Announcement

Collapse
No announcement yet.

*Problem* HJÄLP

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • *Problem* HJÄLP

    Hmmm jag har haft min fiat coupe nu i 3 år och det har uppstått ett litet för ca 2 månader sen..

    Jag hör ett tickande ljud från framdäcket men misstänker att det är från motorn...
    Det låter inte när jag startar bilen så mycket men när jag ska köra iväg så låter det klart och tydligt mest när bilen är kall..

    Vad kan problemet vara????

    Jag har olja i bilen men fick fylla på nästan 2 liter för nån dag sen turbon drog en hel del kan det vara det som var problemet men det låter fortfarande...

    Kan nåt ha gått sönder???

    Har en 20vt turbo..

    Tacksam för svar...

  • #2
    Håll stenkoll på oljan min drar också rätt mycket olja jag kollar olja varje vecka och ännu tidigare om jag kört hårt.

    Det som tickar när motorn är kall, kan det vara grenröret?
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      spricka i grenröret...

      Comment


      • #4
        Grenröret är troligt, japp.

        Testa även om det blir tyst när du trycker ner kopplingen, ganska vanligt att den låter skumt på tomgång
        /Peter

        Comment


        • #5
          Re: *Problem* HJÄLP

          Originally posted by *DIMMAN*
          Jag hör ett tickande ljud från framdäcket men misstänker att det är från motorn...
          Från ett av framdäcken säger du, vilken sida? Som jag upplevt det på flera bilar så låter det lite mera på kamremssidan (fler rörliga delar antar jag) än på sidan med växellåda etc. Om det nu inte är som Chorus skriver, försvinner med nedtryckt koppling.

          Panda 169

          Comment


          • #6
            Tack för alla svar...

            det känns som det kommer från vänster framhjul...
            När den är på tomgång låter det inte men precis när bilen ska rulla så låter det (tickande ljud)..
            När bilen står på tomgång och jag trycker ner kopplingen så låter det inte bara när jag ska rulla iväg då låter det som mest...
            Det kanske låter lite medans den står på tomgång men det är inte märkbart....
            Bara när jag gasar iväg....

            Comment


            • #7
              Var ute och lyssnade på bilen igen...

              Den låter på tomgång också och när jag gasar iväg..
              Men när jag har kört en stund så tycker jag att det tickande ljudet försvinner..konstigt

              Låter bara när motorn är kall,när jag inte har kört på nån timme...

              Comment


              • #8
                Originally posted by Fadi
                spricka i grenröret...
                samma

                (tror Fadi har rätt alltså)
                Last edited by pazzo; 10 July 2006, 08:39.
                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                S/y Mascot
                S/y Rebell
                20vT
                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                Comment


                • #9
                  Originally posted by *DIMMAN*
                  Var ute och lyssnade på bilen igen...

                  Den låter på tomgång också och när jag gasar iväg..
                  Men när jag har kört en stund så tycker jag att det tickande ljudet försvinner..konstigt

                  Låter bara när motorn är kall,när jag inte har kört på nån timme...
                  Jag har också samma problem och jag tror att det är grenröret! Sen tycker jag att min bil går sämre nu också kan ha med grenröret att göra med det känns som den tappar laddtryck och turbokicken kommer sent, efter 3000rpm. Har ingen turbotrycksmätare så jag vet inte helt säkert! Hur upplever du att bilen uppförsig vid gaspådrag?
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Läckage från grenrör, grenrörs- och turbopackningar tickar och brukar bli bättre eller försvinna helt om läckan är liten när metallen expanderar av värmen. Du bör kunna lukta avgaser när bilen är kall.
                    Sen är det väl inte helt omöjligt att det är ventiler som tickar. Har bilen gått en bit kan mycket väl ventilstyrningarna vara lite slitna men gör dock inte att man förlorar turbokicken. Det blir också bättre när motorn blir varm.

                    Tyvärr har jag mot min vilja rätt mycket erfarenhet av insugnings- och avgasläckage. 84rj0, du får väl komma över nån kväll i veckan för att se om jag kan vara till någon hjälp. Jag ska ha en laddtryckmätare liggande nånstans.
                    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by TurboB
                      Läckage från grenrör, grenrörs- och turbopackningar tickar och brukar bli bättre eller försvinna helt om läckan är liten när metallen expanderar av värmen. Du bör kunna lukta avgaser när bilen är kall.
                      Sen är det väl inte helt omöjligt att det är ventiler som tickar. Har bilen gått en bit kan mycket väl ventilstyrningarna vara lite slitna men gör dock inte att man förlorar turbokicken. Det blir också bättre när motorn blir varm.

                      Tyvärr har jag mot min vilja rätt mycket erfarenhet av insugnings- och avgasläckage. 84rj0, du får väl komma över nån kväll i veckan för att se om jag kan vara till någon hjälp. Jag ska ha en laddtryckmätare liggande nånstans.
                      Vore ju kalas bra om du kunde hjälpa mig! Jag ska ha kvar ditt kort där hemma men PM-a gärna ditt nr för säkerhets skull samt en kväll i veckan som passar dig gärna efter kl 18!

                      MVH
                      Almir
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        Jag har inte luktat under motorhuven men jag kan iallafall säga att den drar bra när turbon kommer igång...
                        Jag har turbovisare och den laddar 1,1-1,2 som vanligt...
                        Jag får väl helt enkelt vänta på min bilmekaniker tills han kommer hem från sin semester om ca 4 veckor,fan också men men...

                        Kan det inte vara ventilerna???Eller turbon???

                        Tack för alla svar iallafall....

                        Comment


                        • #13
                          troligen grenröret då de tickar när motorn e kall o du drar på-...men inte varm, typisk fel
                          With great power comes the bitches
                          Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                          Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                          Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                          Comment


                          • #14
                            Tackar TurboB för hjälpen. För er som är nyfikna så laddar min coupe för lite, 0.9 bar. Dessutom verkar det som jag har spricka i grenröret eller packningen.
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #15
                              Hur fick du reda på att den laddade för lite?
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment

                              Working...
                              X