Announcement

Collapse
No announcement yet.

grenrör / pinnbult...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Om jag nu kommer ihåg rätt, så är det 5ans pinnbult som gått av på båda, och 5ans gren som går av? Så den är nog av på de flesta som har spruckna "nya modellen" grenrör, eller bara avgasläckage pga ett grenrör som slagit sig skulle jag tro. Personligen skulle jag nog bytt i alla fall den som sitter närmst sista bulten, borde fått en del extra dragkraft eftersom sista inte suttit ordentligt. Min åsikt dock.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #92
      Ang. Helicoil så har jag ingen egen erfarenhet eller kunskap om det. Dock fick jag upplyst precis tvärt emot vad du säger, att en Helicoil som regel är bättre än orginal.
      Men jag kan egentligen inte se något problem med min avbrutna pinnbult, då den sticker ut en bit utanför toppen. Vilket borde betyda att det enda jag behöver är en ny pinnbult. Med undantag av det faktum att jag måste dra ut den först.
      Har däremot inte kommit igång med reparation ännu, garagebyte står för dörren...

      Novisen: Jo, det är vid 5:e cylindern problemen uppstår.

      Panda 169

      Comment


      • #93
        Jim:Stahlwille har en sats med borr, borrhållare så man borrar vinkelrätt mot ytan, en special metallstång som man slår i i hålet som man har borrat, och även en special hylsa som passar på själva stången så man kan skruva ur den avbrutna skruven.

        Men som du säger så borde du klara av att få ut pinnbulten med hjälp av en svetstång eller liknandet, bara du har fått bort grenröret först.
        Är inte gängan kass på dom andra pinnbultarna så skulle nog inte jag ha bytt dom.
        SDE Racing
        Coupe 20VT-97 under konstruktion
        Marea Weekend HLX-97 påställd
        Punto 75 SX-98 påställd
        Tipo 1,4ei-94 såld

        Comment


        • #94
          Tackar allihop för tipsen, och tack för lånet av tråden Per! ;-)
          Kommer iofs säkerligen att fråga om samma sak igen, då jag inte kommer återgärda detta innan jag fått flyttat.

          Panda 169

          Comment


          • #95
            För att avsluta tråden lite..
            Körde igår upp bilen till sitt garage (ca25mil) och fick känna på Coupe-körning igen.. Aaaahh!

            Lite svårt att minnas exakt hur bra den gick innan, men JÄVLAR vad den drar på högre varv nu!
            Är rätt säker på att det är till det bättre...

            Men usch vad salt blir äckligt på en Coupe. Nogrann tvätt och fort in i garaget! God Jul!
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #96
              Väcker en gammal tråd! Undrar vad som gör att grenröret spricker om det är annat än det som novisen (tror jag det var) som beskrev det om värmen.

              Per> Måste man tömma AC-n när man plockar ner grenröret? Hur mycket måste man riva?
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #97
                Nej, ACn behöver man inte tömma eller så. Bara haka av remmen och skruva bort själva kompressorn från sina fästen och böj bort.
                Det är den enkla biten... ;-)

                Den här guiden är rätt okej: http://www.fiatcoupe.net/howto.php?I...er=14#content2

                Panda 169

                Comment


                • #98
                  Kommer förmodligen ge mig på grenröret i helgen om den droppar ih i brevlådan. Måste beställa grenrörspackningen, är det någon ide att köpa en extra, är de dyra?

                  Fick svar att man inte behöver byta pinnbultar när man plockat isär allt. Vad använde ni för verktyg när ni lossade på bultarna? Är mest orolig att den kommer gå av när jag ger mig på den.

                  Hur viktigt är det med momentnyckel för åtdragning?

                  Lägger in lite värde från fiatcoupe.net:

                  Kylvätska 7.5 liter blandat 50/50 - Vad kör ni för vätska, Castrol tänkte jag köpa på Mekonomen en 5 liters dunk?

