Announcement

Collapse
No announcement yet.

Högteknologiskt samhälle, Yeah Right....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Högteknologiskt samhälle, Yeah Right....

    Hur kommer det sig att vi denna så kallade dataålder inte klarar av att konstruera de mest elementära prylarna? Ni vet vad jag talar om, alla har stött på dom. Jag talar så klart om dom där små fönstren på toalettlåsen som skall visa om det är låst eller inte.
    Man kan lätt räkna alla de som funkar I Sverige på ena handens tumme. Hur kan det komma sig att vi har problem med dessa till synes enkla mekaniska detaljer? Jag vet faktiskt inte.

    När vi ändå är inne på toaletten så måste jag ventilera en annan fråga: Hur kommer det sig att det inte finns en standard för hur låsvredet står när det är öppet/låst? Det vore ju inte så svårt att bestämma att det t.ex. skall stå horisontellt när det är låst. Jag är uppväxt I ett hus med två badrum, den ena dörren var låst när vredet stod horisontellt och den andra när det stod vertikalt. Som upplagt för problem…
    Det samma gäller ju för lampkontakter, där skiljer det ju hejdlöst mellan olika rum vore ju inte så svårt att komma med en standard. Det kan ju till och med vara farligt om man inte vet om det är spänning I lampsockeln.

    I och för sig så borde man inte gnälla, detta har ju gjort att man inte bryr sig så mycket om alla småfel I Alfan… Fan, man kanske borde vara tacksam till och med, hylla alla dörrtillverkare och byggherrar. Kanske fixa en bilparad genom alla Sveriges städer med konfetti och allt! Det vore väl nåt?
    Man kanske till och med skall börja lobba för att ta bort alla idiotiska standarder som finns. Ni som kör Fiat kan ju t.ex. skriva en riksdags motion för att alla dörrlås skall tillverkas med slumpmässig funktion för att förbereda alla småttingar inför vissa (?) av Fiats dörrlås som öppnas när man vrider nyckeln bakåt…

    Nej, nu skall jag ut och blinka fel…
    /Mats Strandberg

    Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
    Alfa Romeo 75 Turbo -87
    Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
    Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

  • #2
    Maz

    Har bara en sak att säga Alfa 33?????? :-)

    mvh Jimmy Särås

    0736-996 993

    Comment


    • #3
      Jimmy

      Kan inget om den, den är ju framhjulsdriven osv... ;-) Vaddå, går nyckeln åt fel håll på den med eller?
      /Mats Strandberg

      Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
      Alfa Romeo 75 Turbo -87
      Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
      Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

      Comment


      • #4
        Maz

        Allt siter på fel sida och vrids åt "fel" hål på 33-orna...

        Och dom finns i 4-WD... Vad säger du en 33 Sportwagon 4x4... :-)

        Nyckeln siter på fel sida och du vrider åt fel hål...

        Tanklocket siter på fel sida (förarsidan)....

        Och ja allt är ganska mycket 33:a med en 33:a... Om du förstår!

        Men jag gillar dom... Dom har en viss gulighets faktor en av världens kanske mäst misupfatade bilar... :-)

        Men vad vet jag...

        Men jag håller med dig om att alla lampkontakter borde fungera på samma sätt typ av upp och på ner eller tvärsom...


        mvh Jimmy Särås

        0736-996 993

        Comment


        • #5
          I en gammal FIAT spelar det ingen roll åt vilket håll som nyckeln går åt för där kan man öppna med en glasspinne . Skippa vipp-brytare, toutch-kontakter! var annan är på och var annan är av.
          //Martin
          Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
          Åker - Cheva Transsport -01
          Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
          Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
          Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
          Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

          Comment

          Working...
          X