Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tappat en cyl.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tappat en cyl.

    Kan någon tipsa om bra felsökning när bilen börjat gå på 3 istället för 4 cylindrar. Tänkte kolla gnista på alla stift, men om den finns vad kan jag då gå vidare med? Komp prov? Mer förslag?

  • #2
    Ingen som har ideér? Nu verkar det som det är komp på alla cylindrar, alla stift ser lika ut vid urtagning efter att bilen gått på 3cyl en stund. Det verkar som felet kommer och går, eventuellt blir det värre när den blir riktigt varm (tycker det känns så). Jag såg en liten spricka invändigt i fördelarlocket. Sprickan är Precis vid mittelektroden, kan detta påverka? Den verkar inte sprucken rakt igenom, utan bar på "upphöjningen" rund elektroden.

    Comment


    • #3
      132:an?

      Spricka? Då skulle jag köpa nytt fördelarlock+rotor direkt. Mekonomen.. Det är ju en förbrukningsvara oxå. Kan ju hängt med saen bilen var ny och då är den nog sliten..
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Tror du den kan bete sig så här då? Vet du vilket fördelarlock det ska vara när man har fördelarn uppe vid kammen (vinklade anslutningar), sitter Argentans fördelare uppe eller nere?

        Comment


        • #5
          Är det en 2-liters motor så har jag hittat ett fördelarlock på mekonomen med vinklade anslutningar.

          Fördelarlock Marelli 18-830093 154:-

          Det går inte att posta en direktlänk så du får söka på:

          http://www.mekonomen.se/katalog.asp?...13-000&sprak=S

          --> Fiat --> 132 --> 2,0 1978-80.... --> Fördelarlock

          Klicka på info så ser du bilden.
          JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?

          Min X1/9-sida


          Skaffa Firefox nu!

          Comment


          • #6
            Originally posted by exxy19
            Är det en 2-liters motor så har jag hittat ett fördelarlock på mekonomen med vinklade anslutningar.

            Fördelarlock Marelli 18-830093 154:-

            Det går inte att posta en direktlänk så du får söka på:

            http://www.mekonomen.se/katalog.asp?...13-000&sprak=S

            --> Fiat --> 132 --> 2,0 1978-80.... --> Fördelarlock

            Klicka på info så ser du bilden.
            Tack för hjälpen. Hittade det och ett som verkar vara till Argenta, men det var svindyrt. "Min mekonomen" kan ta hem locket på ett par dagar. Borde väll funka med de som du föreslår.

            Comment


            • #7
              Har monterat nytt lock och rotor, som vanligt gick bilen normalt i ca 5min körning för att sedan börja rycka, tappa en cylinder under några sekunder för att sedan gå på fyra igen, men också skicka iväg en och annan tändsmäll ur avgasröret. Fan vad less jag blir, det är ju cabväder!!
              Jag fick höra av en kompis att det kan vara tändspolen som blir överhettad så nu tänkte jag byta den, men det föder en ny fråga.
              Min bil har elektronisk tändning, kan jag köpa vilken spole som hellst, ex Biltema eller micro? Det sitter en konding 0,5uF på tändspolen, vad gör den för nytta, jag trodde inte man hade det på brytarlösa tändningar. Ett alternativ är väl att prova med spolen från 132:an.
              Nu blev det många frågor, hoppas någon kan komma med ideer.
              Last edited by Alvar; 14 June 2006, 21:07.

              Comment


              • #8
                Det enda jag vet är att MagnetiMarelli-boxen till Argentans tändning inte är den mest driftsäkra.. En gång dog varvräknaren o sen dog motorn. Bytte boxen då.
                Men på din låter det klart som att den skulle funka.. Har du kollat att resistensen i alla tändkablar är lika, hur fräscha är stiften?
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Originally posted by per
                  Det enda jag vet är att MagnetiMarelli-boxen till Argentans tändning inte är den mest driftsäkra.. En gång dog varvräknaren o sen dog motorn. Bytte boxen då.
                  Men på din låter det klart som att den skulle funka.. Har du kollat att resistensen i alla tändkablar är lika, hur fräscha är stiften?
                  Stiften är sedan i höstas, kablarna också. Tror du man kan montare vilken spole som hellst?

                  Comment

                  Working...
                  X