Announcement

Collapse
No announcement yet.

kompressionstest.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kompressionstest.

    Tja, man skall ju alltid ha något skoj att göra på kvällarna, så tänkte göra ett litet komptest på bilen. Tänkte åka till micro/biltema och köpa en mätare för 100:-.
    Men hur gör man? Skruvar bort ett tändstift, dit med mätaren, bort med alla tändkablar, och så "starta" motorn? Räcker det med att dra bort styrningen till insprutningsmunstyckena, sitter väl en kontakt på varje lätt åtkomlig om jag inte minns fel? Eller skall man helt enkelt låta motorn få lite bensin? Känns inte så bra dock, plus att man missar dåliga kolvringar då, eller (blir ju lite som att hälla olja i cylindrarna)?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Precis, bort med stiften o vrid på startmotorn några varv (2 pers behövs). Kan va ide som du säger, att koppla bort spridarna, då slipper man en massa soppa som inte är bra för katten när man startar igen.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Varför 2 pers? Dum fråga kanske, men man gängar väl ner mätaren, och så har den väl peak-hold på mätaren? Tror att den på biltema hade det i alla fall.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Jaha en sån var ny för mig, om den passar gängorna o är tät så borde det funka ja!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Kan ju vara att jag missuppfattade det där med 14mm och 18mm gänga, men det visar sig nog. Skall försöka hinna kolla ikväll, intressant.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Jag har en komp. mätare från biltema liggandes någonstans. Har inte testat den på Coupen, men på en tidigare bil.
            Höll på att göra bort mig, den förlängning som följer med med 14mm gänga måste man dra åt ganska hårt (i mätaren) för att den inte ska fastna nere i toppen. Det var ännu längre ned till stiften i den bilen än på Fiat/Lancia 20V motorn.
            Funkade väl helt okej, inga problem att använda den ensam heller då den höll kvar värdet tills man tryckte på en knapp.

            Panda 169

            Comment


            • #7
              tja, köpte på micro, en EQUU, vet inte vad jag tycker om det, deras turbomätare är väl inte höjden av kvalitet, men den var ju billig.... Köpte en momentnyckel också, lät skoj. Ställer man den lite löst kan man sitta och låta "klick-klick-klick" :-D
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                tjao en fråga när ni är inne på komptest här provtryckt på min coupe 16vt värdet visade cylinder 1. 10.5 2an: 10.3 3an: 11 4an: 10,6

                nån som vet va de ska ligga på i nyskick 11? eller kan de ligga högre ändå? skriv resultat ni som testat va ska man göra för att få gämn komp på dem byta kolvringar ? eller är de omborrning som krävs
                [img]on

                Comment


                • #9
                  Skulle nog villja påstå att du har jämna värden, och att de ligger där de skall. Men någon rättar mig säkert om jag har fel....
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    jämt o jämt från början är du ju lika på alla antar att det ligger på 11 kanske mer? det vet jag inte? ju mer de skiljer desto mer hårdkörd har bilen varit av tidigare ägare eller dig själv
                    [img]on

                    Comment


                    • #11
                      Jo, menade mest att de är tillräckligt bra för att inte göra något åt dem.... Punton har 8.5:1 i komp om jag inte minns fel, vilket ger 10.5bar i kompression (om nu det där hänger ihop, men jag tror det).
                      Eller som någon mek sa; Är det bara samma och jämna värden på alla cylindrar så är det fint, absolutvärdet är inte så mycket att bry sig om. Så jag tänkte flytta kamremmen ett hack eller två om mina skilljer för mycket ;-) :-D
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #12
                        Vill bara utfärda en varning. Min kusin hade en Alfa 33 -89 som han körde runt på startmotorn utan tändstift med den följden att han brände upp tändboxen. Vet inte om Coupen är lika känslig men det kan ju vara bra att vara försiktig.
                        Fiat Coupé 20VT -99 (Såld)
                        Audi A4 Avant 1,9 TDi Quattro -97
                        Alfa Romeo 159 2,0JTDM Sportwagon -12
                        Alfa Romeo 75 2,5 -86
                        Alfa Romeo GTV 2,0 -86

                        Comment


                        • #13
                          Tackar för varningen, kan tänka mig att det kan gå sönder om man har de där tändspolarna utan att stoppa in tändstift.
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #14
                            Då har man gjort sitt livs första komptest.... blir nog att göra om.
                            Resultat jämnt och fint:
                            95, 95, 90, 95 psi.

                            Fast det var ju lite lågt, drog åt lite till på sista cylindern och den åkte upp till 120psi... gav upp där, tycker att den borde varit uppe mot 150psi, men men.... Får se om man hinner göra om det till helgen och försöka skruva fast testaren med något annat än fingrarna, ruskigt trångt att komma åt!
                            Och tack för din input Uno_grale, uppskattades verkligen!
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #15
                              hmmm, hmm, hmmm..... nu när man tänker efter..... hade massor av små vita prickar på motorblocket, liknande kalkavlagringar efter att vattnet dunstat bort. Verkade komma från termostaten när jag såg dem först, hade just bytt den. Men nu när man hade luftburken borta så verkade det mer som om de kommer från en av bultarna som går rakt ner borta på högra hörnet av motorn, vid batteriet.... *suck* Gissar att det kanske kan vara kylarvatten som kommit ut från topplockspackningen.... men den verkar inte dricka kylarvätska, så kanske bara en tillfällig läcka vid väldigt varm motor, typ bankörning :-D ?
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment

                              Working...
                              X