Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hög HC=Storjobb?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hög HC=Storjobb?

    Är vad några verkstäder säger om min Kupé,köpt till Dottern.
    Antingen nya kolvringar,eller renovering av toppen=dyrt.

    HC ligger på 800-900,det ska det ju inte ligga på ens utan katten!
    Annars så ligger övriga värden bra.
    Vad sjutton gör man??
    Mr.Hammond

  • #2
    Re: Hög HC=Storjobb?

    Originally posted by Hammond
    Är vad några verkstäder säger om min Kupé,köpt till Dottern.
    Antingen nya kolvringar,eller renovering av toppen=dyrt.

    HC ligger på 800-900,det ska det ju inte ligga på ens utan katten!
    Annars så ligger övriga värden bra.
    Vad sjutton gör man??
    Hög HC tyder på ofullständig förbränning.

    Kolväten är oförbränt eller delvis förbränt bränsle. Höga kolvätenivåer (mätt i miljondelar, ppm) i avgaserna är ofta relaterade till problem i tändsystemet; defekta tändstift, dåliga tändkablar, felaktigt tändläge eller slutningsvinkel, vacuumläckor eller felaktigt luft/bränsleförhållande, som förorsakar oriktig förbränning och höga HC-värden.

    En enkel sak är att byta olja och oljefilter och göra en ny mätning. Blir det inte bra är det bara att fortsätta med tändkablar mm enligt ovan. Billiga saker att kolla i jämförelse med att byta topp, kolvringar mm.
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      HC Högt Coupé

      Oljan+filter är bytt!Tändsystemet har ju ingen fördelare,utan är ju av modernare typ.

      Comment


      • #4
        Jag känner igen det där och ska kolla med den jag fick min Coupe av som hade haft samma problem. Verkstan tyckte att avgasvärdena påminde mer om en Jumbojet än en bil. Kommer inte ihåg om han gjorde något mer än att byta katten för att fixa problemet. Att katten är död kan du nog utgå från - inte heller gratis. Har svårt att tro att du ska behöva renovera toppen.

        En sak som är värd att kolla är att vevhusventilationen funkar och inte koksat igen. Det får HC att fara upp i himlen pga av övertryck i vevhuset. Mycket troligare än topprenovering.

        Sen kan du ju alltid var miljövänlig och tanka alkylatsoppa.
        Dyr gräsklippare men snygg som tusan !!!!

        //TurboB
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          med de hc värdena kan det knappast vara ngt annat än toppen eller ringar om CO värdet är bra.

          Comment


          • #6
            Ny Kat

            Finns det någon universal sportkat som passar?

            Comment


            • #7
              Mät röret för att se vilken dimension du ska ha, det finns många olika kattar att välja på.

              titta på t ex. www.rakaror.se

              Mvh
              /Jonas
              Click here to visit Raceitaly
              ______________
              Fiat Coupe 20VT Plus -99
              Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
              Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
              Acura Legend 3,2l V6 -91
              SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

              "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
              Murphy´s law.

              Comment


              • #8
                E85

                Om det endast gäller för besikningen så testa med att ha 5-10 liter bensin i tanken och därefter slå i 3-4 liter E85. Dtta brukar ge bra avgasvärden.(Verkstadstips)
                F.d Fiat-ägare

                Comment


                • #9
                  lägger en hundring på katten...

                  Comment


                  • #10
                    Besiktningen närmar sig

                    Skall besiktiga på Torsdag..

                    Comment


                    • #11
                      K sprit

                      Är det inte dåligt för motorn med för mycket K dojja?
                      Mr.Hammond

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Hammond
                        Är det inte dåligt för motorn med för mycket K dojja?
                        Du kan blanda upp till 25% etanol utan att höja bränsletrycket. Ledningar och pumppackningar i Coupen ska inte spöka när det bara är en tank det gäller.

                        Alkylatbensin är däremot 100% kompatibel med vanlig 95 oktan.
                        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                        Comment


                        • #13
                          E85

                          OK,får pröva den varianten.

                          Comment


                          • #14
                            har kört i två år med ca: 20-40% etanol, det e inga prblem.

                            Comment


                            • #15
                              Det var det jag trodde men bra att få det bekräftat. Tack.

                              Anledningen att man måste höja bränsletrycket om man kör på endast E85 är att det går åt mer sprit i volym räknat. Ett något höjt bränsletryck kompenserar då för detta (ca 20% tryckökning behövs). Dubblar man t.ex. trycket ökar genomströmmningen med 41% genom en dysa, i det här fallet insprutningsmunstycket.

                              Man kan av vissa skäl blanda ända upp till 50% sprit i bensinen utan behöva öka bränslemängden. Detta är skärningspunkten. 25-40 % är därför ganska "safe".

                              På äldre bilar kan vissa slangar och kopplingar inte vara spritbeständiga men detta ska inte vara problem på nyare FIAT.
                              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                              Comment

                              Working...
                              X