Announcement

Collapse
No announcement yet.

grenrör / pinnbult...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by per
    Man kan få ett som passar originalturbo eller T3. Priset är 750euro + 60 för frakten till Sverige. Alltså knappt 8000 spänn totalt.
    Vad går orginal på?
    Porsche Boxster S 2002

    Comment


    • #32
      473€ enl ePER.
      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

      Comment


      • #33
        Vad jag anser mest intressant är att få tag på ett grenrör som håller. Om det nu är så att det är relativt begränsad livslängd på ett OE grenrör så lägger jag gärna pengar på ett som håller längre. Så, nån som vet något om hållbarheten på Saito grenröret?
        Är det normalt att grenrör spricker? Alltså på bilar generellt, eller är det en brist på just 20v motorn?

        Panda 169

        Comment


        • #34
          Det är väl en brist på 20VT, det ser ju ut som om de tagit ett 16V-grenrör och satt på ett ben till på sidan ;-) Tror att många bilar som körs hårt har problemet, speciellt turbo-laddade när det blir så varmt i grenröret (har jag fel nu igen?). Och 5ans cylinder har ett kort rör att ta upp värmeexpansionerna i så det är väldigt utsatt med påfrestningarna som blir. Men det är bara som jag uppfattat det, vet inte om det är så.
          Saitos grenrör ser svårt ut att få plats med om man har AC, men det går kanske?
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #35
            Originally posted by Ante
            473€ enl ePER.
            ...Eller 239£ hos alternative autos i england!

            Comment


            • #36
              Vad är ePER?
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #37
                Originally posted by per
                Vad är ePER?
                Electronic Per?

                BTW, du har PM
                Porsche Boxster S 2002

                Comment


                • #38
                  Originally posted by per
                  Vad är ePER?
                  Elektronisk reservedelsliste for Fiat....

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by novisen
                    Det är väl en brist på 20VT, det ser ju ut som om de tagit ett 16V-grenrör och satt på ett ben till på sidan ;-) Tror att många bilar som körs hårt har problemet, speciellt turbo-laddade när det blir så varmt i grenröret (har jag fel nu igen?). Och 5ans cylinder har ett kort rör att ta upp värmeexpansionerna i så det är väldigt utsatt med påfrestningarna som blir. Men det är bara som jag uppfattat det, vet inte om det är så.
                    Saitos grenrör ser svårt ut att få plats med om man har AC, men det går kanske?
                    Så de har inte tagit grenröret från 20v sugmotor och moddat det?
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • #40
                      Tja, det vet jag inget om, men 5an är ju kort och det liksom bara sticker ut från de andra 4, om jag inte har helt tokigt minne, vilket är mycket möjligt... ;-) Möjligt att det bara är moddat från sugisen.
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #41
                        Det är ett helt eget grenrör. En turbo kräver helt andra grejer än 20V, och 16VT är likaså en helt annan motor, varför skulle man ändrat precis allt utom just grenröret?
                        20VT:s grenrör är erkänt VÄLDIGT mycket bättre, flödesmässigt, än 16VT-röret, som är rätt kasst.
                        På 20V är det dessutom förmodligen stålrör, inte gjutjärn.
                        Last edited by per; 30 October 2006, 12:21.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #42
                          Är CH samma på 20v och 20VT?
                          Är fästpunkter för grenröret samma?

                          Klart att det är ett eget grenrör ( 20v grenrör + modd = unik art.), men de kan ju ha utgått från 20v och modifierat verktyget (det var det jag försökte säga). Kanske detta kan ge svaret på varför du har sprickorna i röret. De gjorde inte hela läxan utan missade vissa bitar. Sitter säkert en snubbe i Italien som har alla fakta om om grenrörets livslängd, vart de spricker o. dyl. Få tag i hans nummer och allt är biff.
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by Freddan72
                            Kanske detta kan ge svaret på varför du har sprickorna i röret. De gjorde inte hela läxan utan missade vissa bitar. Sitter säkert en snubbe i Italien som har alla fakta om om grenrörets livslängd, vart de spricker o. dyl. Få tag i hans nummer och allt är biff.
                            At grenrör spricker på turbobilar som körs hårt är inte speciellt unikt.
                            Porsche Boxster S 2002

                            Comment


                            • #44
                              Precis, det blir extrema tempskillnader helt enkelt.

                              Intressant svar från Saito som jag hittade på fccuk:

                              "there is not benefit in terms of performances to adopt an inox exhaust manifold on a turbo engine. The benefit you can take is only related to the engine reliability because adopting a similar pipes lenght you can abtain similar conditions after the exhaust valves for each cylinder.
                              The second thing is concerning the turbo response during transient that improve a little bit do to the reduced mass."
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • #45
                                angående "tickandet " som nämndes tidigare min brava med 1,6 har oxå hydraullyftare den tyckte inte om att få 5w50 olja. Tickade som fan bytte till 10w40 igen slutade medetsamma. tänkte att kanske är detr era oljor som har fell viskositet har ju hört att ni coupegalningar gärna kör på raceolja typ 0w60 och så kanske det som tickar?

                                Comment

                                Working...
                                X