Announcement

Collapse
No announcement yet.

Små-dunk höger fram (Punto -00)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Små-dunk höger fram (Punto -00)

    Hej alla Fiat-fans!

    Jag är just nu i köpartagen på en Fiat Punto 60 -00, och jag har provkört och kollat allt idag, men det är så att säljaren nämner ett "dunkande" från höger fram på bilen vid vissa svängar. Detta är sällsynt på bilen, men det kunde hända ibland sa han. Varken han eller jag tror att det är någon fara, men jag tänkte att jag frågar här utifall att någon vet... T.ex. vid sväng in till parkering kan det hända att det dunkar till lite säger han.
    Är det något mer jag behöver tänka på vid köp av en Punto -00? Den har inte gått mer än 11200 mil så det är ju skönt.

    Tack för mig!

    Carl S.
    _______________________
    Proud Fiat-owner since 2006

  • #2
    Är det när du svänger fullt som det dunkar?
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      Som jag har förstått så är det inte drivknutarna som spökar på denna bil. Snackade med Sohberg i telefon igår och det verkar bara som det kommer ibland...

      Mvh /T

      Comment


      • #4
        Har också något som klonkar till i min punto, om man tar en kurva lite hårt så fjädringen får jobba lite. Annars är det tyst. Vet inte om det är någon knut, svängarm, fjädern som rör sig eller problem med det övre stötdämparfästet?
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Jag har kört skapligt mycket Punto i mina dagar (ca. 3500mil) och aldrig varit med om nåt dylikt. (Bilen hade gått 8000 mil när den såldes.)

          Våran Punto 80 16v -01 knakade lite om bussningarna bak men utöver detta så var det inga problem.

          Kan mycket väl vara så att det är fjädern som hoppar till, speciellt om topplagringarna är lite dåliga...

          Hur går det med bilen herr Sohlberg?

          Comment


          • #6
            Jo, gissar det (fast topplagren är bara 1år) kan ju vara krängningshämmaren också...
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Jag tackar jag!

              Sjukt snabba och bra svar här på forumet. Jag kan nu meddela att säljaren av Punton har accepterat mitt bud på 30.000kr, och imorgon efter lunch blir det ett köp! Jag är sjukt glad åt detta. Även om det är drivknuts-problem så kommer jag bra undan. Det priset för en Punto 60 -00 med 11.200mil på nacken är nog ett mycket bra pris vad jag förstår.

              Tack igen folks. Tim, vi hörs!

              Mjau.

              ____________________
              Carl
              www.sundaybrunch.se
              _______________________
              Proud Fiat-owner since 2006

              Comment


              • #8
                hittat klonket?

                De enda felen jag hade på min punto 60 var
                1) trögt fett i bakre torkaren, som gjorde att den stannade när det var kallt (byttes på garanti)
                2)visslande kupefläkt (byttes åxå)
                3) lackproblem på trösklarna pga avsaknad av stänkskydd fram

                annars hade vi nästan 6000 problemfria mil tillsammans
                Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                http://fiatpanda.wordpress.com/

                Comment


                • #9
                  På gång.

                  Hello där.

                  Jo, nu har Punton varit hos farbror mekaniker en sväng, men någon drivknut att byta med hade han inte inne, så en ny är på ingång. Det var det som var felet. Jag märkte också att det var sjukt jobbigt att byta ett framlyse på bilen. Krångligt! Men man lär sig ... Så länge bilen går som det ska!
                  Har märkt att bilen hoppar lite (som om jag ger för lite gas) vid start och vid start i backe och så, men det kanske är att jag är ovan vid den? Säkert inga problem. Den går som en pärla!

                  Vad kostar ett drivknut-byte på en Punto -00? Min verkstad-kille verkar vara bra, så jag väntar mig ett ganska bra pris. 2000,- inkl. arbete, är det för mkt?

                  Tack för alla snabba svar,

                  Sohlberg
                  Attached Files
                  _______________________
                  Proud Fiat-owner since 2006

                  Comment

                  Working...
                  X