Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trasig damask höger drivknut.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Då har man beställt en ny drivknut med hjulmutter och lite fett samt ny damask. Hoppas man får ihop det nu då :-D

    Freddan: Vet du var man får tag på sådan där 36mm krafthylsa? Går de på spärrskaft med den lilla pluppen eller måste man köpa nytt spärrskaft också?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #32
      spärrskaft går, men föreslår muttersnurra, sitter bra hårt... 36 hylsa har de nog på micro eller så.
      Annars kan jag fixa en sådan till ett bra pris, men det är 1/2 tum så går på spärrskaft.

      Indian, hur fick du den lilla fjädern runt axeln att låsa när du var klar med bytet, det är vad som brukar vara bökigt om man ligger nere på golvet, istället för att ha drivaxeln i skruvstäd.gäller ju så att säga att pressa ner den, samtidigt som man trycker/slår på knuten över denna.
      Fiat Punto GT - Turbo for fun

      Comment


      • #33
        Originally posted by Freddan_BA

        Indian, hur fick du den lilla fjädern runt axeln att låsa när du var klar med bytet, det är vad som brukar vara bökigt om man ligger nere på golvet, istället för att ha drivaxeln i skruvstäd.gäller ju så att säga att pressa ner den, samtidigt som man trycker/slår på knuten över denna.
        Eftersom jag råkade rycka lossa hela axerln från motor/växellådan (vet inte vilket det är) så hade jag ju hala alltet löst i handen. inte svårt alls komma åt då. sen körde jag inte hela axeln igen... den fastnade direkt. KOmmer inte ihåg riktigt, men har för mig det va så det gick till.

        Det är en specialhylsa man måste ha till den muttern. str36 men tunn vägg. det är tydligen special för alfa romeo/fiat. fick låna den av en verksatd i närheten.. mycket snälla där!
        Vart tog min nacken vägen!?

        Comment


        • #34
          jepp, hylsan har jag, sitter ju på alla fiat med den 36:an, krafthylsan är för tjock ja, måste vara med tunn vägg
          Fiat Punto GT - Turbo for fun

          Comment


          • #35
            Muttersnurra? dum fjäder? Skall kolla på micro och hålla tummarna att de har.
            För övrigt kan jag meddela att jag inte har någon "pinne" som håller fast navmuttern, utan själva muttern har fått sig ett slag ner i skåran så den låser. Blir nog skoj att få bort den gissar jag.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #36
              Bara att ta i lite extra så brukar det gå!
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #37
                Jo, får väl försöka hitta något bra verktyg att komma åt med. Frågan är bara hur man skall få ner den nya muttern rätt, antar att man inte vill ha något spel där. Men det löser sig nog.
                Fick en glad överraskningn när man kom hem också, arbete skall ske på ledningarna i garaget på måndag, så jag måste helt enkelt klara av att få ihop allt uder helgen. Det innebär att jag inte har tid med att drivaxeln hoppar ur växellådan eller liknande (ingen olja och vet inte om man kan handla växellådsolja på OK ex. vis). Blir bara mer och mer intressant det här :-D
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #38
                  Originally posted by novisen
                  Det innebär att jag inte har tid med att drivaxeln hoppar ur växellådan eller liknande (ingen olja och vet inte om man kan handla växellådsolja på OK ex. vis). Blir bara mer och mer intressant det här :-D
                  Tror inte det är någon fara att den ska hoppa ut. Bara du är noga med att få bort den låsbrickan jag pratade om. När väl den e loss så lossanr den galant. Jga stressade mycket. därför blev det så.

                  Lycka till. ska hålla tummen!!
                  Vart tog min nacken vägen!?

                  Comment


                  • #39
                    Har varit och hämtat ny knut och en momentnyckel. Ser ut som om jag köpt det dyraste kullagret någonsin. Faktiskt kul att se hur de ser ut, de där knutarna. Tänkte dra hjulbulten med nyckeln, men den skall väl ha >30kg, och momentnyckeln går visst bara till 28, så får väl dra så hårt jag kan helt enkelt.

                    Tittade också lite extra på bultarna som sitter där, vänster hjulbult har helt klart varit av en gång redan. Intressant. Lär mig lite varje dag :-D

                    edit: Köpte ny damask hos Fiat, men följde med en till lagret. Någon ide att använda Fiats då? Den som följde med satt limmad i metalldel som fästs direkt på axeln genom de där insexskruvarna, så bara en slangklämma på den. 2 på Fiats.
                    Hur mycket fett skall man ha? Så det flödar över när man för på damasken eller bara ett tunt lager på knuten?
                    Ser man om det är en knut för en 55-hästars man köpt förresten? Olika storlekar på drivaxlar eller något?

                    edit igen: Hopppas att knuten inte skall se ut som den yttre, för jag tyckte nog att det mest såg ut som ett kullager som man sätter in en tandad axel i, och inte som om axeln är en hylsa man skall trä på?
                    Last edited by novisen; 19 January 2007, 15:40.
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #40
                      använd den damask som är lättast att använda blir det något problem får du väl posta det är hemma hela helgen i varje fall
                      Fiat Punto GT - Turbo for fun

                      Comment


                      • #41
                        använd så mycket fett som möjligt.. det ska flöda...
                        Vart tog min nacken vägen!?

                        Comment


                        • #42
                          Hittar ingen hylsa att lossa hjulbulten med. Kan man inte lossa på länkarmen och dämparen istället? Eller kommer man bara att dra sönder bromsslangen då?
                          Freddan, du har PM.
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #43
                            hur gick det??
                            Vart tog min nacken vägen!?

                            Comment


                            • #44
                              Fick inte tag på någon hylsa till navbulten, så det blev inget denna helgen. Får bli antingen nästa helg eller helgen efter. Tror att jag väntar 2 helger faktiskt och passar på att byta länkarmarna fram också, samt ev. hjullagren (beroende på hur det är i plånboken, förbaskade pengar att ta slut så fort).
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment


                              • #45
                                Tror att biltema har en sådan stor hylsa fast problemet ær att den ær før tjock runt kanterna så den inte kommer åt ordentligt. Løsning ær om man slipar ner kanterna lite. Funkar jætte bra.
                                Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                                Comment

                                Working...
                                X