Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hög HC=Storjobb?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    HC Högt Coupé

    Hej,Besiktigade,och allt gick bra tills HC halten komnrollerades.
    Fortfarande 700 trots E85.

    Någon tror slitna ventilstyrningar,eller ingen el till Lambdan.

    Skall hur som helst lämna den till Via bil.
    Mr.Hammond

    Comment


    • #17
      sätter en hundring på katten.

      Comment


      • #18
        Motor sökes Coupé 16VT

        Med avgasvärde på 2500 på HC för katten sökes en ny motor.
        Känner mig just nu lite blåst av den som sålde bilen..
        Mr.Hammond

        Comment


        • #19
          Ser att flera har dessa problem, så ja tänkte kunde slänga in en fråga här då, hur e följande värden enligt er?

          CO 0,0 (0,5)
          HC 063 (100)
          CO 2500 0,2 (0,3)
          LAMBDA 1 (0,97-1,03)

          Dem är ju godkända på sista besiktningen innan ja köpte bilen, detta i mars månad. Innan dess var HC 215 och CO 2500 0,8, alltså dubbelt av det som tillåts. Men enlit säljaren fick han byta avgassystem och tändstift och då blev det tredje ombesiktningstillfället med ovan nämnda värden.
          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

          Mvh
          Joksi

          ¤ Garaget.org

          ¤ Joksi.net

          Comment


          • #20
            HC Högt Coupé

            HC 800 efter kat
            Lambda 1.0
            CO 55
            Minns inte resten då den står hos VIA bil.
            Har bytt stift,luftfiler,olja mm.

            Comment


            • #21
              min ide på problemet

              Jag skulle kunna tro på igensatt vevhus ventilation det har ju hänt förut :-)
              F:finns I:ingen A:annan T:turbo

              saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

              punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

              131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

              Comment


              • #22
                Högt Hc värde, jupp jag med med min Fiat Coupe, bytte "katten" provade med ny olja, oljefiler, tankade i Etanol hmm, ja nya tändkablar samt tändstift, nytt luftfilter,,, bla bla,, en massa olika saker då,, men sedan tog jag beslutet att renovera toppen. Så jag plockade ur toppen själv och har lämnat i den hos en duktig motor renoverare som sa direkt att felet på dessa motorer efter en si så dära 10.000-15.000 mil kommer ge sig om man misskött oljebyten, haft olika oljor och blandat med hel och del syntetiskt och kört bilen hårt. Då börjar avgas ventilerna att glappa samt ventil-styrningen.

                Så jag passade på ett fräsa om ventil sätena och byta ut ventilerna, plana toppen och byta lite packningar, med jobb och allt material så kommer det gå på en ca 7.000. men det skulle kosta betydligt mer att lämna in det på en fiat verkstad.

                Egentligen bör man passa på att byta kolvringarn men det e icke troligt att det ska vara nått fel på dem också, så det får jag fundera på!

                Comment


                • #23
                  vanligt fel

                  Har själv gjort samma sak som föregående skribent med gott resultat. Fråga vilken mekanisk motorfirma som helst så säger dom samma sak.. lutande ventilstyrningar i toppen håller inte hur länge som helst. det hjälper inte att byta olja eller köra på bra kvalité ventilskafftet får för lite smörjning på en sida o sliter mer än ventiler som står rakt upp.. spar metoden kan vara o byta ventiltätningarna etfer, 15000mil har ju gummit åldrats en del o håller inte längre tätt. lite långt till sthlm annars hade jag gärna hjälpt till.. berätta gärna vad via bil tog för ingreppet.

                  lycka till /tobbe

                  Comment


                  • #24
                    Usch vad jag lider med alla Er som har HC-problem.....själv har jag utvecklat ett smått sjukt tvång att undersöka hur HC-värdet varit tidigare på en bil när jag köper nåt begagnat.
                    Själv har jag en Daewoo Matiz -99:a också, som jag köpte när den gått 4700 mil, och den gick bra och såg fin ut. Det fanns dock inte en enda stämpel i serviceboken, men jag tänkte att den har ju inte gått långt och den går bra. Aj, aj aj, det skulle kosta en hel del....det visade sig att den ville ha runt 1 liter olja på varje 100 mil jag körde....rätt mycket för en 0.8-liters 3-cylindrig motor.
                    Vid besiktning så visade HC runt 250, och efter detta så gjorde jag allt det vanliga, olja, filter, tändstift, fördelare, tändkablar, rotor etc etc. Ingen skillnad. Lämnade då den till en aukt. firma på Daewoo, dom tillbringade 4 timmar (provade tom med en annan kat på den) utan att få ordning på den.....!!
                    Dom sa "motorn är nog slut"........vi får byta den. Hold your horses!
                    Jag tänkte ventiltätningar först, så dom bytte jag. Men det var ju ingen vits, var inget fel på dom gamla.
                    Hela skiten slutade med att jag köpte en beg motor för 6000 och bytte. Samma kat hade jag kvar. Nästa besiktning = HC = 000 !!

