Announcement

Collapse
No announcement yet.

Finns det något hopp för min lilla bil???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Finns det något hopp för min lilla bil???

    Hej!

    Har en fiat uno -93. Insprutning
    Var och besiktigade bilen i augusti, men det visade sig
    att det var alldeles för hög utsläpp på co halten. Max.

    Har bytt tempgivare, tändstift, lambasond, styrboxen
    har kollat luftfilter den var ok. Men det har inte minskat
    något alls.

    Bilen är lite skuttig och startar gaska så trögt, men går igång
    det ryker kolsvart ur avgasröret när man gasar och luktar
    bensin. Drar jättemycket bensin.

    Fick tips om att det kan vara mono jetronic som var dålig.
    men har inte fått tag i någon ny. Är det någon som vet vart man kan få tag på en??

    Finns det någon snäll själ som kan hjälp mig med detta,
    barna och gubben säger att jag ska skrota den men jag
    vill så jättegärna ha den kvar,


    Tack på förhand
    Sissi
    Last edited by Sissi; 23 August 2006, 08:55.

  • #2
    Jag är inte så bra på insprut. Men enkla saker du kan kolla är om den kommer upp i temp. Kall bil brukar ju kunna gå lite fel.

    Mina gammelfiater/lancia, har jag kört med kylargardin i wellpappskiva framför kylaren). Så att bilen går tillräckligt varm.

    Jetronic heter väll sprutet och det brode vara ganska lätt att få grejor till det på skroten. www.bildelsbasen.se
    Last edited by TobbeC; 24 August 2006, 00:04.
    Porsche Boxster S 2002

    Comment


    • #3
      Kolla med lokala yrkesskolans fordonslinje om de kan ta din bil som övningsobjekt. Bruka rinte kosta mkt mer än mtrl + fika krans.

      Klart du ska fixa pärlan o visa gubben.

      Comment


      • #4
        Mitt bästa tips är - hör o häpna - att ta den till en Fiatverkstad. :-)Alltid svårt att avgöra pga av en text här bara.
        En fråga är vilken modell du har? Är det t.ex. en Uno 45 har den en FIRE-motor som brukar få trasig vakuumreglering/klocka till tändfördelaren.
        Gissar med tanke på årsmodellen att det är en Uno 60..? Den kanske oxå har Fire-motor, inte säker..
        Men du verkar ha ett ganska rejält fel som en Fiatverkstad borde känna igen. Var bor du?
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Originally posted by per
          Mitt bästa tips är - hör o häpna - att ta den till en Fiatverkstad. :-)Alltid svårt att avgöra pga av en text här bara.
          En fråga är vilken modell du har? Är det t.ex. en Uno 45 har den en FIRE-motor som brukar få trasig vakuumreglering/klocka till tändfördelaren.
          Gissar med tanke på årsmodellen att det är en Uno 60..? Den kanske oxå har Fire-motor, inte säker..
          Men du verkar ha ett ganska rejält fel som en Fiatverkstad borde känna igen. Var bor du?

          Hej!

          Det är en fiat uno 146A årsmodell 93 köpte av en kille som hade importerat den och den gick jättebra men sen blev den stående en vinter och efter det så har det krånglat. Har haft bilen på verkstan i Mullsjö men dom kunde inte ge mig något pris på vad det skulle kosta så jag vågade inte lämna den kan ju bli dunderdyrt, men min bror håller på med bilar och ska hjälpa mig bara men kan få reda på vad som felar. En snäll kille på bilverkstan sa att det kan vara förgasaren så är dålig. Känns som jag ringt runt hela sverige men inte fått tag i någon ny. Nu har det oxå blivit att när man trycker ner kopplingen så rusar motorn jättemycket.

          Tror inte att man kan men måste ändå fråga

          Kan man ha en förgasare från en -91??

          Hittade denna Årsmodell: 1991
          Mil: 6544
          Bilamn.: 45IE 5VXL 3D CC VIT
          Anm1: 0280000710
          Chassinr: 14600006577285
          Boschnr: 0280000710



          Jag bor 3 mil från Jönköping i Mullsjö.

          Mvh
          Sissi
          Last edited by Sissi; 24 August 2006, 19:35.