                  Air con bolts 50NM -> vad är detta på svenska?
                  Spark plugs 27NM -> Tändstift? Varför ska de bort?
                  Turbo Flange 59NM -> Anslutning turbo/grenrör
                  Manifold to cylinder head nut 25NM -> Grenröret mot motorblocket

                  Något mer som utelämnades här i tråden?

                  Önska mig lycka till!
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #99
                    Originally posted by 84jr0
                    Kommer förmodligen ge mig på grenröret i helgen om den droppar ih i brevlådan. Måste beställa grenrörspackningen, är det någon ide att köpa en extra, är de dyra?

                    Fick svar att man inte behöver byta pinnbultar när man plockat isär allt. Vad använde ni för verktyg när ni lossade på bultarna? Är mest orolig att den kommer gå av när jag ger mig på den.

                    Hur viktigt är det med momentnyckel för åtdragning?

                    Lägger in lite värde från fiatcoupe.net:

                    Kylvätska 7.5 liter blandat 50/50 - Vad kör ni för vätska, Castrol tänkte jag köpa på Mekonomen en 5 liters dunk?

                    Air con bolts 50NM -> vad är detta på svenska?
                    Spark plugs 27NM -> Tändstift? Varför ska de bort?
                    Turbo Flange 59NM -> Anslutning turbo/grenrör
                    Manifold to cylinder head nut 25NM -> Grenröret mot motorblocket

                    Något mer som utelämnades här i tråden?

                    Önska mig lycka till!
                    Kan inte Oliver på coupeteile slänga med en packning i paketet?

                    I verkstadshandboken står det:
                    Air conditioning compressor to engine support fixing, bolt 5 daNm = Air con bolts 50 Nm. Så det är alltså bultar för kompressorn.

                    Jag tycker det är viktigt att ha en momentnyckel när man ska dra åt. Det finns en anledning till varför du ska ha ett viss moment till en viss bult.
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • Originally posted by Freddan72
                      Kan inte Oliver på coupeteile slänga med en packning i paketet?

                      I verkstadshandboken står det:
                      Air conditioning compressor to engine support fixing, bolt 5 daNm = Air con bolts 50 Nm. Så det är alltså bultar för kompressorn.

                      Jag tycker det är viktigt att ha en momentnyckel när man ska dra åt. Det finns en anledning till varför du ska ha ett viss moment till en viss bult.
                      Han sa att det inte fanns packning i paketet. VIA Bil fixar det säkert ska ringa imorrn och prata med de.
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • Packningen kostar inte många kronor ändå, tror jag fick ge 150:- (DKK) för den, och det var inne på Fiat.
                        För att skruva av muttrarna använde jag ett vanligt spärrskaft med 12mm hylsa tror jag, momentnyckel när det ska tillbaka.

                        Panda 169

                        Comment


                        • Originally posted by Jim
                          Packningen kostar inte många kronor ändå, tror jag fick ge 150:- (DKK) för den, och det var inne på Fiat.
                          För att skruva av muttrarna använde jag ett vanligt spärrskaft med 12mm hylsa tror jag, momentnyckel när det ska tillbaka.
                          495kr vill VIA Bil ha för packningen... är den då gjord av guld? Ska se vad Oliver på coupeteile vill ha!
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • Originally posted by 84jr0
                            Han sa att det inte fanns packning i paketet. VIA Bil fixar det säkert ska ringa imorrn och prata med de.
                            Asså det jag menade var att Oliver kunde ju slänga i en packning i paketet när du endå köpte grenrör.
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • Originally posted by Freddan72
                              Asså det jag menade var att Oliver kunde ju slänga i en packning i paketet när du endå köpte grenrör.
                              Det kunde han inte göra... han vill ha €25. Bättre pris än i Sverige helt klart.
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment


                              • Jo det är ju klart att du måste betala för den
                                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                                Min projekttråd - 19T
                                Min Youtube kanal
                                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                                Comment

                                Working...
                                X