Announcement

Collapse
No announcement yet.

Chorus Coupé-projekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Jag märkte ingen/liten effektskillnad när jag bytte (PACE IC + bättre luftflöde) trots att tempen (efter IC:n) gick ned ordentligt.
    Tror mer på att man får lite säkerhetsmarginal för att ladda mera...
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #47
      Hur är läget med din Coupé nu för tiden?
      Var ett tag sen man fick info
      Coupé 20VT LE -99 Svart
      Camaro V8 1LE -14 Röd
      Huracan V10 610-4 -14 Grå
      Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

      Comment


      • #48
        Det har inte hänt så jättemycket senaste tiden

        Mätte lite med bredbandslambda för ett tag sen, och höjde laddtrycket till 1.45 bar

        http://firefly.ibk.se/~chorus/fiat-lm1/

        Vad man kan konstatera av graferna är att den får på tok för mycket soppa mellan 3500 och 5000 rpm. Nån som har nån koll på vad man kan ha för AFR utan att det är skadligt?

        I övrigt blev den ganska så snabb med 1.45 bar
        /Peter

        Comment


        • #49
          Mappning kanske?
          Porsche Boxster S 2002

          Comment


          • #50
            Vilket chip har du i grunden?
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #51
              Faktum är att jag inte har nån aning om vad det är för chip ;D
              Fick det från twain på fccuk.

              Det skumma med det är att jag höjde laddtrycket eftersom den gick så fett, men den gick ännu fetare med högt laddtryck ;D

              Tänkte jag ska prova med samma chip som Emil har i sin, kan vara intresant att se hur det funkar
              /Peter

              Comment


              • #52
                Originally posted by Chorus
                I övrigt blev den ganska så snabb med 1.45 bar
                Oj! 1.45 bar e rätt mycket! Suger in rätt bra med luft då. Gäller att inte stå i närheten av din bil... Riskerar man ju att förlora en arm.
                Hur långt upp i varvtalen håller den 1.45 bar?
                Coupé 20VT LE -99 Svart
                Camaro V8 1LE -14 Röd
                Huracan V10 610-4 -14 Grå
                Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                Comment


                • #53
                  Det sjunker ganska mycket, kolla på http://firefly.ibk.se/~chorus/fiat-lm1/fiat_1.45bar.jpg
                  /Peter

                  Comment


                  • #54
                    Din AFR är rätt bra så länge den inte laddar ordentligt (lite mager blandning i början kanske). Så fort den laddar på rejält så sticker AFR nedåt. Det kan inte vara bra för varken motorn (bore wash) eller katten. Jag kommer inte ihåg exakt men jag tror att man ska försöka hålla sig över 12.

                    Kör du med progressiv BTR?

                    Testa Gtec1 från GrahamL och se om det hjälper.
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • #55
                      Över 12 låter lite väl snålt, om det är under övertryck. Mellan 11 och 12 skulle jag nog vilja säga, det är bättre att den går lite fetare än för snålt. Men under 11 är allt för fett.
                      Nån som vet hur fort/vid vilket lambdavärde oljefilmen börjar försvinna?

                      Panda 169

                      Comment


                      • #56
                        Jag har precis snackat med en kille på jobbet som har trimmat ett otal bilar. Han säger också att man ska ligga över 12, helst 12.5. Han jobbade ett tag för GIK i Gbg och minns faktiskt en ägare till en trimmad Fiat Coupé som gick riktigt bra men det är en annan historia.

                        Ett tips är att byta rör diameter för LMM. Lossa LMM i röret och använd ett nytt rör med större diameter. T.ex om vårt LMM rör har 70 mm i diameter så ta ett rör som är 72-73 mm. Då "lurar" du styrsystemet som puttar in samma mängd bränsle men röret släpper igenom mer mängd luft än originalröret. Motorn kommer då magrare. Hajar du?
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by Freddan72
                          Ett tips är att byta rör diameter för LMM. Lossa LMM i röret och använd ett nytt rör med större diameter. T.ex om vårt LMM rör har 70 mm i diameter så ta ett rör som är 72-73 mm. Då "lurar" du styrsystemet som puttar in samma mängd bränsle men röret släpper igenom mer mängd luft än originalröret. Motorn kommer då magrare. Hajar du?
                          Känns inte detta lite väl? Är det inte bättre att göra en riktig mappning eller köpa ett annat sprut?
                          Porsche Boxster S 2002

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by Freddan72
                            ...
                            Ett tips är att byta rör diameter för LMM. Lossa LMM i röret och använd ett nytt rör med större diameter. T.ex om vårt LMM rör har 70 mm i diameter så ta ett rör som är 72-73 mm. Då "lurar" du styrsystemet som puttar in samma mängd bränsle men röret släpper igenom mer mängd luft än originalröret. Motorn kommer då magrare. Hajar du?
                            Äkta vedbodtips! Men det gäller VERKLIGEN att veta vad man håller på med, och vilka begränsningar som det har... Annars kan det gå illa!

                            AFR skiljer sig från motor till motor, men AFR~12,5 ger max effekt om jag inte missminner mig. Men det är absolut inte ivägen med fetare blandning än så, det ger bara en säkerhetsmarginal mot spikninger.
                            Vore väl intressant att logga insugstempen också, särskilt om det kunde jämföras mot en original. Det skulle ge en fingervisning på vilka marginaler Fiat själva har ansett att det behövs.

                            Comment


                            • #59
                              Jag ska somsagt prova med annat chip sen, det chipet jag har nu verkar allt annat än optimalt =)

                              Min insugstemp ligger btw runt 30-40 grader enligt ECU:n. Står jag still länge kan jag komma upp till 60-70
                              /Peter

                              Comment


                              • #60
                                Tempen är ju bra, hur är det med lagget o så?
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X