Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stoppad för fortkörning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stoppad för fortkörning

    Hade lite bråttom till en kund i veckan så jag gasade på från rödljuset ut på påfarten och ut på E4-an. Det jag missade i stressen är konstapeln som låg någon bil bakom mig. Självklart tog de upp jakten och blinkade in mig.

    De påstod att de höll konstant hastighet och att jag körde minst 100km/h på 70-väg i minst 700m. Men just då skulle de vara snälla och sänka det till 85km/h så att jag skulle komma lindrigt undan.

    De ber mig sitta i deras bil och då frågar jag om jag kan få se på filmen innan jag erkänner. Vilken film frågar en av poliserna, jo den som visar att jag kör för fort svarar jag. Nej den finns inte!

    OK svarar jag men har du någon mätning då frågar jag. Jo min kollega och jag såg dig och enligt vår mätare körde du fort.

    Jaha säger jag, er mätare måste visa fel då säger jag. Då blir de sura och frågar påstår du att vi ljuger. JA, svarar jag för jag har inte kört fort. Då frågar de hur fort jag körde. 70km/h svarar jag som är tillåtet. De säger de att de ska lämna in bilen för kalibrering och dra in mig i tingsrätten. De säger att de inte behöver någon film för att fälla mig dessutom ska de ta med mina omkörningar på höger sida. Visst svarar jag då ses vi i rätten. De återlämnar kortet till mig och jag SKRIVER INTE på något alls.

    Saken är den att sträckan de följde efter är i nedförsbacke, därefter en höger kurva i uppförsbacke, sen en vänster kurva i nedförsbacke. De kan med andra ord aldrig hållit konstant avstånd eller fart i dessa lägen som jag så jag tror inte att detta kommer hålla i rätten, om det ens blir något. Ändå är man lite orolig för om de drar det till rätten kan de säga att jag körde 100km/h på 70-väg och hävda det bestämt då de är 2 mot mig själv. 100km/h på 70-väg innebär väl indraget körkort och får jag inte köra coupen i vår så vet jag inte vad jag gör.

    Vad tror ni, har jag något att oroa mig för?
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    Här har du lite information som stämmer ganska bra med ditt fall. Läsvärt!
    http://www.trafikjuristen.se/kortfak...ande_start.htm

    Lycka till och informera oss om hur det går.

    Comment


    • #3
      Ja, du borde "oroa" dig...

      Det står vettig info i länken MadMike skickade.
      Kortfattat så kommer polisen att lämna in bilen för kalibrering, och man får då ett intyg på hastighetsmätarens visning kontra verklig hastighet.

      Om det sen är en polis eller två poliser, film eller ej, spelar egentligen ingen roll. Du blir rapporterad av polisman för en trafikförseelse, och mätning via hastighetsmätaren är en godtagbar mätmetod. Polismannen kommer att kallas som vittne vid en eventuell rättegång.

      Du har ju rätt till en prövning i tingsrätten, och jag håller tummarna för dig!

      /Martin

      Comment


      • #4
        Som marre säger. Inga filmer lr dyl behövs. Polismans ord vägar sjukt tungt. 100 på 70 väg innebär inte körkortet. Utan 101 behövs. Hade dom ingen kamera i bilen (Dvs ingen pilot) så är dom tvugna att räkna av 10km/h på sin egen hastighetsmätare för att göra en godkänd mätning. Deras mätare kalibreras typ årligen så det lär inte va något större fel på deras mätare. Personligen skulle jag nog inte våga chansa utan skulle nog i efterhand nu skriva på den där ordningsboten för 85km/h. Brukar kunna gå. Ist för att riskera 100 på 70 väg.

        Men önskar dej lycka till iaf ! Vore skoj om du klara dej undan !


        //PP
        Porsche 996 C2 -00
        Volvo V60 D3 -12

        Comment


        • #5
          Aj då...

          Tror polisens ord faktiskt väger tyngt här, utan tvekan.
          Även om man tycker att mer bevis än polisernas "ord" borde krävas. Men men.

          Hoppas de löser sig, så inte "tåget har passerat"...försök få till den där påskriften för 85.
          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

          Mvh
          Joksi

          ¤ Garaget.org

          ¤ Joksi.net

          Comment


          • #6
            Dagens moralkaka: en sak har jag lärt mig och det är dumt att köra för fort i tjänsten. Men det är ju lätt hänt ändå. Oss emellan, körde du för fort? Om det var 70 på sträckan, hur kan de då klaga på att du körde om på "fel" sida?
            Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
            Fiat Marea Weekend 1,6 -97

            Comment


            • #7
              Tråkigt läge du hamnat i Almir..
              Jag anser att du ska gå med på 85km/h än att ta upp en kamp mot de omöjliga. Chanserna att du vinner är tyvärr inte så stora då deras röst väger så mkt mer än både min o din tillsammans.
              Om möjligt, gå till station och erkänn brottet om det stämmer, jag tar hellre böter på ett par tusen än att inte kunna köra Coupén under hela året.
              Var smart nu Almir och överväg vad allt innebär, köra Coupé kontra att ta bussen till jobbet och sitta i passagerarsätet när vi har Coupé träffar?
              Skulle det vara så att du faktiskt inte kört för fort, stå på dig annars tycker jag att du ska ta det "lindriga" straffet!

              Comment


              • #8
                Jag vet inte hur fort jag körde, jag körde om en last bil och la mig framför honom, dvs de forlorade sikten då. Sen var det en kurva i uppförsbacke och där förlorar de sikten igen om de inte slickar mig i röven.

                Det var många bilar runt omkring de kan inte ha mätt exakt avstånd, anser att de kan ha förväxlat mig med någon. När de blinkade in mig så såg jag de i backspegel att de bytte från vänster till höger fil och bara det visar att de inte låg bakom mig. Det är 3-filigt där.

                Jag kommer stå på mig då jag anser att mätningen de gjorde var helt åt helvete samt att jag inte körde så fort som de påstår. Jag vet inte hur fort det har gått men inte mer än 90.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Johannes
                  Om det var 70 på sträckan, hur kan de då klaga på att du körde om på "fel" sida?
                  exakt, 70 väg får man köra om på höger sida har jag för mig..?
                  Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                  X1/9
                  www.kallebacksmotor.se

                  Comment


                  • #10
                    Tråkigt..
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Stå på dig Almir. Jag tror det kommer gå bra
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Jens
                        exakt, 70 väg får man köra om på höger sida har jag för mig..?

                        Japp, de får man göra, upp till 70-begränsning.
                        Last edited by Helena; 4 February 2007, 10:47.
                        // Helena

                        Comment


                        • #13
                          Det är bara att stå på dig.. dom har ju inga konkreta bevis visa upp. specielt om det va andra bilar i vägen.. dom försöker ju få dig att erkänna bara.

                          Tror personligen att det inte kommer bli nått. men man vet aldrig.
                          Fiat Croma 16v -95 (såld)
                          Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
                          Ford Mustang cab -71

                          Comment


                          • #14
                            Känd?

                            Tänkte höra om du är känd hos de blå? Om så är fallet, så tror jag ej på att du kan få upprättelse.
                            Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                            Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                            Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                            Folka Vento VR6 -93 såld!
                            Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Känd?

                              Originally posted by Erajack
                              Tänkte höra om du är känd hos de blå? Om så är fallet, så tror jag ej på att du kan få upprättelse.
                              Det värsta jag har råkat ut är för p-böter och de är betalda
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment

                              Working...
                              X