Announcement

Collapse
No announcement yet.

Inget halvljus (Fiat Brava)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Inget halvljus (Fiat Brava)

    Har ett annat problem med min Brava också, halvljuset fungerar nämligen inte som det skall. Det är något typ av glapp i ljusspaken, för det kommer och går lite hur som helst (men mestadels är det borta). Sitter man å trixxar lite med spaken så brukar det komma igång, för att sedan försvinna igen efter någon minut.

    Vad göra?

  • #2
    Re: Inget halvljus (Fiat Brava)

    Originally posted by teppas
    Har ett annat problem med min Brava också, halvljuset fungerar nämligen inte som det skall. Det är något typ av glapp i ljusspaken, för det kommer och går lite hur som helst (men mestadels är det borta). Sitter man å trixxar lite med spaken så brukar det komma igång, för att sedan försvinna igen efter någon minut.

    Vad göra?
    Grattis !!!
    Du har råkat ut för "standardfel" nr 1 på den bilserien !

    Allt enl bilstatistik !
    Allm kännt,,,,,,,, kan det bytas själv ???
    Fiat for FUN

    Comment


    • #3
      Vilken..

      ...statistik hittar du dom uppgifterna?
      Om du menar bilprovningens anm på halvljus så beror dom på ljusinställningen som är felaktig, oftast för låg.

      jag har haft 8 stycken bravor/mareor och har aldrig haft några som helst problem med halv/helljus....

      Dock så kan det vara vad som helst, men det låter som något glapp i kontaktstycket uppe i rattstången, men det
      kan lika gärna vara ett relä som spökar/inte drar/släpper ordentligt! Pröva att ryck och slit lite och se om det blir någon förändring.

      \Ö.

      Comment


      • #4
        Finns inget relä! Byt spakställ. Tänk på att om inte airbaglampan redan lyser så kommer den att göra det om ni inte kopplar loss batteriet innan ni opererar.
        Fiat 500
        Fordson Super Dexta -64
        Kawasaki Z1A
        Kawasak GPz1100A2
        Suzuki Grand Vitara -11
        Suzuki T500R

        Comment


        • #5
          öööö..

          vet att du är kunnig czappa, men finns
          det verkligen inget relä alls för halvljuset??

          jag har dubbla 100W i min bil och jag har svårt att förstå hur det skulle fungera utan relä... kablarna är ju supertunna upp i rattkransen etc. och de borde väl inte själva klara en belastning på runt 200w utan ett "slavrelä" ?

          \Örjan.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Czappa
            Finns inget relä! Byt spakställ. Tänk på att om inte airbaglampan redan lyser så kommer den att göra det om ni inte kopplar loss batteriet innan ni opererar.


            DÄR har ni standardfelet !!!!!

            Själv jävlats med det med verkstad !!!!
            Fiat for FUN

            Comment


            • #7
              Re: Vilken..

              Originally posted by PlutoOrjan
              ...statistik hittar du dom uppgifterna?
              Om du menar bilprovningens anm på halvljus så beror dom på ljusinställningen som är felaktig, oftast för låg.

              jag har haft 8 stycken bravor/mareor och har aldrig haft några som helst problem med halv/helljus....

              Dock så kan det vara vad som helst, men det låter som något glapp i kontaktstycket uppe i rattstången, men det
              kan lika gärna vara ett relä som spökar/inte drar/släpper ordentligt! Pröva att ryck och slit lite och se om det blir någon förändring.

              \Ö.

              Säker källa !!!
              dokumenterat någonstans, minns ej var... www.autobild.de begagnat tester Tüv testerna ligger ej ute mer... men finns nerbrännda på cd hemma !

              Menar INTE halvljus inställningen !
              Utan glappet i elektronik omkopplaren...
              De har fixat till det på senare modeller !
              Fiat for FUN

              Comment


              • #8
                Okej...

                ...okej,
                ..vidhåller iallfall att det är fel att kalla det för ett standardfel..
                finns många andra fel som är mycket vanligare...
                tycker iallfall jag...

                ..och jag tycker fortfarande att det borde finnas nååågot stackars relä som är inblandat i halvljuset.

                \Ö.

                Comment


                • #9
                  Bara å koppla då!

