Announcement

Collapse
No announcement yet.

För er som har problem med er EBV

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • För er som har problem med er EBV

    De finns en utbytes, runt 80pounds men då e den kompatibel med de flesta system, ECUer o elektroniska boostcontrollers... e snabbare o effektivare än std ebv... läs själva

    http://www.perrinperformance.com/pro...ersal/ebcs.htm
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

  • #2
    "The EBCS is a huge benefit for consumers with aftermarket ECU's that use the factory solenoid for boost control. EcuTek, Hydra, UTEC, Motec, AEM, Haltech, Unichip (custom programming needs to be done for the EBCS)."

    Funkar ej med original ECU.
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      Jo men om eftermaknads ECUer kan snacka med EBV så använder dom ju samma pulsstyrning iom att de e på de sättet som EBV styrs. Så då borde denna oxå va pulsstyrd...
      With great power comes the bitches
      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

      Comment


      • #4
        Det borde funka. EBV läcker ju hela tiden ut i insugningsslangen vid luftfiltret tills solenoiden aktiveras av datorn och skickar ut trycket till Wastegateventilen.
        Om denna manick inte blöder alls utan först när datorn säger minska trycket och aktiverar wastgateventilen. Detta gör ju att man får snabbare spoolup på turbon. Kanske marginellt men ändå.
        Jag har faktiskt tänk i samma banor genom att koppla en prv i serie med EBVn och ställa trycket på 0.8 bar på prvn. Då läcker den inte förrän trycket är högre. Det gör tyvärr att datorn inte kan reglera trycket under 0,8 bar.
        Utan att veta exakt hur den nya manicken fungerar borde det vara en fördel om den reagerar på signal på datorn och då öppnar och släpper ut tryck till Wastegate. Men då kommer bilen att uppföra sig precis som en standad EBV med minskat turbotryck på lägre växel. Men med snabbare spoolup för turbon.
        Med min metod så får jag högre tryck på lägsta växeln och snabbare spoolup till 0,8bar men sämre möjlighet att sänka turbotrycket vid problem.
        Regards
        lenel
        Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

        Comment


        • #5
          jorå lenel de finns diagram för de men har för mig att de va kopplat i parallellt och inte i serie...ska lägga upp bilden på hur man kopplar när ja kommer hem.

          de som monterat EBCS har blivit av helt med sin overboost och mycket stabilare tryck
          With great power comes the bitches
          Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
          Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
          Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

          Comment


          • #6
            Går att följa tråden om EBCS på FCCUK http://www.fccuk.org/forum/showflat....814#Post198625
            With great power comes the bitches
            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

            Comment


            • #7
              Originally posted by TurboNimitz
              jorå lenel de finns diagram för de men har för mig att de va kopplat i parallellt och inte i serie...ska lägga upp bilden på hur man kopplar när ja kommer hem.
              Om det är denna du menar, så löser den bara over-boost problem.
              Attached Files
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                Den sista där har jag provat, det funkar, PRVn bestämmer högsta möjliga tryck och EBVn sköter allt annat.
                Men det påverkar ju inte hur trycket uppför sig i övrigt, vill EBVn leka jojo med trycket så gör den det.
                Last edited by Jim; 26 September 2006, 14:49.

                Panda 169

                Comment


                • #9
                  Och om orginal EBV är kass på att sköta sitt jobb från början Jim?
                  With great power comes the bitches
                  Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                  Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                  Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                  Comment


                  • #10
                    Precis, editerade just mitt inlägg för att lägga till det. Kan ju inte komma ihåg allt på en gång.

                    Panda 169

                    Comment


                    • #11
                      Jag hade velat ha en setup där max boost sätts av en prv och om något går fel så går ebv in och stänger av allt.
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #12
                        Då blir de en EBVC och en prv i paralellt med varandra

                        EBVC ersätter din alkoholpåverkade EBV (iaf så den beteer sig, irrationellt) och prv sätter maxbost och om någt oförutsett händer så går bilen in o går ner på grundladd via EBVC'n.

                        fan, många svåra ord....
                        With great power comes the bitches
                        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                        Comment


                        • #13
                          Jo ja menar faktiskt i serie. Inte parallellt. Då bestämmer prv när ebv ska börja arbeta. Jag tänker sätta min på 0.8 bar. Fullt ös på lägre växel.
                          Regards
                          lenel
                          Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

                          Comment


                          • #14
                            Men du kommer få en viss överboost då prv'n inte börjar få wastegaten att jobba då den börjar ladda så man motverkar överboost...de klarar e bvcs av....låter som en försäljare men då den bara kostar run 70quid och jag ändå tänker ersätta min ebv för den är en dum konstruktion.
                            With great power comes the bitches
                            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                            Comment


                            • #15
                              Har kört med PRV ett tag nu på punton, finns ingen tendens till överboost med en sådan ;-)
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment

                              Working...
                              X