Announcement

Collapse
No announcement yet.

HJÄÄLP!!!! Vad är fel???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HJÄÄLP!!!! Vad är fel???

    Nu är det RIKTIGT deppigt!!!!

    För dryga veckan sen så fick jag nedslag på bilprovingen. TOKHÖGA HC-värden på 300 samt en glappande styrled.

    Oljor, filter samt tändstift är nu bytta men tror ni inte att jag även idag fick nedslag på samma som innan. Killen som hjälpte mig med styrleden måste beställt fel sort eftersom att den inte sitter tight. Och HC`t ligger på 277!!!

    Ändå verkar det konstigt om det skulle vara katten då Co-värdet är bra liksom LAMBDAN etc.

    Fick mess från Björn som tror att det skulle kunna vara toppen/ventiler. HJÄLP!!! Om det nu skulle vara problemet, vad skulle det då kunna kosta och har nån nåt bra tips på det här i Uppsala?

    Återigen, snälla HJÄÄÄÄLP!!!!
    /Giallo Ginestra

  • #2
    Katten?
    Porsche Boxster S 2002

    Comment


    • #3
      ...

      ...tack för snabbt svar! De jag snackat med verkar inte tro det då co-värdet är för bra för det... men men...! Jag vet inte. Vad skulle tala för att det skulle vara katten tycker du...?

      MvH
      Plant
      /Giallo Ginestra

      Comment


      • #4
        fasen vad surt

        Här är lite läsvärt : http://www.edu.tskola.haparanda.se/p...re/AvgLamb.pdf


        Du kan ju testa att koppla ur vevhusventilationen.. och göra kompressionstest.

        Jag har för mig att katten tar ner 1-200 ppm HC, kan dock vara fel..
        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
        X1/9
        www.kallebacksmotor.se

        Comment


        • #5
          Hög HC och övriga värden normala ger:
          - skadat tändstift
          - fel i tändledning
          - fukt i tändfördelare, sprickor i lock- läckande ventiler- oljeläckage ventiltätningar
          - slitna kolvringar, cylinderlopp

          enligt länken ovan..
          Fiat uno 355hk på 1.3 liter
          X1/9
          www.kallebacksmotor.se

          Comment


          • #6
            ...

            ...tack återigen för snabbt svar!

            ....det här låter ju inte kul...! Undrar bara vart man kan vända sig här i Upssala för en genomgång så att man får rätt saker fixade...


            .....pust!
            /Giallo Ginestra

            Comment


            • #7
              verkstäderna vet ofta inte själva vad problemet är..

              Jag tycker du först och främst ska göra kompressionstest.. det borde någon i din närhet kunna hjälpa dig med.

              Skruva ut stiften, analysera dom. är dom oljiga, sotiga eller vita och notera skillnader mellan stiften. Kan ju vara en cyl. som spökar.

              Vad har du för övriga värden? Hur såg gamla protokollet ut?
              Fiat uno 355hk på 1.3 liter
              X1/9
              www.kallebacksmotor.se

              Comment


              • #8
                ...

                CO : 0,1 HC : 300

                CO 2500 : 0,1 LAMBDA : 1,0


                Jag bytte alla stiften samt motorolja, oljefilter, luftfilter för en vecka sen. De förra stiften var till och med "schyssta".
                /Giallo Ginestra

                Comment


                • #9
                  ...

                  ...förra året såg det ut så här:

                  CO : 0,2 HC : 064

                  CO 2500 : 0,1 LAMBDA : 1,01
                  /Giallo Ginestra

                  Comment


                  • #10
                    gugenheim här på forumet bytte allt tills han kom till katten och den drog ner HC med 200ppm.. hans övriga värden var bra, så kanske katten iallafall.

                    http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...t&pagenumber=3
                    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                    X1/9
                    www.kallebacksmotor.se

                    Comment


                    • #11
                      som sagt, gör rent, kolla vakuum/vevhusventilationen, samt kompressionen som jens säger, har du inget komptest har biltema mätare för 200 ingen, duger.

                      Låter ju misstänkt katalysator faktiskt... Var värdena höga på tomgång eller väl uppe i varv (3000 eller vad de testar)?
                      Fiat Punto GT - Turbo for fun

                      Comment


                      • #12
                        ...

                        ...du har väl rätt antar jag. Har kollat tråden tidigare men uteslöt det hela....men men...

                        Känns som om det hellre är katten än allt annat omkring topp etc.
                        /Giallo Ginestra

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Freddan_BA
                          Låter ju misstänkt katalysator faktiskt... Var värdena höga på tomgång eller väl uppe i varv (3000 eller vad de testar)?
                          tomgång....
                          /Giallo Ginestra

                          Comment


                          • #14
                            mm, nä skulle också tro katalysatorn då faktiskt. Du kan ju alltid passa på och kolla om det är några mängder olja i intercoolern också... det kan ju kondenseras däri, men det är först när det är riktigt mycket där som det skulle ge utslag.
                            Fiat Punto GT - Turbo for fun

                            Comment


                            • #15
                              ....

                              ...det lite jobbiga är att det troligtvis blir till "Dahlgrens Auto" man får lämna in bilen till... Och erfarenheterna därifrån ligger väl kanske inte på topp så att säga...

                              Men vem vet, alla kan väl förändras. (fint sagt va?)
                              /Giallo Ginestra

                              Comment

                              Working...
                              X