Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt - turbopunton :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    lägger upp en bild på hur motorn ser ut för tillfället
    Attached Files

    Comment


    • #17
      jens: wastegaten är tagen från orig. agg för att få en starkare fjäder, org. på t25 är 0.4 bar, fick jag höra av säljaren.
      där tror jag inte det är något problem.
      däremot var ute och testade nu, den ryker en hel del, dels på tomgång och när man drar på, dvs. använder turbon. ska tilläggas att jag reglerar turbotrycket med pysventil och laddar nu inte mer än 1 bar.
      Verkar inte läcka något på trycksidan, i varje fall var intercoolern samt röret till den så gott som rent inuti, ingen olja alls.
      Vent. styrningar bytta, så antingen ringarna, vilka jag dumt nog aldrig bytte, eller så är det turbon, funderar på att sätta tillbaka orig. aggregatet för att kika på hur avgaserna ser ut.

      komoza: Nä jag blev nyfiken när du sa att du tänkte byta kompressorhjul, kanske är något jag borde göra själv med. har flera gåner letat efter någon halvtaskig turbo som man kan ta lite större kompr. hus samt hjul från, men inte hittat något vettigt ännu.
      Fiat Punto GT - Turbo for fun

      Comment


      • #18
        kör med ett modärnare agg. typ td04 eller liknande.. dom borde spoola up snabbare. Tycker inte du ska sätta på org. agg igen.
        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
        X1/9
        www.kallebacksmotor.se

        Comment


        • #19
          gamla turbon på igen efter lite bök med en avdragen bult m..m provköres imorgon bitti...
          Var tvungen, eftersom jag ska ha bilen i jobbet.
          Fiat Punto GT - Turbo for fun

          Comment


          • #20
            Verkar toligast som om tubon inte är bra.

            Skulle också rekommendera ett nyare aggregat om man nu ändå bytar, typ nån "mitsu" snurra från volvo.
            Last edited by Black_GT; 19 June 2006, 14:28.
            Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

            Comment


            • #21
              bilen fungerade fint idag, efter bytet, har tittat på ett agg tdo4 13G 8.5, men verkar´vara för stort a/r 0.61 har jag lyckats läsa mig till. säger mig inte så mycket, mer än at jag vet att t25 hade 0.49 & 0.48 avgas.
              Nåt förslag på agg?
              Fiat Punto GT - Turbo for fun

              Comment


              • #22
                compressor wheel TD04-13G----41.5 / 56 mm
                Turbine wheel : 45.6 / 52 mm
                a/r .61 Hur räknar man ut värdet?
                Fiat Punto GT - Turbo for fun

                Comment


                • #23
                  Jag kan inte berätta för dig hur man räknar ut A/R värdet
                  men kan med största säkerhet tala om för dig att 13t-16t är fullt körbara aggregat.
                  Dessa har flera av mina bekanta begåvat både Cherrys och Unos med och inte haft det minsta problem att få laddtryck tidigt
                  Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
                  /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
                  Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
                  Lancia Delta Integrale(race)
                  Uno Turbo(race)

                  Comment


                  • #24
                    dessa agg är ju ganska moderna och har således snabb spoolup... Oftast brukar det stå en siffra i avgashuset typ 5,6 eller 7. Där 7 är största avgashuset.. (men ändå för litet om man ska plocka bra effekt)

                    Kan tänka mig att det sitter 6:ans eller 5:ans hus på 13g som är relativt liten turbo..
                    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                    X1/9
                    www.kallebacksmotor.se

                    Comment


                    • #25
                      en annan sak är ju wastegaten som sitter på dessa.. dom smygöppnar garanterat.. spänn wastegaten och öka grundladdet. Du kan få bra mycket tidigare laddtryck på det sättet.
                      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                      X1/9
                      www.kallebacksmotor.se

                      Comment


                      • #26
                        ok, då e ja med, vet att det stod "tdo4 13G 8.5" ifall nu 8.5 står för avgashuset verkar det rätt stort, var mer så jag tänkte, men är i varje fall inne å tittar på moderna aggregat.
                        Fiat Punto GT - Turbo for fun

                        Comment


                        • #27
                          har kört ca 200 mil med bilen nu och det verkar som om den inte drar nån olja alls, vilket är mycket glädjande.

                          Med tanke på det glapp som var i ventilstyrningarna har jag en viss förståelse för att det glappade.

                          Mätte kompressionen och den var lika på alla 4 med en avvikelse på 0.2, så det kändes jäkligt skönt. hade 9,7-9.9 bar på samtliga.
                          Förmodligen var ventilerna slitna i sätena, så de läckte där.

                          Nu är det bara till att fortsätta leta/fixa turbo
                          Fiat Punto GT - Turbo for fun

                          Comment

                          Working...
                          X