                  Relä och lite grövre kabel borde ge märkbart bättre ljus!

                  Comment


                  • #10
                    Re: öööö..

                    Originally posted by PlutoOrjan
                    vet att du är kunnig czappa, men finns
                    det verkligen inget relä alls för halvljuset??

                    jag har dubbla 100W i min bil och jag har svårt att förstå hur det skulle fungera utan relä... kablarna är ju supertunna upp i rattkransen etc. och de borde väl inte själva klara en belastning på runt 200w utan ett "slavrelä" ?

                    \Örjan.
                    Hur otroligt det än låter så är det som jag påstår. Det kan oxå tilläggas att ju större förbrukare du har desto lättare har spakstället för att "brinna"
                    Har bytt ett X antal spakställ vid det här laget.
                    Fiat 500
                    Fordson Super Dexta -64
                    Kawasaki Z1A
                    Kawasak GPz1100A2
                    Suzuki Grand Vitara -11
                    Suzuki T500R

                    Comment


                    • #11
                      Om man kollar på schemat i Haynes handboken för Bravo/Bravo så finns det faktiskt ett relä för halvljuset. Jag har dock lite svårt att läsa ut funktionen men jag uppfattar det som att det relät bara är till för helljusblink.

                      Visst är strålkastarna kassa på Bravo/Brava men att köra med 100W lampor är nog inte att rekommendera. Förutom att ljusspaken förmodligen tar skada av effekten så är det nog till och med risk för att ljuset faktiskt blir sämre på grund av allt spänningsfallet.

                      Jag tror att jag mätte upp 0,7V spänningsfall mellan batteriet och lampan när jag kör med Philips Vision Plus. Drar man en sladd direkt mellan batteriet och håller mot kontakten vid lampan så ser man hur otroligt mycket effekt 0,7V spänningsfall gör.

                      Comment


                      • #12
                        Om jag har förstått er rätt så skall jag alltså byta hela spakcentralen som sitter bakom ratten? Det är alltså glapp. Pillar jag på spaken lite så kan ljuset komma igång, men det slocknar ganska snart igen. Helljuset fungerar perfekt.

                        Ringde till FIAT som skulle ha hutlösa 2000:- för en ny spakcentral, men på skroten verkar det som att man kan få tag på en för ca 600-700 kr.
                        Last edited by teppas; 7 November 2005, 21:20.

                        Comment


                        • #13
                          Jo, det finns många...

                          ..olika skolar om man ska köra med 100w eller inte.

                          Dock så har jag alltid kört med 100W (h1) i mina brava/mareas och även i min 156:a så har jag 100w.
                          Har kört ca 50000mil med 100w så jag har vant mig vid bra ljus.
                          Jag har kanske haft tur, men jag har alldrig (peppar, peppar) haft några problem med reflektor, spakställ eller ens besiktningen då jag kört med 100w.

                          Kan ju säga att det är en oootrolig skillnad på halvljuset med 55w/100w. Skillnaden är ännu större om man snålar och köper billiga 55w-lampor typ biltema. Se till att välj åtminstonde högkvalitetslampor om du vill köra med 55w, tex philips optima eller liknande. Det ger stor skillnad mot biltemas skitlampor!

                          Mvh Örjan.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Czappa
                            Finns inget relä! Byt spakställ. Tänk på att om inte airbaglampan redan lyser så kommer den att göra det om ni inte kopplar loss batteriet innan ni opererar.
                            Jag kopplade loss batteriet innan, men airbaglampan började lysa ändå. Inget annat att göra än att åka till FIAT med den då eller?

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by teppas
                              Jag kopplade loss batteriet innan, men airbaglampan började lysa ändå. Inget annat att göra än att åka till FIAT med den då eller?
                              Mysko, har aldrig hänt mig. Kan klockfjädern skadats vid bytet? Vet bara att i det här läget så finns det inget annat att göra än att besöka en Fiat verkstad och kolla varför den lyser.
                              Fiat 500
                              Fordson Super Dexta -64
                              Kawasaki Z1A
                              Kawasak GPz1100A2
                              Suzuki Grand Vitara -11
                              Suzuki T500R

                              Comment

                              Working...
                              X