                    Den motorn hade rullat ca 5000 mil, men kanske fått service nån gång då och då???!!!

                    Vet fortfarande inte exakt vad som var fel på den gamla, om det var toppen, kolvarna eller nåt annat. Den står som ett vrak i garaget, finns ju en del reservdelar att ta om det är nåt. Nu har den gått 8300 mil och rullat fortfarande, även om HC var ca 80 på senaste besiktningen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: HC Högt Coupé

                      Originally posted by TumbaFiat
                      HC 800 efter kat
                      Lambda 1.0
                      CO 55
                      Minns inte resten då den står hos VIA bil.
                      Har bytt stift,luftfiler,olja mm.
                      Hadde samma problem, men VIA kommer fixxa de, dem har mer kött på benen nu iom att dem gick igenom min. Bland de första dem kommer göra e nog o kolla rost på avläsningsytorna för kamlägesgivaren...

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by ChristianNilsson

                        Hela skiten slutade med att jag köpte en beg motor för 6000 och bytte. Samma kat hade jag kvar. Nästa besiktning = HC = 000 !!

                        Den motorn hade rullat ca 5000 mil, men kanske fått service nån gång då och då???!!!
                        Är det vanligt med nästan nya, slutkörda, matizarar? :P
                        Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                        Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                        Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                        http://fiatpanda.wordpress.com/

                        Comment


                        • #27
                          Jaaa, tydligen. Det finns en hemsida för den här bilen, tror det är nåt i stil med mymatiz.com....
                          Där kan man läsa om Matizens "award-winning" engine. Tydligen 24% som går sönder...

                          Det har inte inte så mycket med Fiat att göra, men det är roligt ändå :-))

                          Comment


                          • #28
                            Köpte en annan Coupé VT

                            Har nu skaffat en till Dottern med rätt värden.
                            Sålden den andra med fel värden.Orkade inte hålla på med eländet.

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by ChristianNilsson
                              Usch vad jag lider med alla Er som har HC-problem.....själv har jag utvecklat ett smått sjukt tvång att undersöka hur HC-värdet varit tidigare på en bil när jag köper nåt begagnat.
                              Själv har jag en Daewoo Matiz -99:a också, som jag köpte när den gått 4700 mil, och den gick bra och såg fin ut. Det fanns dock inte en enda stämpel i serviceboken, men jag tänkte att den har ju inte gått långt och den går bra. Aj, aj aj, det skulle kosta en hel del....det visade sig att den ville ha runt 1 liter olja på varje 100 mil jag körde....rätt mycket för en 0.8-liters 3-cylindrig motor.
                              Vid besiktning så visade HC runt 250, och efter detta så gjorde jag allt det vanliga, olja, filter, tändstift, fördelare, tändkablar, rotor etc etc. Ingen skillnad. Lämnade då den till en aukt. firma på Daewoo, dom tillbringade 4 timmar (provade tom med en annan kat på den) utan att få ordning på den.....!!
                              Dom sa "motorn är nog slut"........vi får byta den. Hold your horses!
                              Jag tänkte ventiltätningar först, så dom bytte jag. Men det var ju ingen vits, var inget fel på dom gamla.
                              Hela skiten slutade med att jag köpte en beg motor för 6000 och bytte. Samma kat hade jag kvar. Nästa besiktning = HC = 000 !!

                              Den motorn hade rullat ca 5000 mil, men kanske fått service nån gång då och då???!!!

                              Vet fortfarande inte exakt vad som var fel på den gamla, om det var toppen, kolvarna eller nåt annat. Den står som ett vrak i garaget, finns ju en del reservdelar att ta om det är nåt. Nu har den gått 8300 mil och rullat fortfarande, även om HC var ca 80 på senaste besiktningen.
                              Tillverkar Daewoo sina motorer själva eller köper de färdiga från någon annan tillverkare?
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment

                              Working...
                              X