Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat uno motor ska bekänna snart.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat uno motor ska bekänna snart.

    Hej har byggt lite lätt på en fiat uno motor och nu måste den snart bli klar!
    Har varit på semester och kom hem häromdagen, givetvis anmält mig innan till säve för lite 402 meters körning!
    Detta sker den 22:a så hets blir det!

    Har hur mycket som helst att göra, men det fixar sig!

    Ska köra in motorn och bromsa skiten också om den blir klar!
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

  • #2
    Coolt mannen Ett sånt jäkla härligt grenrör. Vad är det för turbo du har satt på?
    Vilken bil ska få denna här skapelsen? X 1/9?

    Jag kommer å kollar på din om det blir körning på Säve.
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      Den ska sitta i en uno, men den passar ju givetvis i en x1/9 a också ;-)

      Lindade grenröret med graphitecoatat bandage...
      Fuelrailen ska bli klar imorgon hoppas jag!

      1008 cc spridare sitter nu i bryggan.

      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
      X1/9
      www.kallebacksmotor.se

      Comment


      • #4
        turbon är en Holset lastbilsturbo.. sitter normalt på 7 liters motorer. he he

        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
        X1/9
        www.kallebacksmotor.se

        Comment


        • #5
          Häftigt bygge. Vad ska du styra det hela med? Spjället ser inte direkt standard ut...

          Panda 169

          Comment


          • #6
            Hela rasket kommer styras av ett motec M 400. Spjällhuset är faktiskt standard..fast med annan spjälllägesgivare..


            Har nu borrat in nipplar för avgasmottryck och avgastemp i turbinhuset..

            Mapsensorn går bara till 4 bar så laddet kommer tyvärr ligga på fel sida 3 bar.. men men he he
            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
            X1/9
            www.kallebacksmotor.se

            Comment


            • #7
              Måste hinna få upp den i bänken på onsdag.. ska fi en svetsad diff i växelådan också, för den kommer krasa sönder som knäckebröd annars! ;-)
              Fiat uno 355hk på 1.3 liter
              X1/9
              www.kallebacksmotor.se

              Comment


              • #8
                fan, ja som tycker tdo4 är lite för stort agg, men du har å andra sidan wastespark, el. liknande. denna hamnar i unon till att börja med eller?
                Fiat Punto GT - Turbo for fun

                Comment


                • #9
                  jo jag vet.. den kan bli lite stor, men får varva därefter ;-)

                  wastespark påverkar inte något..

                  Ska ha den i unon är det tänkt till att börja med.
                  Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                  X1/9
                  www.kallebacksmotor.se

                  Comment


                  • #10
                    du hade ju ett system så den tände tidigare (med avgasventilen lite öppen), för att minska spool-up tiden kommer jag ihåg att du sa tidigare.
                    Kanske samma system som det här att du kan välja att ha ett visst laddtryck under växling och på tomgång också, är inte så insatt i det. Verkade bara vara i högsta grad behov av ngt sådant för att få laddtryck innan 6000rpm
                    Fiat Punto GT - Turbo for fun

                    Comment


                    • #11
                      aha ok, du menar responssystemet! Ja det lär behövas!

                      wasted spark är när man tänder två tändstift samtidigt.. för man bara har två spolar. därav namnet wasted spark! : )
                      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                      X1/9
                      www.kallebacksmotor.se

                      Comment


                      • #12
                        ok, grymt hoppas på lite smaskiga bilder från bromsningen och motordiagram sen
                        Fiat Punto GT - Turbo for fun

                        Comment


                        • #13
                          Jag brukar vara rätt skeptiskt till det mesta som skrivs om massa hästkrafter och annat. Det brukar bara vara skitsnack. Kul att se nån som bygger på riktigt och vet vad dom sysslar med. Ska under augusti bygga ihop min egen UNO motor. Projektet ligger under tråden "UNO from hell".

                          Vi ser fram emot vidare rapporter från din verkstad.
                          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                          Comment


                          • #14
                            Snyggt!

                            Rakt fram bil eller svänga bil?
                            Porsche Boxster S 2002

                            Comment


                            • #15
                              Förresten har jag ett insug med uppsvarvad trottelhals och 50 mm spjäll som jag eventuellt kan sälja om nån är intresserad. Var avsedd till min egen motor men det mesta talar för att jag bygger ett nytt med längre runners och separata spjäll samt förbättrad spridarplacering.
                              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                              Comment

                              Working...
                              X