Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trasig damask höger drivknut.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trasig damask höger drivknut.

    Var och tvättade bilen efter julhelgens 100milatur, och hittade ett ca 4cm långt jack i damasken (den som sitter under motorn vid generatorn ungefär, har sett en fettsträng där tidigare som liksom lagade sig själv). Har tyckt att det skramlar lite tidigare från det hållet, men nu låter det en aning mer. Knuten är väl antagligen inte något att spara, men behöver man byta den andra axeln också, den in mot växellådan (om jag föstått hur det sitter ihop rätt)? Vågar man köra med bilen eller är det stor risk att man snart blir stående?
    Lika bra att byta båda sidor antar jag? Tänkte ändå byta svängarmarna fram så småningom, eftersom bilen spårar rätt bra, speciellt om man drar på lite och vägen är sliten.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    tja, räcker med att du byter den inre drivknuten, går att ta loss om du tar loss drivaxeln från fjäderbenet (36:an tunn krafthylsa) och sedan lossar med insex alla bultar som håller drivknuten.
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

    Comment


    • #3
      Tackar freddan. Får väl vänta tills Fiat öppnar igen och beställa delarna. Hoppas det håller tills dess.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        helt otroligt. Körde ut från garaget imorse och upptäckte att ena bakdäcket var nästan tomt, kanske 1kilos tryck kvar (trodde att min svansiga bakdel kommit tillbaka, men det var visst bara taskigt tryck). Så 2 nya däck på bilen nu. Vet inte om det skall vara så med helt nya däck, men jag föredrar nog väghållningen med 1 halv-punka däck faktiskt, kändes mer stabil på vägen. Ja, ja, suck och pust... de körs väl in rätt fort hoppas jag.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Om bilen spårar o har sig på vägen borde du nog kolla framvagnsinställningen, toe-in. Om du inte redan gjort det..
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Det är inga problem att köra med en skramlande drivknut. Min damask var nästan helt av när mitt skramlande började. Jag satte dit ny damask och olja, körde fram och tillbaka till Hockenheim i Tyskland. Detta var i oktober. Kör varje dag med bilen sen dess. Visst det låter lite men det håller, inga problem.
            Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

            Comment


            • #7
              per: Har kollat hjulinställningar 2 grr, fram har toe-out på 0.4mm vardera sidan, men bak... 1.2mm toe in på vänster, 2.2mm toe-in på höger sida. Ingen aning om varför. Men jag upptäckte i helgen att jag kan vrida hela bakvagnen runt mitt-punkten, så det svänger med lite. Kunde också lyfta lite i bakre bussningen, men det var ruskigt lite det. Så nya bussningar där (och inte ersättningsbussningarna, de funkar inte där bak i mitt tycke). Någon som har bra tips på hur man byter dem? Måste man lyfta ner hela bakvagnen med axel och allt? Måste man lossa bensinrör m.m. mottages tacksamt.

              Vad gäller drivknuten så knackar det lite vid fullt rattutslag och lite gas (tyst om man rullar) så jag tror att jag byter knuten också, när man ändå har allt nere. Hur vet man om det är den inre eller yttre? Och byter väll de där länkarmarna fram också då, när man lossar på axeln, skadar nog inte. Hoppas på att kunna få tag på delarna via postorder lite billigare så då kan man lika gärna beställa hem allt samtidigt.
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Det var inte så jag menade. Var sitter den inre och var sitter den yttre? Eller är det bara den ena sitter mot växellådan och den andra sitter mot hjulet, både ihopskruvade?
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  borde vara de som så att säga rör sig mest beroende på rattustlag som låter, de inre rör sig rätt lite när du svänger ;P
                  de rör sig mer när du kör på gupp/gropig väg eller så.

                  Var hade du tänkt beställa ifrån, ngt utomlands,?
                  Fiat Punto GT - Turbo for fun

                  Comment


                  • #10
                    Säg till var du hittar billigt...jag lär snart behöva med. Nån annan (gruppköp)?
                    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                    Comment


                    • #11
                      Skall kolla om det går att få tag på lite billigare, Fiat är dyra.... Shop4parts i england tar ca 1100+frakt, ungefär halva priset. Givetvis finns det 2 olika, en fram till juni 1996, en efter. Någon som vet vilken skillnad det är? En för GT1 och en för GT2?
                      Tänkte beställa nya länkarmar fram och nya bussningar till bakvagnen samtidigt i så fall också. Någon som vet om det är skillnad på länkarmarna mellan de olika punto-modellerna?
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #12
                        fram är det skillnad, vi har samma som på barchettan
                        bak tror jag det är samma på alla punto
                        Fiat Punto GT - Turbo for fun

                        Comment


                        • #13
                          Är det en yttre sådanhär man skal ha då? Liknar inte riktigt det jag trodde det skulle se ut som..... För den skall sitta halvvägs mellan växellåda och hjul. *skäms för att man kan så lite*
                          Attached Files
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #14
                            jepp det är det , sitter i hjulspindeln, denna är en yttre, kolla så att du väljer med absringar om det är abs du har.
                            Fiat Punto GT - Turbo for fun

                            Comment


                            • #15
                              hjulspindeln, sitter inte den ute "i" fälgen? För den som spruckit på min sitter strax bakom olje-tråget.
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment

                              Working...
                              X