Announcement

Collapse
No announcement yet.

Langoo - Fiat Croma Turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by per
    Nja man kopplar väl bort hela laddtrycksstyrningen totalt från styrenheten. Om man monterar pysventil/PRV som Chorus gjort (?). Vet inte om det finns utbyteschip, det kanske det gör nånstans.. (Är ju bäst om man kan få mer soppa automatiskt)
    ok, då tar jag bort min overboost ändå då den funkar, sen sätter jag en pysventil där och ser vad som händer
    / Robin

    Comment


    • #17
      Var försiktig bara =) Se till att ha en exakt laddtrycksmätare.

      Byt tändstiften oxo, jag hade problem med att det misstände massor vid fullt laddtryck med mina, men sen jag bytte går den perfekt =)
      /Peter

      Comment


      • #18
        Originally posted by Chorus
        Var försiktig bara =) Se till att ha en exakt laddtrycksmätare.

        Byt tändstiften oxo, jag hade problem med att det misstände massor vid fullt laddtryck med mina, men sen jag bytte går den perfekt =)
        Vilka stift har du nu då?
        / Robin

        Comment


        • #19
          "orginal", menade mest att du skulle ha stift som mår bra, inte gamla slitna =)
          /Peter

          Comment


          • #20
            Originally posted by Chorus
            "orginal", menade mest att du skulle ha stift som mår bra, inte gamla slitna =)
            Jaha ja men mina är nybytta men ska kolla ändå innan jag drar upp laddet :P man vill ju inte riskera ngt...
            / Robin

            Comment


            • #21
              Uppdate

              Senaste nytt ifrån Team CP Meck

              Igår, fredag, så va det tänkt att jag skulle köra upp till Hbg och mecka lite bil och sen åka på rejs. Allt började bra, jag kör upp till hbg vid halv 1 tiden och märker att det vinglar lite på motorvägen, smart som jag är tänkte jag inte på att det kunde ha varit punktering.
              Väl framme i Hbg kör jag hem till en kompis som ville se bilen och få sig en åktur, sagt och gjort sen bär det iväg hem till Nymbergarna för att hämta en pysventil. Vi kör ner i deras garage och hittar inte den lilla pysventilen så det blir inget trimmande på turbofronten den här gången..
              När jag och Martin ska köra iväg så tittar Martin på mina däck och och säger till mig att " Du Robin du har nog punktering " så det blir till att ringa till en av medlemmarna i CP Meck, Joel, som själklart kommer fort som bara den för att hjälpa till. Väl på plats så inser vi att hans reservdäck inte passar på min bil så det blir till att köpa en sån där däckspray som blåser upp däcket i några mil.
              Vi kör och lämnar Martin och tittar såklart till deras lilla bygge riktigt fina grejer dem där PPF-delarna! Sen så kör vi till Strövelstorp där mina vinterdäck finns av ngn konstig anledning. På med ett däck och sen iväg till Zoltan som har väntat nu i över 2 timmar på att jag och Joel skulle komma, sry Zoltan
              Väl där så in med Fiaten och Nissanen i garaget som nu efter den här helgen är Team CP Mecks stall-garage
              Här börjar det roliga, vi har kommit fram till att vi har x antal saker att fixa innan vi drar på race på kvällen. Ungefär så här såg den ut:

              -Fixa nytt avgasrör på min Fiat med Joels slutdämpare och slutpipor
              -Montera min extra laddtrycksmätare
              -Montera och se till så att Joels japs-dämpare passar på hans avgassystem igen
              -Få Joels front att sitta rakt

              Vi blev efter många om och men klara med 2 av de 4 punkterna

              -Fixade mitt avgassystem på ett sådant sätt att jag har bara 1 av 3 originaldämpare.
              -Monterade Joels japs.

