Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trasig damask höger drivknut.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Tja, då har man kommit halvvägs, knuten är av drivaxeln i alla fall. Inte van att behöva använda så mycket våld, men det var hemskt vad den satt fast i axeln, trodde att det bara skulle vara att dra av knuten när man väl fått bort C-clipset som satt på ena sidan. Höll på och fisknackade säkert 10minuter utan att den flyttade sig, men det stämmer som de säger, lite våld löser det mesta och duger inte det får man ta till mer våld ;-)

    Lite knepigt dock: Den gamla knuten sitter med 2 plåtar på sidorna, en på ena sidan som en kopp in i axeln mot växellådan och en plåt mot hjulsidan med en fläns som damasken sitter fast i. På den gamla knuten finns det 2 spår med o-ringar som skall täta, ett spår på varje sida. På den nya knuten finns bara ett spår, och plåten med damasken på har damasken "integrerad" redan. Hoppas att det blir bra med o-ringen på växellådssidan och tät ändå mot hjulsidan, sitter ju bra metallbläck som klämmer mot hela knuten, så jag hoppas att det tätar tillräckligt. Vill inte gärna behöva göra om det här. För jag hoppas att det inte är en knut från en liten 55-hästars jag fått? Går det att se skillnad på dem elller är det samma knut?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #47
      Nu var det bytt i alla fall, gick enkelt att få på den nya knuten. Den gamla har gått rätt varm, fint blått streck mitt i det yttre godset på knuten.
      Satte på en av de gamla o-ringarna, tyvärr var inte spåret i knuten djupt nog så delar av den hamnade lite utanför. Så ruskigt irriterande. Hade också en sådandär universal-klämma, långt metallband som funkar som buntband, men jag lyckades inte dra åt det nämnvärt, får väl ta en tur till OK och tvätta bilen imorgon och se om man kan dra åt lite till samt kolla att det inte läcker ut något. Tömde nästan en hel tub fett i damasken, och kletade in resten på växellådssidan av lagret. Blir väl bra så hoppas jag. I vilket fall, rätt enkelt att byta faktiskt, bara att lossa de 6 insex-skruvarna i knuten och ta loss de 2 butarna till fjäderbenet nere i spindelleden så ramlar drivaxlen ner. Inget behov av att lossa några navbultar om man inte har något emot att jobba under bilen.
      Upptäckte dock att det lät som grus i ett lager när man snurrade på hjulet. Lät först som om det kom från växellådan, men det var bara andra hjulet som knastrar, samma ställe varje varv. Antar att det är nytt hjullager på G där. Bättre än ny växlelåda men irriterande ändå. Nåja, får väl ta det om någon månad ;-)
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #48
        bra jobbat där
        Fiat Punto GT - Turbo for fun

        Comment


        • #49
          Snart dax før mina drivknutar med. Du bytte bara den inre eller?

          Skorrade din drivknut konstant eller bara vid rattutslag?

          Jag ær næmligen lite osæker om jag ska bara byta den som låter eller båda 2, dvs inre och yttre.

          Min skorrar konstant oavsætt rattutslag, vet inte riktigt vilken av dom det ær. Jag misstænker den yttre
          Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

          Comment


          • #50
            Bytte bara den inre eftersom damasken varit trasig rätt länge, tyckte det var dags att ta tag i det. Plus att det börjat "krunscha" lite vid fullt rattutslag. Nu verkar det inte som om det hjälpte mot det lite malande ljudet, vet inte om jag skall byta den yttre drivknuten också, eller om det är övre stötdämparlagret som gått igen, kan vara så också. Men om nu den inre knuten gått borde ju den yttre också vara sliten kan man ju tycka. Funderar på om man skall ta den i samband med byte av hjullager, har ju isär sakerna då, men det kostar ju pengar också.....
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #51
              Då är det nog den yttre som maler på...får fixa det snart då.
              Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

              Comment


              • #52
                har ställt frågan men får inget svar vilket moment den muttern ska dras med 36 hylsan nån som skrev 30 kg men verkade inte helt säker nån som kan bekräfta, navmutter som sitter mot hjullagret den stora. eller vart vilken bok man hittar det i ha de allihopa
                [img]on

                Comment


                • #53
                  det ska dras med 280 Nm glöm inte att slå in mutterns ytterhölje i axeln sedan! motsv. ungefär 30 kilo.
                  Fiat Punto GT - Turbo for fun

                  Comment


                  • #54
                    Konstaterade att även den yttre högra knuten gett upp, knackar rätt bra i vänster sväng med fullt rattutslag. Eller är det den vänstra? Kanske borde byta båda sidor om man ändå byter hjullager?
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #55
                      vad ska man ha för fett i damasken ?
                      [img]on

                      Comment


                      • #56
                        Tutela MRM2 tror jag, funkar med vanligt drivknutsfett, kan köpas på mack eller biltillbehörskedja. Molubdensulfid har jag för mig det ska vara
                        Fiat Punto GT - Turbo for fun

                        Comment


                        • #57
                          Följer med fett om du köper ny knut, annars kan du be någon verkstad om de har lite över, de brukar vara vänliga. Tror det var någon form av grafitfett, gråsvart i alla fall.

                          edit: Här få man visst vara snabbare ;-)
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #58
                            Hur delar jag den yttre drivknuten från driv axeln??? Jag har letet efter nån låsbricka men jag hittar ingen...den sitter som fan och jag vet inte om jag nu måste skruva ner hela axeln för att få loss helvetet


                            Edit:

                            Låsbrikan som sitter på den yttre drivknuten kan inte tas av utan man får helt enkelt slå av drivknuten och då släpper låsbrickan. Den sitter nämligen längst in i drivknuten. Det var ett helvete att få på den nya drivknuten på låsbrikan eftersom den är så utvidgad men det sitter en liten ring där runt drivaxeln som man kan andvända till att föra över låsbrikan så att den sitter på plats i sitt spår och sen tar man hela drivknuten och med ett hårt slag för in den över drivaxeln.
                            Last edited by Black_GT; 16 April 2007, 18:59.
                            Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                            Comment

                            Working...
                            X