Announcement

Collapse
No announcement yet.

Paraflu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Paraflu?

    Det sitter in klisterlapp i motorutrymmet som ser ut att vara orginal. Det står "Paraflu" på den. Vad jag vet så innebär det att motorblocket är så poröst att Paraflu måste användas som kylarvätska då det inte är lika starkt frätande som vanlig glycol.

    Nån kan bekräfta?

    (Använder själv Paraflu men är det nödvändigt?)
    Last edited by Hilding; 9 November 2005, 09:41.
    Föredetta Coupé ägare -
    http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

  • #2
    Är det mildare mot metall o slangar än etylenglykol ???

    Inte visste jag det ?
    Fiat for FUN

    Comment


    • #3
      gäller samma sak 20vt?
      var får man tag i Paraflu?
      " det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö "

      Fiat Coupe 20vt

      Comment


      • #4
        Trodde det var varunamnet ägt av Fiat, på samma sätt som selenia. Där ser man.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Originally posted by novisen
          Trodde det var varunamnet ägt av Fiat, på samma sätt som selenia. Där ser man.
          Trodde jag också...
          Kolla castrols rekomendationstabell. www.castrol.se

          Comment


          • #6
            Nix det är en "mildare" glykol som framförallt är skonsammare mot metallen samt ska även ha en smörjande effekt av vattenpumpen. Men framför allt så att packningarna ska hålla tydligen....
            Det hittar man hos en Fiat ÅF!

            Hittat lite här bla: http://www.lanciadelta.nu/forum/show...p?threadid=824

            Vet ej hurvida det gäller 20vT med, men det är jag tveksamt till, en helt annan (nyare) motor ju...
            Föredetta Coupé ägare -
            http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

            Comment


            • #7
              Jaha, lär man sig en sak till. Trodde all glykol hade smörjande egenskaper, en av anledningarna till att inte bara hälla i vatten. Coupen skall också ha paraflu, om jag inte missminner mig. Fick i alla fall 2liter till min vid ett servicetillfälle, missade dock att det var konsentrerat när jag fyllde på lite kylarvätska ;-)
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Står det inte att alla Fiat skall ha Paraflu???
                Unon skulle ha det enligt instruktionsboken och de va en 87:a. Pandan skall också ha det, å det är en 04:a.

                Comment


                • #9
                  Trodde också att Paraflu var Fiat koncernens kylarvätska/glykol, precis som med Selenia olja. Var ej medveten om att den har andra egenskaper än "generic" kylarvätska.

                  Panda 169

                  Comment


                  • #10
                    PS.. Honda har också en egen kylvätska... o den är BRA !
                    Köpes färdigblandad !kom ihåg att det ska va avkalkat (destillerat) vatten !

                    Batterivatten......

                    Man kan ju ta från en AC anläggning eller nåt under sommaren !
                    Fiat for FUN

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Hilding
                      Nix det är en "mildare" glykol som framförallt är skonsammare mot metallen samt ska även ha en smörjande effekt av vattenpumpen. Men framför allt så att packningarna ska hålla tydligen....
                      Det hittar man hos en Fiat ÅF!
                      Vad jag kan se finns det inget som gör just "Paraflu" speciell. Det är en Ethylene glycol- baserad produkt precis som andra kylarvätskor.

                      http://www.flselenia.it/pag_prodotti...id_categoria=4

                      I motorrummet på min bil står det AGIP men jag åker inte till Italien och tankar för det
                      Last edited by TobbeC; 6 December 2005, 14:52.
                      Porsche Boxster S 2002

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by TobbeC

                        I motorrummet på min bil står det AGIP men jag åker inte till Italien och tankar för det
                        De kanske syftar på motorolja? Finns att köpa i Gbg
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Freddan72
                          De kanske syftar på motorolja? Finns att köpa i Gbg
                          Nej, motorolja skall ju vara Selenia
                          Porsche Boxster S 2002

                          Comment


                          • #14
                            Ville bara påpeka..

                            ...att vatten från en AC-anläggning ej är destillerad/avkalkat.
                            Det är helt vanligt smältvatten/kondens.

                            Däremot så är det avkalkat och destillerat om man tar det från sin kondenstorktummlare...

                            Mvh Örjan / Bessewizzer.

                            Comment


                            • #15
                              Har aldrig fyllt på med Paraflu och aldrig haft något fel på kylsystemen i någon av bilarna, tror inte att det spelar så stor roll.. Det står ju under huven på de flesta Fiatar att det skall vara Paraflu.

                              Alla biltillverkare skriver ju oftast under huven vad man skall använda för märken, det är ju bara för att biltillverkarna använder sig av deras produkter när bilen är ny och att de då har ett samarbete, detta gör att olje/vätske tillverkaren får lite gratis reklam under huven på alla bilar, sen om en viss % håller sig till dessa märken, ja då har de ju lyckats sälja lite mer!

                              Hur många håller sig strikt till detta? Samt hur vet man vad verkstäderna fyller på om man inte själv är med i verkstaden?
                              (
                              /H

                              Comment

                              Working...
                              X