Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tjockare olja - lägre förbrukning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det är sant per, därför kan man ta lite papper och torka rent vid första besöket, och därefter åka och kolla igen efter 50 mil. Då vet man om det är pga oljebyte eller för att det läcker ;-)

    Och även om det står att bilen kan dra i sig 1l på 100 mil... känns bara som om det inte skall göra det, oavsett vad det står i en instruktionsbok. Men det beror ju på hur man kör. Ligger man och sniffar rödmarkering hela tiden så skulle jag inte bli förvånad om du drar i dig 1l på 100mil, även om vi antar att motorn är helt frisk så länge :-D

    Edit: Att torka rent efter en förmodad lagning kan också vara ett bra tips, ex.vis om man byter grenrörspackning, ventilkåpspackning, eller liknande, eftersom det är så ruskigt mycket lättare att avgöra om man fått allt tätt igen, eller om problemet kvarstår. Svårt att se om det är ny skit eller gammal skit (jag har svårt att avgöra det, andra kanske har ett bra öga för sådant). Gäller även om man byter olja, torkar man rent när det är bytt ser man ju om filtret/pluggen sitter som den skall eller om det läcker olja.

    Känner mig riktigt retlig idag. Måndagar, säger bara det! ;-)
    Last edited by novisen; 19 September 2005, 15:42.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #17
      Jag beaktar din varning.. :-)
      Måste ändå påpeka att det rinner olja typ överallt när man lossar filtret, och med endast serviceluckan lossad är det som du vet (?) typ omöjligt att torka bort allt.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #18
        Tja, håller med om att det inte är så lätt att torka rent.... Fast jag byter inte olja själv, vill inte få smuts bakom naglarna ;-)




        Eller också är det för att med min tur skulle oljepluggen lossna på motorvägen i 150.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #19
          Originally posted by novisen
          Vet inte om man trampar i klaveret nu men....

          1: Ryker den överhuvudtaget när du startar bilen på morgonen? Kan tyda på turbo-tätningar eller ventiler
          2: Kör på 3:an högt varv på motorväg, släpp gasen och motorbromsa ner till låga varv. Upprepa ett par tre gånger och kolla om det ryker bakom dig (eller ha någon i bil bakom som kollar åt dig). Ventiler som inte håller tätt. Kanske visar om cylindrarna är täta också?
          3: Titta runt ventilkåpan om det läcker olja. Tror att någon sagt att det kan läcka mot torpedväggen utan att man direkt märker det.
          4: Hissa upp och känn på skyddet under motorn om det är oljigt. Skall vara torrt. Annars är det oljefilter eller annan packning som läcker.
          5: Komp-test, men om någon cylinder är körd antar jag att man märker det på andra sätt.

          personligen tycker jag att det är för mycket olja som försvinner utan att det skall märkas någonstans, och att köra med högre viskositet är bara att maskera ett fel som förr eller senare kommer att bli dyrt (dyrare?) att åtgärda. Bara mina tankar, brukar inte bry mig om dem själv om jag skall vara ärlig ;-) Eller rättare sagt, verkstaden brukar be mig skruva upp stereon när jag ringer och undrar vad det är för ljud jag hör. De har vant sig vid alla dumma och korkade frågor/påståenden jag kommer med :-D
          1. Ingen rök
          2. Ingen rök
          3. Inget läckage, sjukligt pedant så det skulle jag se ;-)
          4. Så torrt det kan vara efter ett oljebyte via serviceluckan
          5. Inte gjort men går som en dröm

          För övrigt ny turbo och nästan ny motor bytt på garantin på grund av hög oljeförbrukning!!! Fiat betalade alltså!
          Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
          Lancia Thema Executive 3.0 CRD
          Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
          Ducati Multistrada 1000 DS

          Comment


          • #20
            Originally posted by bear
            För övrigt ny turbo och nästan ny motor bytt på garantin på grund av hög oljeförbrukning!!! Fiat betalade alltså!
            Hur lång hade bilen gått då?
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #21
              Originally posted by bear
              För övrigt ny turbo och nästan ny motor bytt på garantin på grund av hög oljeförbrukning!!! Fiat betalade alltså!
              Då förstår jag inte? Är det in den nya maskinen du kör tjockolja?
              Porsche Boxster S 2002

              Comment


              • #22
                Motorn byttes vid 5500 mil. Nu har den gått ca 5000 till. Turbon har gått ca 2000.
                Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
                Lancia Thema Executive 3.0 CRD
                Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
                Ducati Multistrada 1000 DS

                Comment

                Working...
                X