Announcement

Collapse
No announcement yet.

guide bromskylning - Coupe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • guide bromskylning - Coupe

    Hallå... insåg att den gamla guiden jag gjorde inte fanns längre, så här kommer en ny.

    Har en enkel lösning på problemet med överhettade bromsar/skivor fram (som alla Coupeer har). Eller rättare sagt; den borde göra nytta, med lite tur... :-)

    Monterade helt enkelt en bit ventilationsslang (som hittades i en container på jobbet..) snett under spindeleden, mha buntband.
    Tog mig 10min och det verkar funka; slangarna var iskalla av kvällsluften efter ca 1km körning.

    (Edit 2006: har inte drabbats av slagna skivor eller fading på banträffarna efter detta.. Även om jag inte kört original utan 3G-skivor med Tarox-belägg.)

    Slang mm.
    Detta är vad som behövs, 8 buntband, tång o slang. Denna är ca 3" bred, nån sorts svart gummi, med stålspiral. Skar ca. 17cm långa bitar.

    Monterat hö fram
    Jag började med att fästa den främre delen av slangen som riktar framåt, med 2 buntband i överkant. Sen fästes bakre delen (riktat mot bromsskivans mitt) med det 3:e buntbandet. Om bilen är upphissad får man tänka på att rikta slangen mot skivans nederdel eftersom länkarmen vrider sig uppåt när man sänker ned bilen igen.
    Efter jag gjort detta såg jag att mynningen inte riktigt pekade rakt fram, så jag fick knipa ihop innerkanten på slangen med ett fjärde buntband.

    Vänster fram

    hö fram, snett bakifrån ..egentligen en bild på avgas, bromsslangen syns i bakgrunden!

    vä fram, snett bakifrån
    Här syns hur slangen pekar mot nederdelen av skivan när bilen är upphissad, för att blåsa mer mot mitten i normalt läge.
    Man ser även att allt sitter kvar även efter över 2000mil.. Även om bromsskivan slitit ned kanten på slangen lite (vid max styrutslag).
    Last edited by per; 6 August 2006, 19:47.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

  • #2
    Kanske kan va värt att prova,framöver =) När man väl byter framskivor.

    Antar att mina på nåt sätt lyckats slå sig under semesterresan, funkade klockrent hela vägen fram tills mot slutet av resan, då ja plötsligt började känna vibrationer o obalans i ratten vid bromsning. =(
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

    Comment


    • #3
      exakt lika dant för mig...kom helt plötsligt efter att ha kört lite hårdare än vanligt

      Comment

      Working...
      X