Announcement

Collapse
No announcement yet.

84jr0 - 84:ans Coupe 20vT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 84jr0 - 84:ans Coupe 20vT

    Börjar lite tidigt med att presentera mitt projekt och mina planer för coupen. Jag tänkte börja med allt i vinter när bilen ställs av men nu när ekonomin tillåter kan jag inte låta bli.

    Som de flesta redan vet har jag en speed red coupe 20vT från 99 som köptes i mars 2006 med precis 6000mil på mätaren. Jag ville köra den ett tag i orginalutförande för att jag vill känna på skillnaden när jag byter upp mig samt för att se att bilen håller. Det jag vill få ut av coupen när jag är klar är en snabb bil runt banan samtidigt som jag ska kunna ta ut den på längre resor. Jag vill även utvecklas som förare på banan. Jag ska försöka hålla den så "orginal" som möjligt dvs ingen Fast and Furious look utan en clean look.

    Så som det ser ut idag har jag följande planer. Det som står först på listan är prioriterat med få undantag.

    Teckenförklaring:
    [ x ] = Finns hemma hos mig
    [ B ] = Beställt
    [ M ] = Monterat
    [ ] = Skall beställas
    [ - ] = Utgår för säsongen

    Väghållning - KLART!
    [ M ] Gula Koni dämpare
    [ M ] Sänkningssats från H&R 35mm
    [ M ] Sparco fjäderbensstag
    [ M ] Nya däck, Hankook Z212 Ventus R-S2 225/45 R16 på mina BM Racing Varese fälgar. Accelrera (skit däck jag vet) på mina Wolfrace Prosprint 18".
    Jag tror att dessa 4 ändringar kommer göra väldigt mycket om jag inte är nöjd blir det fler uppgraderingar, vad det blir vet jag inte än beror på hur bilen känns.

    Bromsar - KLART!
    [ M ] 3G slitsade skivor runt om
    [ M ] Bromsbelägg från Carbotech XP8 fram.
    [ M ] Bromsbelägg från Ferodo DS2500 bak.
    [ M ] Stålomspunna slangar från Goodridge.

    Motor - KLART!
    Först blir det ordentlig service där alla oljor ska bytas, alla filter både luft och bränsle mm. Därefter monteras följande:
    [ M ] G-tec chip
    [ M ] Kallare stift NGK BKUR7ET
    [ M ] Öppet kalluftsfilter från APEXi
    [ - ] Grenrör, orginal den förstärkta, portad mot motorblocket. - UTGÅR då grenröret är helt.
    [ M ] Avgassystem 3" (2.75" för att vara extra petig) hela vägen från turbon från BlueFlame med en extra anslutning för bredbandslambda.
    [ M ] 100 cellers metallisk race katalysator.

    Interiör - KLART!
    Bilen ska som sagt användas dagligen och duga för längre resor.
    * Stereo finns redan och skall behållas duger mycket väl,
    --- Huvudenhet Pioneer DEH-P7300R
    --- Orginal högtalare fram med utbytta delningsfilter
    --- Uppgraderade högtalare bak vet inte vad det är för några men det låter bra
    --- Bolt 10" (tror jag det är) baslåda
    --- GAS Slutsteg modellbeteckningen kan jag inte.
    [ M ] Turbotrycksmätare Autometer Sport-Comp
    [ M ] Hållare till 1 mätare i A-stolpen
    [ M ] Nya mattor med Pininfarina tryck
    [ M ] Barnacle's Widget

    Funderingar kring detta med mätare om jag ska plocka ut klockan eller låta den vara kvar. Måste få dit dessa 2 mätare.

    Exteriör - KLART!
    [ M ] LE kjolpaket
    [ M ] Igensatt emblem i huven
    [ M ] Wolfrace Prosprint 18" fälgar
    [ - ] R-tuning front (är inte helt 100 på det än)

    Detta är vad jag har tänkt mig till att börja med, vem vet kanske spårar det ut totalt i slutet. Som sagt jag vill känna skillnaden när jag uppgraderar därför har jag inte bråttom alls att få på alla grejer på bilen för man blir van fort och glömmer bort allt man har gjort lätt.

    Kommer uppdatera tråden så fort något händer med bilder och beskrivningar. Ska även jobba mer med min hemsida där jag ska beskriva lite vad som görs på www.orle.se I början kan det vara trögt med uppdateringar eftersom jag har tjuvstartat och meningen är att det mesta ska göras under vinterhalvåret. Nästan så man längtar till vintern?

    EDIT: Måste tillägga att jag har 2 konkurrenter i garaget, en Mazda RX-7 Turbo II och en Toyota Supra MKIII och när alla tuffa grabbar ska sätta bästa tiden på banan blir det hårt. Jag har både för och nackdelar på min sida.
    Last edited by 84jr0; 16 February 2008, 18:58.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    Kul att du startat en projekttråd.

    Jag undrar bara varför du ska montera en regulator? Ska du pystrimma den som smOOth gjort?

