Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 127 -76 "Busbygget"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat 127 -76 "Busbygget"

    Hej,

    Dags att lägga upp en projekttråd!

    Bilen jag pysslar med är iaf en Fiat 127 Special -76,

    dvs en framhjulsdriven maskin som delar chassi , motor och låda med Lancia A112
    (som jag har haft 5 stycken av förövrigt)

    Orginalmaskinen utvecklar fasansfulla 48hk, som förs vidare av en fyrpetad låta, modell
    trasig för tilfället, det var nämligen det som fick mig motiverad att göra något roligare av den.

    Så nu till det roliga, jag var på jakt efter en låda och en sidobakruta till fullblodet, så jag begav mig runt till olika skrotar här i närheten utan resultat, den sista jag åkte till var även den sista jag trodde skulle ha dom grejer jag behövde.

    Men ack så fel jag hade, det visade sig att gubben på skroten fått in en italiensk cup/ban-lancia A112 Abarth i slutet på 80 början på 90 talet, dom som tävlade med den hade varit på genomresa från finland till sverige och haft bilen på tåg och tro det eller ej, men den har på något vis ramlat av tåget och rullat.

    Hur som helst så hade han fått tagit hand om bilen, så han hade plockat ur maskinen och buren, ifall någon hade intresse för det. Sen vart sakerna bortglömda till förra veckan när jag var där, då kom han på att han hade grejerna kvar.

    Buren fick jag ta för 750:- komplett med släckare (Vart tyvärr tvungen att sälja den, då ekonomin inte är den bästa), ska tilläggas att det är en skruvad bur! Kungpris!
    Sen motorn hämtar jag i veckan, det är ju en vässad Abarth maskin, vet dock ej vad som är gjort åt den, den ska få sig en översyn vid ett senare tillfälle. Den fick jag ta för 1250:- komplett med koppling och förgasare och extraktor. Det var också ett kanonpris! Tydligen har man tur ibland!


    Förövrigt är bilen ytrostigt orginal för tillfället, såsom kapade framfjädrar och bortplockade kofångare!

    Lådan jag kommer att använda blir en orginal fyrpetat från 127, då den har lägre utväxling än A112 Abarthen!
    Bakre sidorutorna blir i plexi, även baksätet åker ur, dock blir golvmattan kvar även båda stolarna..

    Ska förmodligen beställas skärmbreddare inom kort.

    Ska poängteras att bilen enbart ska användas hör att roligt i, ska icke tävla eller liknande!
    Det är ett budgetbygge som byggs efter ekonomin i plånboken!


    Nu kommer det lite bilder på hinken!

    Med bortplockade stötisar!





    Framfjädrarna fimpade 2 varv, en lösning tills jag fått tag på vettiga dämpare och fjädrar till rätt pris.


    Orginalratten...

    Som får byta plats med denna inom kort..


    Orginalrovan...


    Som ska ersättas av denna!



    Som ska paras ihop med denna 4-petade låda!
    Last edited by poppe; 21 October 2005, 17:16.

  • #2
    Buren är tyvärr såld nu, hade så dåligt ställt så jag vart tvungen att sälja.. Men rovan säljer jag aldrig!

    Hämtade även 4 stycken cromodora-fälgar till den idag!
    Komemr bilder senare..

    Comment


    • #3
      inget nytt?
      håller själv på att försöka stoppa ner en 1301cc + 5vxl ifrån en uno 70s i min mk1.. började plocka ur motor o låda från 127:an idag..
      får se hur det går, vet att det inte kommer gå helt problemfritt.

      Comment


      • #4
        Originally posted by old_fiat
        inget nytt?
        håller själv på att försöka stoppa ner en 1301cc + 5vxl ifrån en uno 70s i min mk1.. började plocka ur motor o låda från 127:an idag..
        får se hur det går, vet att det inte kommer gå helt problemfritt.
        Hej, hade missat att du skrivit!

        Jag har införskaffat 4 st cromodora fälgar till pärlan, samt fixat lite snyggare, speglar påminner lite lätt om ett par "kromollon"

        I helgen ska jag ta tag i Fjanten på riktigt, ska börja med att riva av förardörren och rostlaga den.
        Den är inte snygg!

        Jaså, berätta gärna hur det går! Roligt med motivation!
        Lägg gärna in bilder också!

        Comment


        • #5
          hehe, trevligt med crommodora fälgar! va e d för dimension på dom?
          har själv ett par ganska schyssta compomotive krysseker 6x13..

          ja min förardörr e oxå rostig.. lite synd.. annars e den relativt rostfri, lite i skärmhörnen samt i nederkant vind/bakruta. hur e d me rosten på din?

          ska oxå börja i helgen.. lr fortsätta att riva ur motorn.. sen ska motorn ur unon sen kan man se hur allt lajnar upp.. lr inte

          ska försöka ta lite bilder.. flickvännen får bistå me kamera isf :P

          Comment


          • #6
            Japp visst är dé!
            Tyvärr är dom bara 5,5x13" om jag minns rätt! Men jag fick dom för 400:- och då var det bra däck på dom! Så jag lider inte!

            Inatt var jag och slet av alla lister från den och dörjade klippa till plåtbitar, jag ska ju lägga igen hålen efter fästena där stötfångarna suttit!