              Dem andra sakerna hann eller gick inte att göra klart på den tiden vi hade på oss eller med dem verktyg som vi befogade över, och då va det ett jäkla najs garage som vi va i men stökigare får man nog leta efter

              Sen så kör vi ner till rejset och hittar alla pågar och flickor vid Välaparkeringen indånaden kommer jag och Zoltan i Fiaten och jag tror många tittade och undra vafan det va för ett jäkla skräp som lät så myckt
              Jag låter lite folk få titta på maskinen innan alla kör ner till hamnen där vi sen hittar den kvaddade S3:an. Kör ner till Ättekulla där det skulle vara ngt sorts slagsmål, som visade sig vara några småbarn som kastade stenar på varandra :P
              När vi är där nere så låter jag nymbergarna köra den lilla bilen ett tag och vad jag tror så gilla dem den, eftersom jag fick ett skambud på en gång från Martin
              Joel ringer och säger att han vill ha mat så fort till McDonalds för att mata våra magar sen bär det hem tillbaka till garaget där jag sen sov på natten (inte i garaget men i en soffa i huset bredvid )

              Nästa dag så vaknar jag och Zoltan vid 10-tiden och drar direkt iväg till BILTEMA för att köpa ett flexrör och några rörklämmor för att kunna sätta ihopa systemet ordentligt med den nya dämparen. Sagt och gjort sen tillbaka till garaget och då börjas det igen med att vi fortfarande inte har tillräckligt med delar eller verktyg för att få ihopa allt så det slutar med att vi får på flexröret och dämparen men den sista slutpipan får jag montera själv här nere i Malmö när jag har köpt fler klämmor och sett till så att den inte ramlar ner när man kör

              Bilder

              Joel försöker tvinga på min pipa på ett rör


              Mer action


              Vinkelslip är ball


              Och så det beryktade vandaliseringsverktyget, polygrip


              Del av avgasröret som tog en timme att såga av pågrund av att vi inte kom åt så lätt


              Jag och Zoltan på dag 2 som håller på med avgasröret igen


              Ha de bra alla!
              / Robin

              Comment


              • #22
                tja... satt å kolla runt lite på internet efter trim till min croma och hittade trim chip till fiat croma turbo 1000kr 30+hk www.g-r.se

                Comment


                • #23
                  Originally posted by tille88
                  tja... satt å kolla runt lite på internet efter trim till min croma och hittade trim chip till fiat croma turbo 1000kr 30+hk www.g-r.se
                  De det chipet gör är ställer upp laddtrycket till 1 bar, vilket du kan göra mkt billigare med en enkel pysventil..

                  Men tack för tipset
                  / Robin

                  Comment


                  • #24
                    ja jo de må vell hända men chipet stäler vell bensinen å å luft mängden också? för om man börjar ladda runt 1 bar och över vill vell motorn ha lite mer bensin?...

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by tille88
                      ja jo de må vell hända men chipet stäler vell bensinen å å luft mängden också? för om man börjar ladda runt 1 bar och över vill vell motorn ha lite mer bensin?...
                      Jag antar att cromans elektronik inte är så sofistikerat..
                      Så chippet är i själva verket bara en dyr pysventil..

                      Antar även att soppan räcker till 1 bar precis som på uno turbo, där "chip" också säljs lite här och där, men som inte existerar..
                      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                      X1/9
                      www.kallebacksmotor.se

                      Comment


                      • #26
                        okey då har man fått klart om de då....förästen de är inge här som vet vart ja kan få tag på smida kolvar å stakar till min croma?

                        Comment


                        • #27
                          orginal vevstakarna hänger med bortåt 400hk iallafall..
                          Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                          X1/9
                          www.kallebacksmotor.se

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Jens
                            orginal vevstakarna hänger med bortåt 400hk iallafall..
                            Det verkar bra ju

                            Du kan inte skriva ner dem saker på motorn som du vet, alltså vad olika delar tål osv?

                            Hade varit jätte snällt
                            / Robin

                            Comment


                            • #29
                              tyvärr, kan man aldrig generalisera så.. Det beror ju på om det spikar, då går den sönder redan orginal..

                              Hur motorkaraktären är : mappaningen, bränsle, turbo osv..

                              Jag tror att en bit över 300 hk på orginal maskin inte ska vara några problem..
                              Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                              X1/9
                              www.kallebacksmotor.se

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Jens
                                tyvärr, kan man aldrig generalisera så.. Det beror ju på om det spikar, då går den sönder redan orginal..

                                Hur motorkaraktären är : mappaningen, bränsle, turbo osv..

                                Jag tror att en bit över 300 hk på orginal maskin inte ska vara några problem..
                                Ne det sägs att den pallar för väldigt mkt men ex spridarna vad klara dem, i laddtryck alltså?
                                Hur mkt klara turbon av att ladda?
                                Toppen vad klara den?

                                Många frågor men man är ju ny på bilen
                                / Robin

                                Comment

                                Working...
                                X