Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batteriladdning hemma?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batteriladdning hemma?

    hej, jag behöver lite hjälp.
    hur ska jag ladda mitt bilbatteri hemma? jag har tagit det från bilen för att det blir lite tungt att knuffa hela bilen hem. jag har en batteriladdare, men jag har ingen aning om vart jag ska sätta minusen.

    plus till plus och minus till karossdel heter det ju, men nu har jag ingen karossdel. vart ska minusen? tacksam för snabba svar =)

  • #2
    Vad har du för laddare?
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      Ställ batteriet jämte ett element, skrapa bort lite färg och jorda batteriet där. Gå till andra sidan elementet, skrapa lite färg och sätt minus-sladden från laddaren där. Så har du skapat ett konstgjort chassi hemma med bra jord :-D

      Skojjar bara.
      Sätt dit minus på minus-polen och plus på plus-polen. Sätt EFTER det in laddarens kontakt i väggen. Enda anledningen att du inte skall koppla minus till batteriet är för att det bildas vätgas från syran, som kan eplodera om du har otur vid gnist-bildningen du får när du sätter dit laddaren i bilen. Det är också därför du sätter dit plus-kontakten i batteriet INNAN du sätter minus-kontakten i chassit en bit bort i bilen.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        ok, jag erkänner faktist att jag funderade på elementet själv då det inte fungerade med något annat, men jag tror faktist att ditt sätt är bättre. jag var faktist lite orolig för knallgasen, som jag har för mig att det också bildas, det hörs på namnet att det är explosivt,o hc eftersom en knallgasmolekyl är så instabil så smäller det ganska lätt.

        tack för svaret, jag ska genast börja ladda batteriet och hoppas att bilen kommer igång så att den kan komma in på service, det är dags nu =)

        Comment


        • #5
          Vätgas/knallgas är väl rätt ofarligt i de mängder som ett batteri producerar?
          Minns att jag höll på att leka med sånt när jag var yngre och jag har alla kroppsdelar i behåll.

          Panda 169

          Comment


          • #6
            kommer det bara lite lite gas så är det nog ingen fara, men det är en obehaglig överraskning så att skriva. dock så kan det produceras nog mycket från batteriet om det har en läcka, så att batteriet själv kan smälla av det, och det är väl lite värre. THE ACID! IT BUUUUURNS! kinda så bätterier kan smälla om man inte är försiktig, och det är vi väl allihopa?

            Comment

            Working...
            X