            Jaså, låter som om du beskriver min bil, dock har min rutram klarat sig!

            Härligt, kom med info hur det går för dig! Alltid kul att se/höra!

            Hehe låter bra det!

            Comment


            • #7
              inatt!? hehe mekar du oxå på natten?
              jo kofångarna ryker på min med, fast ja tror jag lämnar hålen efter dom..

              jo jag fixar lite info snart, ska upp till garaget på lördag, får se om man får med sig nån kamera då... är iofs inte så mkt att se just nu, bara en 127 på bockar.

              Comment


              • #8
                Originally posted by old_fiat
                inatt!? hehe mekar du oxå på natten?
                jo kofångarna ryker på min med, fast ja tror jag lämnar hålen efter dom..

                jo jag fixar lite info snart, ska upp till garaget på lördag, får se om man får med sig nån kamera då... är iofs inte så mkt att se just nu, bara en 127 på bockar.
                Japp, jag är mer motiverad på nätterna! hehe..

                Okej gör så! Ähh det är roligt att se iaf!

                Föresten, är det en Mk1 du också bygger på?

                Comment


                • #9
                  var i garaget idag o rev ur motorn.. det tog så på krafterna så ja orkade inge mer idag.. sitter o fikar framför datorn nu ist :P
                  glömde kamera oxå..

                  fortsätter nog i morron med unon kanske..

                  har du haft ur motorn ur nån 127 nångång? ja tog ur den neråt.. tror ja lyfter upp den nästa gång.. lite bökit neråt tyckte ja..

                  japp en mk1 har jag, -73 berlina

                  nått nytt på din front då lr?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by old_fiat
                    var i garaget idag o rev ur motorn.. det tog så på krafterna så ja orkade inge mer idag.. sitter o fikar framför datorn nu ist :P
                    glömde kamera oxå..

                    fortsätter nog i morron med unon kanske..

                    har du haft ur motorn ur nån 127 nångång? ja tog ur den neråt.. tror ja lyfter upp den nästa gång.. lite bökit neråt tyckte ja..

                    japp en mk1 har jag, -73 berlina

                    nått nytt på din front då lr?
                    Jasål, kul med framsteg! Ja jobba inte ihjäl dig, du har ju hela vintern på dig!

                    Nej för mig har det faktiskt astått still, jag vart uppe så länge inatt så jag har knappt klivit upp än!

                    Edit: Nej jag har inte lyft ur någon maskin ur en 127, men dom jag pratat med säger att det ska vara lämpligast att släppa ner den som du gjorde..
                    Annars tar den i värmepaket osv..

                    Men jag har plockat ur rovan ur en uno en gång, den var garanterat också lättare att ta nerifrån!

                    Comment


                    • #11
                      tja poppe hur går det?

                      måste erkänna att ja lägger ner mitt projekt.. hann inte så långt dock!

                      grejen är den att jag har en fiat 128 -77 i garaget som ja tänkt sälja.. tur att ingen ville köpa den!

                      men eftersom det krävs en del jobb för att få ner en uno drivlina i 127an började ja tänka på min 128.. kom fram till att den kan bli jäkligt tuff.

                      så nu är tanken att jag ska bli av med 127an o börja med 128an ist. så den får alla mina godbitar som var tänkta för 127an. ehm alla godbitar kanske var en överdrift men iaf.

                      eftersom 128an e rostfriare än 127an samt att 1500 motor e bolt in o nästan uno lådan oxå känns det vettigare lixom, dock känner man ju sej lite som en svikare av 127an.. men men

                      så om du behöver några delar från en 127 så hör av dej!
                      sätter ut den på säljes här som resdelsbil eftersom jag plockar lite ifrån den.. köper ingen den går den till skroten vilket e synd för den e ganska frisk.. men va ska man göra om ingen vill överta den?

                      lite bilder på 128an.. lite mörka men ändå
                      Attached Files
                      Last edited by old_fiat; 6 November 2005, 23:07.

                      Comment


                      • #12
                        bild
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          bild
                          btw kan man inte ha fler bilder i en post? ja e inte så hitec.. :P
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            ?

                            Lever den här tråden fortfarande?

                            Hur gick det för er?

                            Jag har själv en 128 som jag putsar lite på ibland. Poppe skrev att han skulle beställa skärmbreddare, vart då? Jag letade länge innan jag till slut tröttnade och beställde breddare till hundkojan. Passar inge bra. Man har ju sett skitfina bilar, både 128, 127 och A112 med tjusiga pånitade breddare men jag vet inte vart man handlar.

                            Näe, kämpa på nu!
                            Johan
                            128
                            Mirafiori

                            Comment


                            • #15
                              Halloj!

                              Dessvärre lever inte tråden längre, bilen är såld till en vän som dock inte har lika roliga planer för den om jag får säga det själv.

                              Breddarna som jag tänkte beställa är universalbreddare, lika som satt på Micke Fredrikssons A112 R1 om du hört talas om den?

                              Här har du sidan iaf!
                              http://home.swipnet.se/rpglasfiber/trikespo.htm

                              Hoppas det var till nån hjälp!

                              Mvh

                              /Pontus

                              Comment

                              Working...
                              X