Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nycklar...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nycklar...

    ... när jag köpte min coupè sa ägaren att han aldrig hade fått mer än 1 nyckel till bilen (den aluminium-liknande), de andra hade inte kommit med typ (bilen är importerad). Det vore liksom bra med typ 2 i varjefall...

    Så vad göra....?
    /Giallo Ginestra

  • #2
    Till varje bil ska det finnas en brun/röd nyckel, sk master. Sök på forumet denna fråga har varit uppe tidigare.
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      ...

      ...vet att det ska men vad göra om det nu inte finns då?

      ...har också sett tidigare inlägg...typ...
      /Giallo Ginestra

      Comment


      • #4
        Bara att snabbt göra kopia på nyckeln och hoppas att någon tidigare ägare inte kommer och hämtar bilen ;-)
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Det går att koda om. Skaffa därefter nya nycklar.
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            Kanske är helt ute och cyklar nu. Men är det inte så att typ några 95or och (96or?) endast hade aluminium-nyckeln? Tror jag läst det någonstans.


            //PP
            Porsche 996 C2 -00
            Volvo V60 D3 -12

            Comment


            • #7
              ...

              ...fan, vet ej men fd ägaren nämde ju nåt om att det skulle ha funnits nycklar men so visst aldrig blev sända från tyskland...
              /Giallo Ginestra

              Comment


              • #8
                Har du bara en nyckel, gör en kopia innan det är försent! Tänk dig själv att stå där utan nyckel och en coupe, kan inte tänka mig något mycket värre... ;-) Antar att nyckelkopieraren borde kunna tala om ifall det är kodad nyckel.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Den jag tiitade på härom den hade en aliminium och en blå tror jag, inte röd är det rätt? bilen var en 94 kanske 95 20VT
                  _____________________
                  Överlycklig äger till:
                  Fiat Coupe 16v Turbo -95

                  Comment


                  • #10
                    Det ska finnas 3st, en alu, en blå och en röd/brun.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      ska till fiat i morgon och undersöka det hela grundligt vad det finns för alternativ om det saknas nyckel.

                      jag var nämligen i göteborg idag och hittade en cupe som jag verkligen gillade förutom att det fanns bara alu nyckel och lilla runda nyckeln för imobilazern(?)

                      postar resultat här under
                      _____________________
                      Överlycklig äger till:
                      Fiat Coupe 16v Turbo -95

                      Comment


                      • #12
                        LYCKA

                        Idag var jag hos fiat verkstaden och det jag fick utav dom är att jag är körd om jag inte hade mastern och hade ingen lösning på problemet men efter mkt tjat fick jag numret till huvud agenten i uppsala.
                        Ringde dit och blev kopplad en som hette roger (tror Jag). Denna killen var väldigt påläst och hade dessutom för bara ett år sedan privat importerat en coupe till sig själv och är numera alltså cupe ägare själv.

                        han kom med den banbrytande informationen att coupe -94 o -95 har imobilazer i larmet och därför ingen "transponder" eller imobilazer i själva nyckeln. det var först -96 som det kom då det blev lagstadgat i europa.

                        problemet om man då tar den bilen jag tittade på som hade så lite nycklar som mögligt dvs alu nyckel och lilla runda larm nyckeln löses genom att beställa en reservnyckel av fiat med hjälp av chassi nr som kommer färdig slipad från fabrik bara plugg and play. kostar ca 200kr (plast handtag då).

                        sedan beställar man en ny larmdosa (då min inte hade det äns) som kommer med en fyrsifrig kod som man programerar in i larmet med hjälp av nån larm knapp. när den nya larm dosan är programerad är det bara den som kan stänga av larmet och imobilazer och eventult borttappad eller saknad larmdosa är ej brukbar för detta endamål. kostnad för larmdossa drygt 1000:- kr pluss 500kr för inprogrameringen om man inte gör den själv.

                        dvs med dessa enkla ätgärder så är det enda man kan råka utför är att om nån annan har den gamla nyckeln att nån kan öppna dörren med den men när dom gör går larmet och dom kan garanterat inte starta bilen med den.

                        frågor??
                        Invändnigar??
                        !!!OBS Vidare befodrad informartion EJ egen erfarenet (ÄN)!!!
                        _____________________
                        Överlycklig äger till:
                        Fiat Coupe 16v Turbo -95

                        Comment


                        • #13
                          Det låter ju klart intressant.

                          Från fiat har jag nämligen bara en alu/blå-nyckel och en halvrackig larmsändare (därav att jag är sugen på att kasta ut det gamla larmet och stoppa dit ett nytt).

                          Dock menade den förra ägaren på att han hade försökt kopiera originalnyckeln hos en "vanlig" låssmed, men gått bet. Till slut fick han dock tag på en firma som kopierade det påstådda chippet i nyckeln med. Jag har alltså två nycklar nu, där den kopierade skall ha någon form av elektronik i sig...

                          Min bil är en -94 och tyskimport... Vore ju klart intressant att göra en rå kopia på nyckeln, utan chip och sånt i, och se om den kan starta bilen... Isådana fall stämmer det ju fint att 94-95r inte har immobilizer i nyckeln...

                          Btw, dosan till originallarmet sänder sin kod via IR, vilket är sanslöst surt. Jag har problem att aktivera/avaktivera larmet om solen lyser på ett visst sätt, eller om rutan reflekterar strålen lite olyckligt osv...
                          snälla ta bort mitt konto....

                          Comment


                          • #14
                            Om du provar måste du medela resultatet.

                            dock menade han på fiat att man skulle bestella av fiat handlare med hjälp av chassinr, om detta har nån betydelse har jag ingen aning om. Priset, 200:-, är ju överkomligt.
                            _____________________
                            Överlycklig äger till:
                            Fiat Coupe 16v Turbo -95

                            Comment


                            • #15
                              var på fiat i måndags å beställde nyckel o larmdosa till min nya coupe. Skulle ta en vecka ungefär. postar hur det går.
                              _____________________
                              Överlycklig äger till:
                              Fiat Coupe 16v Turbo -95

                              Comment

                              Working...
                              X