det är bergsäkert topplockspackningen som gått.

                            Kolla med Landvetter Bilverkstad, dom är bra. Risken är bara att du fastnar mitt i semesterledigheten...

                            Har själv råkat ut för ovanstående med en Punto 55S `98.

                            Se till att fixa det direkt, så du slipper dyra följdfel!

                            Comment


                            • #15
                              Hej och tack för er hjälp ..

                              Jag åkte förbi bilverkstan på väg till jobbet och mycket riktigt .. dom mätte HC i kylar vattnet, topplockspackningen är trasig.

                              Är det nån ide att ge sig på detta själv eller tar jag mig vatten över hövvet .. Jag menar 5-7000 kr för att byta en packning samt plana toppen ?? låter lite väl mycke .. eller ?

                              Comment

                              Working...
                              X