    Fronten ser riktigt bra ut.



    http://www.fiatcoupe-freunde.de/shop/frontschuerze.htm

    450 Euro för en komplett front. Såg att det också finns splitters för 50 Euro men vette katten om de passar.

    Om du ska ha bra tider på racebanan rekommenderar jag r-däck.
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      Originally posted by Freddan72
      Kul att du startat en projekttråd.

      Jag undrar bara varför du ska montera en regulator? Ska du pystrimma den som smOOth gjort?

      Fronten ser riktigt bra ut.



      http://www.fiatcoupe-freunde.de/shop/frontschuerze.htm

      450 Euro för en komplett front. Såg att det också finns splitters för 50 Euro men vette katten om de passar.

      Om du ska ha bra tider på racebanan rekommenderar jag r-däck.
      Japp ska pystrimma, det som Togge har gjort med smooths bil motormässigt vill jag göra på min.
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        PIU front

        Jag tycker den här är rätt snygg.



        Tocsa på det engelska forumet kan fixa en åt dig, om du vill. De hade ett gruppköp för ett tag sedan på fccuk. Här är tråden:

        http://www.fccuk.org/forum/showflat....0&fpart=1&vc=1

        Pris: 210 Euro.
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          En till bild.
          Attached Files
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            Tackar för dessa bilder Freddan har inte sett fronten från dessa perspektiv. Jag funderade lite på hur det skulle vara med FMIC på coupen och om jag ska byta front vore det bra med mycket luft till IC-n och denna front verkar vara utmärkt. Dessutom fina intag om man ska leda upp luften till luftfiltret mm. Får ser hur det slutar men idag är inte fronten så prioriterad.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Igår behandlade jag läderstolarna med detta medel -> Autoglym lädervårdskräm

              http://www.micro.se/template/produkter.asp?itemid=56600

              Hade i övrigt mycket välvårdade stolar men blev inte fel alls efter behandlingen, fick fin färg och lukt i bilen efter behandlingen. Rekomenderas!

              Tyvärr som gick min kamera sönder för någon vecka sen så det blev inga bilder
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Imorgon fredag är det dags för besiktning på coupen, den ska nog gå igenom utan problem. Om man skulle ha spricka på grenröret kan det påverka avgasvärden?

                Sen har jag upptäckt att en lågnivå sladd glappar så jag får ingen ljud i framhögtalarna. Har fixat temporär lösning men låter inte lika bra när jag spelar. Så jag lägger till detta till vinterns projekt oxå Men först besiktningen!
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Det beror nog på hur pass det är sprucket. Om sprickan sluter sig själv när det blir varmt så borde det inte vara något problem, så länge du inte åker dit med kall bil. (Men det ska man ju inte ändå, värm upp katten.)
                  Men annars kan man säkert få med sig för mycket syre i avgaserna, vilket ger ett felaktigt lambdavärde.

                  Panda 169

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Jim
                    Det beror nog på hur pass det är sprucket. Om sprickan sluter sig själv när det blir varmt så borde det inte vara något problem, så länge du inte åker dit med kall bil. (Men det ska man ju inte ändå, värm upp katten.)
                    Men annars kan man säkert få med sig för mycket syre i avgaserna, vilket ger ett felaktigt lambdavärde.
                    Tycker att den tickar lite när bilen är kall samt att turbokicken kommer lite sent vid 3000rpm ungefär. Bilen går bra i övrigt och kommer upp i topfart

                    Kan inte slita mig loss från jobbet så en polare ska köra dit bilen, ska be att han varmkör den ordentligt.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #11
                      Då så var den godkänd av SBP utan anmärkning! Känns bra nu för jag var lite orolig om det är spricka på grenröret att den kan orsaka dåliga avgasvärden. Vissa värden nosar max tillåtna men det kanske är normalt? Ska skriva upp alla var inte jag som besiktade bilen utan en polare till mig.
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        Så här såg mina värden ut. (gränsvärden inom parantes)
                        CO: 0,2 (0,5)
                        CO 2500: 0,2 (0,3)
                        HC: 076 (100)
                        Lambda: 1,02 (0,97-1,03)

                        Tycker att alla värden nosar vid gränsvärdet. Är detta normalt med coupen? Vad har ni andra är det liknande?
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          Det är helt OK. Du bör klara nästa år besiktning också.
                          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by TurboB
                            Det är helt OK. Du bör klara nästa år besiktning också.
                            Helt klart OK jag blev godkänd har inte papper från förra besiktningar därför undrar jag. Kan ifs be om att få dessa men vill vet om det kan ha att göra med grenröret.
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #15
                              I helgen hade jag tur! Slutröret som jag fixade sist har fallit av igen och fästet som jag svetsade ihop släppte. Jag som är petig tycker att det ser för j-vligt ut helt okörbar när allt hänger där bak!

                              Gruppköpet på FCCUK går så slött vi är inte 10 personer än och jag kan inte vänta så jag har mailat Blueflame med hopp att de kan leverera ett system till mig snarast!

                              Ska passa på då att kolla om det verkligen är spricka i grenröret och i så fall ska jag försöka på det åtgärdat på garantin som jag har på bilen annars blir det att prioritera bort något.
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment

                              Working...
                              X