Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trasig damask höger drivknut.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    alltså hjulspinden fäster i fjäderbenet ja, ska du ha en inre drivknut, dvs inte denna.

    Då är detta fel, men är du säker på att det inte räcker med ny damask och lite fett, annars får du leta vidare efter ngn inre drivknut, kanske billigare köpa begagnad hel drivaxel ifall den inre knuten e dyr
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

    Comment


    • #17
      Har hört ett knackande läte ett par gånger om man har fullt rattutslag och kör framåt, tror inte att det hörs om man rullar. Och lite plingande emellanåt, lite som 2 brickor på en snurrande stång som ligger och slår mot varandra, om min förklaring säger något..... Det ljudet har jag nog hört rätt länge, kört så säkert 1000-1500mil. Trodde först det var brickan uppe i övre stötdämparfästet, men det kan det inte vara. Så kom det från knuten så borde det vara rätt slitet nu, och några hundra mil helt utan fett kanske fixat resten så den också låter?
      En "drivknut" från Fiat kostar 2000:- men jag tror det var den yttre som jag fick pris på. Får nog kolla det. Den inre är säkert dyrare, brukar alltid vara det när jag skall köpa. 2 olika val så är det alltid det dyrare alternativet jag behöver.... *suck*
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #18
        micro bildelar 712,50 inre
        BBS 712,50 inre
        va ju inte så dyrt,
        yttre med abs 821,50 så tom billigare med inre , micro har man ju 10% rabatt hos också, om man skaffar deras kort.

        De har grejerna på i snitt en dag med.

        för att ta bort den inre, ta loss hela drivaxeln, dvs. lossa kronmuttern som jag skrev tidigare, och insex runt den inre drivknuten.

        Alltså dessa hittade jag på www.sundbybergsbildelar.se
        Men micro har samma sortiment, så de kan nog ta hem denna fast det inte står på deras hemsida.
        /Fredde
        Fiat Punto GT - Turbo for fun

        Comment


        • #19
          Har beställt ny damask, får väl göra om arbetet om knuten gett upp senare, men gissar att den faktiskt inte är så illa åtgången än.


          Freddan: Menar du lossa den stora muttern man ser i navet? Den håller väl hjullager antar jag, men är det enda jag kommer på som har är stor som 36-hylsa. Behöver man momentnyckel för att dra åt igen sedan då? Har jag spindeln också loss om man tar bort axel för att byta damasken? Gissar att jag behöver nya hjullager fram nämligen, kan ju passa på att ta det om man har det nere, eller är det dumt att byta innan man hör det knastra om dem när man snurrar hjulet för hand?
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #20
            Om en drivknut knackar/låter är det redan för sent, bara att byta..
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #21
              Om det är den inre, borde den inte låta hela tiden i så fall? Provade svänga fullt ett par gånger, men tycker inte att det låter något från dem.
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #22
                Om du ska bara byta damask(er) så behöver du inte ta loss den stora nav muttern utan du drar bara ut axeln ur den inre drivknuten.

                Dessutom så har Per rätt...har det börjat låta så är det försent ...lika bra att byta allt...du lär bara få göra om det ändå.
                Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                Comment


                • #23
                  hur ska man kunna dra ut, allting sitter ändå fast... alternativet är såklart att lossa fjäderbenet om det var vad du menade.
                  det finns damasker man kan snäppa runt och inte ta bort alls, men tror inte novisen köpte sån, de är f.ö. svårjobbade.
                  Fiat Punto GT - Turbo for fun

                  Comment


                  • #24
                    Jo, kanske bara lurar sig själv... Om man tar en vänstersväng lite hårdare och fjädringen får jobba lite, alltså lite gropigt, så klonkar det rätt bra, kan det också vara knuten? Har alltid trott att det mer är dämpare/fjäder/länkarmsbussning eller ARB-bussning som smäller. Men det låter ju mer i vänsterkurva än högerkurva, och det är höger damask som gått.

                    Sitter navmuttern och håller hjullagren också, så man inte drar sönder dem när man sätter tillbaka? Får nog köpa en momentnyckel i så fall. Köpte en tidigare, men första gången man använde den tyckte jag att låsmuttern på skaftet var lite trög och förökte få den lite mer medgörlig genom att använda en rörtång. Nu är den väldigt medgörlig kan jag meddela, så om andra också kör med "learing-by-doing"-koncept så testa inte, det skall vara lite motstånd i den verkar det som....
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #25
                      hjullagret sitter i hjulspindeln, som håller fjäderben, bromsok m.m. på plats och som sin tur vilar på länkarmen via en spindelled.

