Announcement

Collapse
No announcement yet.

Länkarmar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Länkarmar

    Hej,
    Jag tänker byta länkarmar i påsk för att försöka få tyst på klonket från framvagnen. Jag var på Mekonomen idag och köpte ett par, (de tog hem från lager på en dag :-)
    Jag blir lite fundersam över att de är olika, förutom den självklara skillnaden mellan höger och vänster. Tappen på kulleden är olika, se bild.
    Varför?
    Spelar det nån roll?

    Fabrikat Ruville, någon som vet nåt om dessa är bra?

    Nån som har praktisk erfarenhet av byte?
    Tips?

    Jag har läst i verstadshandboken och i guiden på det Engelska forumet. Det ser ganska enkelt ut.

    /Janne

  • #2
    Nu med bild
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Aah... Du sa ordet...Mekonomen!!!

      Jag köpte mina där en ggn men fick till en 16vt då de inte verkar ha ordning i registret. Vad jag ser så har du en av varje.... en till 20vt och en till 16vt...

      Jag sa till dem att de nr. de hade i datorn var fel grejer.. men detta var 4 år sedan.. antar att det borde komma rätt prylar nu.....
      ¤TOGGEX¤

      Comment


      • #4
        Menar du att de är olika på 16vt och 20vt?
        Min är en 20vt.
        Jag trodde att det var samma på alla modellerna.

        De är lika i övrigt, fast spegelvända så klart. Verkar skumt om det som skiljer 16vt och 20vt skulle vara tappens form, eller?

        Comment


        • #5
          De borde verkligen vara olika eftersom 20VT har bredare spårvidd.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Enligt ePER är det samma till både 16v och 20v. Samma art. nr. i alla fall.

            Panda 169

            Comment


            • #7
              Det var ett tag sen MEN: DEt är olika mellan dem. Dessutom är det ständigt ett problem att få hem rätt, inte ens FIAT lyckades de första 2 ggr jag beställde genom dem. =(
              Föredetta Coupé ägare -
              http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

              Comment


              • #8
                Då var länkarmarna bytta!
                Jag tog hem ett par till, från en annan bildelsbutik, BBS i Lunda, och då var paret lika i alla fall. Dessutom några hundra billigare för paret.
                Tips till de ska göra detta:
                Tag för tusan bort fjäderbenet!!!
                Jag försökte byta på ena sidan med benet kvar i bilen och det är ett elände att få bitarna på plats när man har fjädern att bråka emot.
                Tillslut gav jag upp och tog bort fjäderbenet, (enkelt, fem skruvar tar fem minuter), och då gick det hur lätt som helst att få nya länkarmen på plats.
                Nåväl, inte fan försvann klonket från höger fram!?
                Återstår bara bussningarna till länken mellan kränghämmare och länkarm. Kan de ge klonkljud ifrån sig tro?

                Dags för olja och filter!

                /Janne
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Bussningarna till krängningshämmarna eller styrlederna lär det vara som klonkar

                  Om styrlederna är glapp så känner du att hjulet glappar när bilen är upphissad på ena sidan
                  /Peter

                  Comment


                  • #10
                    Peter,

                    Menar du bussningarna som håller fast krängningshämmaren i bilen, eller de vid länken till bärarmen?

                    Comment


                    • #11
                      jasj> Båda? =) Dom vid länken till bärarmen slits snabbast dock
                      /Peter

                      Comment


                      • #12
                        Klonk klonk klonk...

                        Jag blir inte av med klonket från höger fram.
                        Storyn:
                        Bytte stötdämpare för ett år sedan, till Koni instatser. Efter detta började det klonka i framvagnen på höger sida. Hörs när man kör över ojämnheter, fartgupp tex.

                        Har sedan dess bytt fjäderbanslagren på båda sidor och länkarmar på båda sidor. => Ingen skillnad, klonket är kvar.

                        Bytte bara lagren upptill och inte hela "pottan" som fjädern ligger mot. Det finns ju gummi i den, i mitten där stötdämparen sitte fast. Borde man byta dessa också?
                        Nån som gjort det? De ser dyra ut!?

                        Testade att helt koppla bort krängningshämmaren, tog helt enkelt bort länken på båda sidor och tog ett varn runt kvarteret. Klonkar endå.
                        Jag tycker att det borde bevisa att det inte kan vara kränghämmarbussningarna som är slut.

                        Vad göra nu?

                        Kan det vara knas på den ena stötdämparen?
                        Kanske ska prova ell ta isär och byta sida på stötdämparna och se om klonket byter sida.

                        Andra idéer?

                        Finns ju inte så mycket som kan slitas i en fjäderbensframvagn.


                        Är era bilar tysta i framvagnen?

                        /Janne

                        Comment


                        • #13
                          Jag har bytt skålarna högst upp, dom gamla hade gått 8000 mil, dom såg ändå ut att må bra, hade nog inte behövt byta dom. Tror inte dom var så dyra, men det tar ju lite tid att byta

                          Har du bytt yttre styrleden?
                          /Peter

                          Comment


                          • #14
                            Nope, jag har inte bytt styrlederna. Borde ju kännas glapp i styrningen om de är slut med det är värt ett försök antar jag.

                            Comment


                            • #15
                              Mja, om du hissar upp bilen på ena sidan och rycker lite i hjulet borde du känna det, om du rycker tillräckligt hårt iaf =)
                              /Peter

                              Comment

                              Working...
                              X