Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpa 124 Spider

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpa 124 Spider

    Hallå!

    Jag funderar på att åka till tyskland och inhandla en 124 spider -79 till -82 typ. Har läst att det inte ska vara några större problem att trimma till 150-170hk utan större arbete.

    Mina frågor är:

    Är det någon årsmodell/variant som är mest lämplig för trimning?

    Vad jag förstått har förgasarmotorn -80 87hk och insprutaren från samma år 105hk. Skiljer kammar, komp och sånt mellan motorerna? Hade varit mys med dubbla weber för sångens skull;

    Är det då lämpligast att köpa en bil med förgasare från början? eller?

    Några speciella svagheter som skall kollas extra noga vid köp?

    Hur mkt effekt pallar koppling, växellåda och bakaxel med?

    Allmänna tips och råd mottages tacksamt då jag är nybörjare på Fiat...

    //Bosse

  • #2
    Ytterligare frågor

    Hittade just en Spider -75 på blocket

    http://www.blocket.se/vi/7388558.htm?ca=15_s

    Antar att fästena är lika mellan de gamla snygga kromade kofångarna o de "nya" fula volvo 240 kofångarna? Stämmer det?

    Vad är det för form av avgasrening som kom på -75:an?
    Är det nån form av add-on som man kan slita väck eller är motorn ändrad? Kammar komp, tändning förgasare o så?

    //Bosse

    Comment


    • #3
      ännu en fråga



      -75:an har ju inte dom snygga kilformade bakjusen som kom -79 (tror jag..)

      Passar de kilformade bakljusen på en 75 tro? utan att behöva ha sönder plåt o sånt för mkt..

      //Bosse

      Comment


      • #4
        Annars kom även de snygga handtagen 79 (eller var det 82..).
        Motorerna är likvärdiga men 105hk-versionen är på 2liter. Den på 87 (eller vad det är) är på 1756cc.. (tror jag)
        Varför effekten är så låg är pga att de är USA-motorer med kraftigt sänkt kompression osv. I europa hade samma motorer 118hk (1.8cc) och 122hk (2.0ie). Europa-motorerna satt konstigt nog aldrig i Spider, förutom 2.0 kompressor-varianten på 135hk.

        Och man kan trimma motorerna som du säger, men det kostar en smula. Kammar, kolvar, osv. Ett bakgårdsknep jag fått höra (men inte provat själv än) är att ta kolvarna från en hyfsat ny 1600 (Regatta, Lancia Prisma el. dyl.) och sätta i 2.0ie-motorn, det ger högre komp och en jäkla skjuts.
        Alltså, köp en Spider 2.0injection, leta upp en motor från Argenta 2.0i (122hk) och kolvar från en Regatta 1.6.
        Kanske uppåt 140hk redan där med ett välgjort avgassystem och sportfilter!

        Drivlinan i Spider håller bra! Det var rejäla grejer på den tiden.
        Last edited by per; 24 February 2006, 09:42.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          tack för svar

          -75:an jag hittade på blocket visade sig vara en usa bil, 1800cc motorn. enligt vägverket har den 106hk. att den inte har 118 beror då enbart på sänkt komp?

          hur låg är kompen? då kanske en "usa motor" är att föredra som bas om man ska överladda? har ett fint litet lätttrycks agg i garaget...

          hur går överladdning ihop med dessa motorer?

          är det mkt krångel med att byta till insprutning på en förgasarmotor? eller är det bara bolt on, hänga dit styrenhet o givare o se glad ut?

          Bosse

          Comment


          • #6
            Nja det är nog mer som skiljer - kammar osv. När det gäller egenbyggd överladdning har jag ingen erfarenhet - men gissar att det är enklast att ta 2.0 Turbo-motorn direkt från Croma Turbo. Styrenhet, kablage, rubbet.
            Den är visserligen spegelvänd (insuget på hö sida) men det finns dem som gjort denna konvert... Bl.a. en 124Spider på Gotland. Den gick även igenom besiktningen utan problem.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              är det samma motorblock på croma turbo och spider 2,0? eller rättare sagt, passar croma turbo motorn på spiderns växellåda och splines i koppling?

              Comment


              • #8
                jodå det ska det göra. Blocket är i princip samma även om det huserar balansaxlar oxå. (har jag för mig)
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  87-hästars "smog" motorn är på 2L. Låg effekt pga usel förgasare, EGR, lågt komp, katalysator av gammal modell etc.
                  Jag skulle inte direkt kalla drivlinan i en Spider direkt rejäl. Betänk att låda och bakaxel är konstruerade för lilla 124 sedan. Framförallt bakaxeln tål inte speciellt mycket effekt vilket många som trimmat sina Spider och Coupéer fått erfara. Men med någorlunda varsam högerfot vid ivägkörningen så brukar det hålla.
                  Tyvärr har gummikofångarna andra fästen av stötdämpartyp istället för de kromades plattjärn. Dock finns det konverteringssatser från tex Spiderpoint.
                  Så vitt jag vet så satt 1800-motorn från 132 sedan i Europautförande i CS1-varianten av Spider. Dessutom fanns en 128-hästarsvariant av 1800-motorn i 124 Abarth Rally.
                  Mvh,
                  Emil
                  Emil Åberg - Uppsala
                  emil.aberg@gmail.com
                  //// Fiat 124 Spider "Abarth Replika"

                  Comment

                  Working...
                  X