                      För att få bort hjullagret måste du lossa drivaxeln, som sitter genom lagret, annars blir det svårt.
                      Att få loss denna 36:a kan vara extremt tungt, de sitter ordentligt sen måste du också INNAN du börjar lossa slå ut flärparna på muttern, som är inslagna för att förhindra att den gängar upp sig. Mutter lär du behöva ny.
                      Att dra sönder är ingen fara, men dra med det moment som angetts i boken, och slå sedan in del av muttern som det var innan.
                      Fiat Punto GT - Turbo for fun

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Freddan_BA
                        Att få loss denna 36:a kan vara extremt tungt, de sitter ordentligt sen måste du också INNAN du börjar lossa slå ut flärparna på muttern, som är inslagna för att förhindra att den gängar upp sig. Mutter lär du behöva ny.
                        Gjorde detta på min coupe. Va första gången jag va o pillade där på en bil o hade i princip ingen aning om vad jag gjorde hur det såg ut eller hur det skulle göras. men det gick faktiskt ganska bra. Tog tyvärr itu min ABS givare som INTE är billiga. så va rädd om den. Men som sagt jag som e i nybörjar tagen för att lära mig lite meck klarade det faktiskt ganska bra. man får ta det lugnt o fint.

                        Edit: Ny mutter får du m när du köper nytt hjullager. det fick jag iallafall...

                        Lycka till!
                        Vart tog min nacken vägen!?

                        Comment


                        • #27
                          Tanken är väl att låta bli hjullagret om möjligt, bara lite nervös att om man nu skruvar bort muttern som sitter mot lagret, då bör man inte dra åt för hårt igen eftersom lagret går sönder då, har jag hört. Lagret sitter väl dessutom pressat i spindeln om jag inte hört fel, så inget man byter så lätt själv?

                          Men om jag förstått det hela rätt nu.... lossa navmutter och insex vid inre knuten, då kan jag dra ut hela drivaxeln och kan byta damask. Stämmer det? Eller skall jag lossa spindeln också? Ger sig väl när man är där och skruvar annars, antar jag. Får kolla verkstadshandboken.
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #28
                            Ahhh va jag som yrade sent inatt.. det va ju din drivknutsdamask som va trasig...
                            fast fattar forfarande inte riktigt.
                            men hos mig va yttre damask trasig. men skulle byta hjullager samtidigt oxå. men eftersom lager skulle bytas skruvade jag av hela spindeln oxå. Men Om det nu e den yttre damasken som ska bytas behöver du itne plocka loss hela alltet innifrån. Man kan ju dela yttre drivknuten. sitter bara en låsricka där. En sån som man kan "sära på så att den hoppar ur sitt spår" sen kan man dela drivknuten göra rent den trä på nya damasken o sen bara trycka ihop drivknuten igen o skriva ihop hela alltet. Blev förvånad över hur lätt drivknuten var att dela när man väl får bort låsbrickan. I det korta hela. ta bort mutter som spänner fast hjullager (och spindel eftersom dom e ihoppressade) Lossa låsbricka. dela yttre drivknuten. men va noga m att hålla imot m någon inne vid vid motorn/växellåda när du delar drivnkute, annars får du m dig hela axeln ut o all växellådsolja rinner ut. jag lossade inget m insektsnyckel. Om jag inte minns helt fel.

                            jaja detta är så jag gick till väga på min coupe.
                            har fortfarande inte fatta om det är en coupe o vart du ska byta. men.. förksöer hjälpa till liite iallafall. hoppas jag inte rör till det hela för dig bara. tror jag har bilder från bytet om det kanske kan hjälpa lite??
                            Vart tog min nacken vägen!?

                            Comment


                            • #29
                              Tackar för infon, skall byta den inre damasken på en puntoGT, men gissar att det ser ungefär lika ut på coupen. Skall kolla om det går att ta isät knuten enbart genom att lossa fjäderbenet (dämparen) så spindeln viks ut en bit samt lossa insexskruvarna som håller ihop knuten. Kan ju alltid hoppas, men jag antar att Freddan har rätt i att man behöver lossa hjulbulten också. Hoppas att axeln inte hoppar ut från växellådan, det vore dumt. Tror att det sitter lite annat tjosan där också som säkert flyger iväg så man inte hittar det. Skall bli spännande det här. Jag och skruva, ja jisses..... :-D Kan ju se det som förberedelse för byte av topplockspackning och kamrem m.m. Det kommer att vara ännu mer spännande tror jag.
                              Behöver man köpa tång för att lossa några C-klips eller så?
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment


                              • #30
                                vad jag minns så behöver man ta loss i princip allt. för allting sitter ju så tight att det inte går att röra på något utan lossa på allt först. Belve faktiskt förvånad nrä ja råka rycka loss hela axeln när ja skulle banka loss drivnkuten. (höll inte emot m något) Den sitter oxå m en en sån C-klips inne i motorn/växellådan. BARA en sån. så min växellådsolja rann ut över hela golvet. Men det e ingen fara annars om du råkar göra det. behöver byta bricka kanske bara. japps skaffa en tång till c.klipset. funkar inte öppna det tilräckligt m något annat.
                                Vart tog min nacken vägen!?

                                Comment

                                Working...
                                X