Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fälgar fälgar...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Man brukar basera däckvalet på original storlek. 215/40-17 eller 235/40-17 ligger närmast original dimension i omkrets.

    Varför skulle man vilja ha mindre hjul på en sänkt bil?

    http://www.dackonline.se/

    Där finns en massa bra däck under 6000.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • illusionen av att fälgarna ser större ut än de egentligen är?
      en kompis som sådde idén i mitt huvud, ärligt talat vet jag inte så mkt om det själv. Men 235/40 låter bäst i mina öron så jag kör på det. Fälgskydd är det att föredra eller förstör de det kosmetiska intrycket?=) mkt tack för hjälpen.

      Comment


      • Finns det däck utan? Hursomhelst skyddar de inte så mkt ändå.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • Originally posted by legion
          okej, jag glömde att nämna att bilen skall sänkas med 35mm, bör inte en lägre profil göra sig bättre då? eller är 35 för stötigt? 215 låter smalt, smalare än original, är det så att inga bredare däck passar på en sådan fälg eller baserar ni ert utlägg på något annat?=) Tyvärr har jag inga pengar till dyra däck, budgeten sträcker sig till max 6000 :- för 4st.
          Att man överhuvudtaget går ner i profil samtidigt som man ökar fälgstorleken beror först och främst på att man ska hålla sig inom +/- 5% på rullomkretsen jämfört med original (besiktningen). Diametern på hela hjulet skall alltså vara så nära original som möjligt. Sen vidare så är det väl allmänt känt att folk som köper större fälgar tycker det är snyggare med så lite däck som möjligt på fälgen.

          Har själv precis köpt 19" fälg till Audin med Hankook S1 Evo däck. Är de bra däck+
          Last edited by Joksi; 29 June 2009, 19:00.
          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

          Mvh
          Joksi

          ¤ Garaget.org

          ¤ Joksi.net

          Comment


          • Sant Joksi men det har mer med att hastighetsmätaren ska stämma än med besiktningen. På besiktningen kollar dom mest att de inte tar i när man svänger fullt ut.
            With great power comes the bitches
            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

            Comment


            • Originally posted by TurboNimitz
              Sant Joksi men det har mer med att hastighetsmätaren ska stämma än med besiktningen. På besiktningen kollar dom mest att de inte tar i när man svänger fullt ut.
              just det, naturligtvis har det med hastighetsmätaren att göra! blandade ihop lite saker :-)

              japp, och så kollar dem så att däcken inte ligger utanför skärmkanten.
              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

              Mvh
              Joksi

              ¤ Garaget.org

              ¤ Joksi.net

              Comment


              • okej, nu börjar jag bli orolig här, men jag tolkade det som skrivits tidigare att det var grönt att beställa hem 235/40 R17 däck till mina nya fälgar: 7*17 ET40, kommer de däcken passa på fälgarna och vad säger besiktningsgubbarna?

                Comment


                • jämför storleken på de nya däcken med de som är original, de som står angivet i reg. beviset.

                  det ska inte skilja mer än +/- 5% på rullomkretsen, vilket beror på den totala hjuldiametern på hjulet (fälg + däck).

                  Hjuldiametern räknar du ut enligt följande.
                  (17 * 25.4) + (0.40 * 235 * 2) = hjuldiametern i mm.

                  Men som Turbonimitz skriver så tvivlar jag också på att besiktningsmännen mäter det där. Det enda dem bryr sig om är det soim blotta ögat ser, dvs a) däcken får ej ta i på något sätt vid full rattutslag, och b) däcken får inte ligga utanför skärmkanterna (tyskstuk).

                  Sen får ET och fälgbredd i kombination inte skilja mer än 7,5mm per sida , dvs max 15mm spårviddsförändring är tillåtet. Men misstänker samma sak här, tror varken dem kan eller orkar mäta upp såna saker.
                  Last edited by Joksi; 2 July 2009, 14:11.
                  Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                  Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                  Mvh
                  Joksi

                  ¤ Garaget.org

                  ¤ Joksi.net

                  Comment


                  • hmm, jag ringde runt några fälgfirmor och alla har lämnat liknande svar: att 235/40 17 däck inte passar så fint till 7*17 ET40 fälgar, däcken var lite för breda för fälgarna. Såå jag får väl ta och avbeställa dem och beställa 215/40 17 däck istället. Sen är tanken att jag ska sänka den 35mm med, men 40 profil går väl ändå bra trots sänkning eller?
                    svara endast om ni verkligen vet

                    Comment


                    • Originally posted by legion
                      hmm, jag ringde runt några fälgfirmor och alla har lämnat liknande svar: att 235/40 17 däck inte passar så fint till 7*17 ET40 fälgar, däcken var lite för breda för fälgarna. Såå jag får väl ta och avbeställa dem och beställa 215/40 17 däck istället. Sen är tanken att jag ska sänka den 35mm med, men 40 profil går väl ändå bra trots sänkning eller?
                      svara endast om ni verkligen vet
                      215/40-17 ha ju någon procent lägre rull-omkrets än orginal-däck så det fungerar alldeles ypperligt!
                      Personligen kör jag med 215/45-17 (Ca 2.5% större än org.) - fungerar klockrent förrutom vid fullt rattutslag då däcken tar i lite i innerskärmarna. Ingen fara dock.
                      Tidigare bilar:
                      Volvo 480ES 2006-2007
                      BMW 320i E30 2007-2008
                      Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                      Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                      + nån volvo 740 samt volvo 240

                      Comment


                      • gött, då vet jag det, blir nog ett par yokohamadäck jag beställer isåfall. Jag börjar lära mig lite om det nu=)

                        Comment


                        • Någon som vet om dessa fälgar passar och i sådana fall spacers osv.osv. Oken kommer allt att passa??
                          20vt...

                          Comment


                          • http://www.bythjul.com/?page=129&item=22232
                            glömde linken

                            Comment


                            • Sitter med ett par originalfälgar vilka troligen är rätt slitna. Jag har därför börjat letat lite smått efter nya fälgar. Hittade AEZ Lascar, vilka designmässigt skulle se otroligt bra ut på min Coupé; http://www.oclbrorssons.se/6249_SE.7...d=1&webdid=386

                              Dessa är dock designade för betydligt större bilar och passar därför inte. Tänkte således fråga om någon har koll på vad som ser bra ut på Fiat Coupé. Förslag helt enkelt.
                              Last edited by Masquerade; 21 July 2009, 23:39.

                              Comment

                              Working...
                              X