          Comment


          • #6
            förgasare med modifikation. du har ingen förgasare utan en singel insprutare o visst kan det bli fel på denna men oftast är det en givare som felar.. insprutaren petar inte in mer soppa än vad den blir tillsagd utav styrboxen att göra (såvida den inte läcker). tempgivaren är ny? sitter en givare som mäter insugs luften kolla om denna fungerar. köp en haynes bok o mät upp givare o kablar väl spenderade pengar om man slipper byta delar bara.. lycka till

            Comment


            • #7
              Originally posted by enkrona
              förgasare med modifikation. du har ingen förgasare utan en singel insprutare o visst kan det bli fel på denna men oftast är det en givare som felar.. insprutaren petar inte in mer soppa än vad den blir tillsagd utav styrboxen att göra (såvida den inte läcker). tempgivaren är ny? sitter en givare som mäter insugs luften kolla om denna fungerar. köp en haynes bok o mät upp givare o kablar väl spenderade pengar om man slipper byta delar bara.. lycka till


              Tempgivare är bytt splitterny. men jag tror att det började efter bytet med styrboxen. Har lite svårt att jämföra bensinförbrukningen o dyl nu och då eftersom bilen ej användes.

              Skulle behöva få tag i en stybox för att kolla, men den var jättesvår att få tag på. Fick köpa på e-bay från tyskland.

              Vet du om det finns någonstans här i Sverige bildelar till en fiat uno 93. Har kollat på www.bildelsbasen.se men det har vart för gamla bildelar

              Tack så jättemycke för hjälpen.

              Sissi

              Comment


              • #8
                ??? är det inte lika ???

                rätta mig om jag har fel men är det inte likadan motor i 75sx i 88-för den har ju insprutning !HM MEN TROR DET STÅR EN NYARE UNO PÅ SKROTEN INTILL MITT JOBB MED HAVERERAD MOTOR!
                KAN KOLLA OM DU VILL!
                F:finns I:ingen A:annan T:turbo

                saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

                punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

                131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

                Comment


                • #9
                  Re: ??? är det inte lika ???

                  Originally posted by Mange t
                  rätta mig om jag har fel men är det inte likadan motor i 75sx i 88-för den har ju insprutning !HM MEN TROR DET STÅR EN NYARE UNO PÅ SKROTEN INTILL MITT JOBB MED HAVERERAD MOTOR!
                  KAN KOLLA OM DU VILL!
                  Hej!

                  Vet inte om de är lika men min står det Fiat Uno 45i.e motorcode 156A

                  Styrboxen är bytt men den kan vara dålig skulle behöva en annan för o testa , men du kan väl kolla om det är en sådan jag behöver och hur mycket de vill ha för den.

                  Behöver en med detta nr Bosch-Nr. 0 280 000 745.

                  TACK på förhand
                  Sissi

                  Comment


                  • #10
                    75SX

                    Det är en helt annan motor.
                    Testa att kolla om vakuumregleringen till tändningen funkar, sitter en klocka med en liten nippel på fördelaren. Den ska det inte gå att suga luft ur, skall vara tät. Vanligt fel.. även om det inte borde orsaka så väldigt mkt trubbel som i detta fall.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      skall kolla min box som ligger i garaget

                      tittar i garaget i morgon om det är en sådan jag har ligger ! tror det är till en 45 ie 91-2
                      F:finns I:ingen A:annan T:turbo

                      saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

                      punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

                      131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

                      Comment


                      • #12
                        Re: skall kolla min box som ligger i garaget

                        Originally posted by Mange t
                        tittar i garaget i morgon om det är en sådan jag har ligger ! tror det är till en 45 ie 91-2

                        Har en -93 men det ska väl inte spela någon roll bara det är samma nr på den så borde det stämma

                        Ha det bra
                        Sissi

                        Comment


                        • #13
                          fel nr på boxen

                          synd men det var fel nr på den boxen från 45 an som jag hade
                          F:finns I:ingen A:annan T:turbo

                          saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

                          punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

                          131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

                          Comment


                          • #14
                            Re: fel nr på boxen

                            Originally posted by Mange t
                            synd men det var fel nr på den boxen från 45 an som jag hade

                            Tackar så jätte mycket för hjälpen synd att det inte stämde. men jag får söka vidare. Vill helst inte beställa från e-bay från tyskland.
                            förstår inget av det tyska språket.

                            Ha det bra
                            Sissi

                            Comment

                            Working...
                            X