Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpa 124 Spider

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpa 124 Spider

    Hallå!

    Jag funderar på att åka till tyskland och inhandla en 124 spider -79 till -82 typ. Har läst att det inte ska vara några större problem att trimma till 150-170hk utan större arbete.

    Mina frågor är:

    Är det någon årsmodell/variant som är mest lämplig för trimning?

    Vad jag förstått har förgasarmotorn -80 87hk och insprutaren från samma år 105hk. Skiljer kammar, komp och sånt mellan motorerna? Hade varit mys med dubbla weber för sångens skull;

    Är det då lämpligast att köpa en bil med förgasare från början? eller?

    Några speciella svagheter som skall kollas extra noga vid köp?

    Hur mkt effekt pallar koppling, växellåda och bakaxel med?

    Allmänna tips och råd mottages tacksamt då jag är nybörjare på Fiat...

    //Bosse

  • #2
    Ytterligare frågor

    Hittade just en Spider -75 på blocket

    http://www.blocket.se/vi/7388558.htm?ca=15_s

    Antar att fästena är lika mellan de gamla snygga kromade kofångarna o de "nya" fula volvo 240 kofångarna? Stämmer det?

    Vad är det för form av avgasrening som kom på -75:an?
    Är det nån form av add-on som man kan slita väck eller är motorn ändrad? Kammar komp, tändning förgasare o så?

    //Bosse

    Comment


    • #3
      ännu en fråga



      -75:an har ju inte dom snygga kilformade bakjusen som kom -79 (tror jag..)

      Passar de kilformade bakljusen på en 75 tro? utan att behöva ha sönder plåt o sånt för mkt..

      //Bosse

      Comment


      • #4
        Annars kom även de snygga handtagen 79 (eller var det 82..).
        Motorerna är likvärdiga men 105hk-versionen är på 2liter. Den på 87 (eller vad det är) är på 1756cc.. (tror jag)