Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laddning fiat uno 45

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Laddning fiat uno 45

    Hej!
    Har lite problem med laddningen på fian!
    Laddnings lampan började lysa svagt och sedan mer och mer .
    Har nu bytt laddningsreg med nya kol i. Det blev bättre men den glöder lite svagt fortfarande men den laddar bra, ca 14.5 volt.
    men varför glöder lampan(glöder mer vid belastning typ om fläkt är på och tex bakrutevärmarepå samtidigt!Om jag sedan bromsar så glöder dimljuset lite! Låter som jordfel men vart då?
    Nån som känner igen felet? Har även testat med ett nytt batteri då 3 celler var paj i det förra men ingen skillnad!

    Hoppas på svar / Håkan

  • #2
    det är bara att prova en start kabel mellan motor och kaross och sedan är det bara att fortsätta men låt startkabeln sitta kvar

    Comment


    • #3
      För mej så låter det som ett diodfel.
      Och ett jordfel för dimljusproblemet.
      Fiat 500
      Fordson Super Dexta -64
      Kawasaki Z1A
      Kawasak GPz1100A2
      Suzuki Grand Vitara -11
      Suzuki T500R

      Comment


      • #4
        Originally posted by Czappa
        För mej så låter det som ett diodfel.
        Och ett jordfel för dimljusproblemet.
        Hur tar ja reda på om det är ett diodfel???

        Och hur fixar ja det?

        Alltså den laddar ju som den ska (14.5 volt) så igentligen borde ja inte bry mig men det sticker i ögat att se den där jä...a lampan.
        När ja körde i ett gupp så försvanndet för ett ögonblick men kom tillbaka dagen efter igen!

        Om ja byter generator till en beg blir det väl ingen skillnad förståss?

        Tacksam för alla tips ja kan få!
        Last edited by hl26485; 8 February 2006, 20:50.

        Comment


        • #5
          jag tror i allafall att det är jord fel har haft det på flera bilar har haft FIAT i snart 30 år..så det är vanlgt för mig

          Comment


          • #6
            Okej för jordfel. Har inte skruvat så mycket med de gamla fosilerna. Tycker dock att 14.5 v är liiite för mycket.
            Fiat 500
            Fordson Super Dexta -64
            Kawasaki Z1A
            Kawasak GPz1100A2
            Suzuki Grand Vitara -11
            Suzuki T500R

            Comment


            • #7
              Originally posted by peddie
              jag tror i allafall att det är jord fel har haft det på flera bilar har haft FIAT i snart 30 år..så det är vanlgt för mig
              Ja ska testa att jorda med en startkabel , tror också att det är nått jordfel , men är 14.5 volt för mycket kan man ladda sönder batteriet??

              Comment


              • #8
                Originally posted by Czappa
                Okej för jordfel. Har inte skruvat så mycket med de gamla fosilerna. Tycker dock att 14.5 v är liiite för mycket.
                Vad ska den ladda ca? Tror att ja tog i lite ,tror den laddar 14.3 typ, men det verkar lite mycket kanske . Ska det inte vara runt 13.8 ? Kommer jag ha sönder mitt nya batteri?? Ska ja leta efter en ny generator? Sköter inte laddnings regulatorn spänningen?
                : (
                Last edited by hl26485; 9 February 2006, 06:47.

                Comment


                • #9
                  Laddningsspänning

                  Hur mäter du dina 14,3-14,5 v ? Direkt på generatorn ? På batteriet ? Mät mellan generatorjorden och batterijorden , finns det några tiondelar av volt där ? Isåfall ta fram ovannämnda startkabel eller fixa befintliga jordkablar !
                  Visst laddningsrelät fixar spänningen, men den mellan generatorstommeD- och B+.
                  Om du ska kolla dioderna måste du demontera generatorn och löda loss dioderna från statorlindningen och mäta med multimeter både i framrktingen och att den spärrar (och läckström).

                  Comment


                  • #10
                    har kollat med startkabel mellan jord(minuspol på batteri) och generator utan framgång!

                    Får 14.5 volt på batteriet !

                    Nån som vet vad som får laddnings lampan att lysa rent praktiskt när laddningen slutar fungera?

                    Comment


                    • #11
                      det var från motrn till kaross

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by peddie
                        det var från motrn till kaross
                        blir inte det samma sak efter som generatorn jordas genom blocket?
                        Eller e ja ute och cyklar

                        Comment

                        Working...
                        X